SJ-lok nr 1822 med littera E4 (Fordon: lok)

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Wednesday, April 02, 2008, 23:47 (5861 dagar sedan)

Var det något speciellt med det?
Såvitt jag vet inget särskilt men ändå kanske förtjänt av ännu en stunds betraktelse. Orsaken skulle kunna vara att det föddes in i BJ-fordonsfamiljen med tillnamnet "nr 53" och littera G för ca 101 år sedan. Bild av den grant skinande nykomlingen visande sig från sin bästa sida i strålande belysning sågs nyss i forumet. Allting har en ände och så även det nyttigaste tekniska vidundret. Levnadsbanan för BJ nr 53, s m SJ 1822 var utmätt att ända under vintern 1971/72. Undanställd i en rad med lika bedrövligt väntande öden och med ytterst lite av den forna glansen i behåll fann jag ett motiv av en i kön till ättestupan. Inte strålade vädret heller speciellt över tilldragelsen i den kulet helmulna novembereftermiddagen.
Det var som synes inte bara lok litt A6 som kunde se ut lite hur som helst efter en tids användning och hårdhänta ingrepp av förhoppningsvis förbättrande karaktär hos de olika ägarna.
Är det någon idé att visa ytterligare varianter på utseenden hos E4:or?

SJ-lok nr 1822 med littera E4

av Kurt Möller, Thursday, April 03, 2008, 00:00 (5861 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Absolut!

Förresten, var det några fler banor än TGOJ och BJ som hade dessa speciella framväggar på tendrarna? Nån ÖKJ-maskin, tror jag. Ev. SWB oxå??

SJ-lok nr 1822 med littera E4

av Stefan Nilsson, Thursday, April 03, 2008, 08:31 (5860 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Är det någon idé att visa ytterligare varianter på utseenden hos E4:or?

Absolut! Det vore väldigt trevligt att få ta del av. :-)

SJ-lok nr 1822 med littera E4

av Kristoffer Johansson, Thursday, April 03, 2008, 10:54 (5860 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Håller med, E4 maskinerna gick mycket på gamla Åmål- Årjäng sedemera Åmål-Svanskog. Som jag förutom BJ får betrakta som min hemma bana. Som genom ett under så blev inte det sista kvarvarande DJ ångloket skrotat. A7 1804 (DJ H3 10) som man kan se på en av bilderna är i dag i fullt fungerande skick, och kan komma att ses i veterantåg i sommar.

Mvh Kristoffer

SJ-lok nr 1602 med littera E4

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Tuesday, April 08, 2008, 00:17 (5856 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Är det någon idé att visa ytterligare varianter på utseenden hos E4:or?


Absolut! Det vore väldigt trevligt att få ta del av. :-)

Inte alla fick lika iögonenfallande moderniseringar eller stilbrott sig pådyvlade.
Men vad hjälpte det? Här hade inte 1602 mycket tid i livet att se fram emot.

SJ-lok nr 1822 med littera E4

av Conny Sernfalk, Thursday, April 03, 2008, 21:08 (5860 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Värdesätter dina foton mkt högt. Till skillnad från många av oss som plåtade på den tiden så var du både tidigt ute (mitten av 1960 talet), hade en bra kamera (Hm minns jag fel? hade du inte Minolta SRT 101 eller någon liknade beteckning). Plus kvalitén. Sedan har jag inte tagit med den höga nostalgifaktorn över en tid man t.ex kunde finna åtskilliga E4 lok i Norrlands inland. Hybo som din bild är från hade dessa år förutom ett eminent bryggeri som bryggde svagdricka, även turistsevärdigheter såsom åtskilliga ånglok av typerna Cd, A3, A5, E4, G7, S13, S7, J, G9, G8 m.fl typer. Dessutom ett idag eftertraktat hus av Västanforsmodell. Nåväl, slut på nostalgin. Men det är alltid trevligt att se din utmärkta bilder!

SJ-lok nr 1822 med littera E4

av Ante Svensson, Thursday, April 03, 2008, 21:18 (5860 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Det som stör mig är att jag var i Hybo ett antal gånger under de viktiga åren, men de bilder man tog då var mest översiktsbilder med någon familjemedlem i förgrunden... :-P