Resning av stolpar (Bana)

av morrgan, Friday, April 04, 2008, 07:24 (5838 dagar sedan)

[image]

Schaktmästarbilder från Södermanland.

[image]

Det var tydligen inte bara BJ som hade skruvad rälsbefästning, skarvjärnen är inte heller av BJ 43 kg modell.

[image]

morrgan

Resning av stolpar

av Christer Malm, Friday, April 04, 2008, 09:12 (5838 dagar sedan) @ morrgan

Kan det vara fd Mellersta Södermanlands Järnväg?

Resning av stolpar

av Sune Nylén @, Friday, April 04, 2008, 09:43 (5838 dagar sedan) @ Christer Malm

Nej Det där med typen av underläggsplattor stämmer heller inte riktigt med BJ.Det är tydligen elektrifieringen av TGO som pågår.Den förra bilden med gubbarna med unicaboxarna är förmodligen taget vid ungefär samma tidpunkt.Jag glömde att nämna att om bandelen varit elektrifierad då ,när bilden togs borde det varit någon form av skuggor från bryggor eller kontaktledningar med på kortet:-) Sune (Morgan)

Resning av stolpar

av Urban Johansson, Friday, April 04, 2008, 09:46 (5838 dagar sedan) @ morrgan

Kul bild, mera sådant!

Lätt triggad av påståendet att bilden är tagen från Södermanland.
Några frågor
- är stolpen av svetsad konstruktion?
- står det 22 på km-stolpen?
- Är båda bilderna tagna på samma bana/tillfälle?

/ Urban J

Resning av stolpar

av Sune Nylén @, Friday, April 04, 2008, 10:15 (5838 dagar sedan) @ morrgan

Då tvåorna är placerade symetriskt i förhållande till stolpen bör det stå 22, men hur beräknade man avståndet? OFVJ för sig ÖKJ och FLJ för sig??Så ser det ut när jag ser i Kommunickan från 1933. När jag ser på bild 3 ser det ut som det först är en stigning sedan horisontalplan där det står vagnar uppställda (logements dito?)och sedan ånyo en stigning som mot "himla bär" ! 22 skulle i så fall vara mellan Östertibble och Rekarne.Larslund ligger även 22 km från Oxelösund.Räknar man å andra sidan från Köping ligger Jädersbruk 21 km från Köping.Det skulle stämma bra med 22 km skylten och stn i backen som då skulle vara Jädersbruk.Om det stämmer i övrigt vet jag ej. Hur med TGO sakkunniga? :-) Sune

Vre-Sot-Lld

av Rasmus Axelsson, Friday, April 04, 2008, 11:15 (5838 dagar sedan) @ Sune Nylén

Larslund ligger även 22 km från Oxelösund.

[image]

Personligen påminner denna bild om de till synes oändliga raksträckorna på avsnittet Vrena-Stigtomta-Larslund och landskapet känns även det bekant. Jag satsar därför en siemenssignal på att det är km 22 mellan Stigtomta och Larslund.

Jag tog en del bilder på sträckan när man höll på att byta ut siemenssystemet mot modernare grejer men ingen av de bilderna passar in riktigt med denna. I övrigt baseras mina gissningar på övningskörning hos TGOJ Trafik i Oxelösund hösten 2000 samt otaliga resor på vägarna mellan Katrineholm och Nyköping.

Vre-Sot-Lld

av Sune Nylén @, Friday, April 04, 2008, 12:33 (5838 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Hej! Ja det kan nog äga sin riktighet,men 22 km tavlan som syns på första bildrutan är belägen mitt ute på sträckan där gubbarna reser en stolpe ,av vad jag kan se, och passar därför inte in.sedan ligger det en stn på bild 3 i bakgrunden Det är inte långt ifrån 22 tavlan ,1000 m kanske och passar därför in på Jädersbruk, men det hela är bara ett antagande av det som går att läsa ut av bilden/bilderna Bästa hälsningar :-) Sune

Vre-Sot-Lld

av Carl-Axel Schiller, Friday, April 04, 2008, 15:33 (5838 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hej! Ja det kan nog äga sin riktighet,men 22 km tavlan som syns på första bildrutan är belägen mitt ute på sträckan där gubbarna reser en stolpe ,av vad jag kan se, och passar därför inte in.sedan ligger det en stn på bild 3 i bakgrunden Det är inte långt ifrån 22 tavlan ,1000 m kanske och passar därför in på Jädersbruk, men det hela är bara ett antagande av det som går att läsa ut av bilden/bilderna Bästa hälsningar :-) Sune

Utgångpunkter för kilometrering på TGOJ var redan på 1940-talet följande:

0 Oxelösund mot Flen-Valskog
200 Rekarne mot Kolbäck
300 Frövi mot Köping
400 Frövi mot Ludvika

(Källa: Tdt-boken nr 131 gällande fr o m 16 juni 1941.)

Km-tavlan i närheten av vägkorsning Jordbro på sträckan Stigtomta - Larslund hade nummer 22.
En km-tavla mellan Ålsäng och Jädersbruk hade beteckning 322.

Vre-Sot-Lld

av Sune Nylén @, Friday, April 04, 2008, 19:25 (5838 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

Ja då vet vi var dessa gubbarna var och arbetade.Den som är kunnig i TGO el fiering vet nog också när den kan vara tagen på ett ungefär. DÅ återstår den där bilden från bangården då! Någon kunnig??:-) Sune

Vre-Sot-Lld

av Eric Henriksson ⌂ @, Eskilstuna, Sunday, April 06, 2008, 23:09 (5835 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det här är bara vad jag tror men bild 1 & 2 är intill Banvaktstuga N:o 8. Taget från Larslundhållet. Bv N:o 8 ligger vid kmp 22+040 och jag anar att vägkorsningen är gamla landsvägen. Vart bild 3 är tagen har jag ingen aning om men jag gissar att det är i riktning mot Larslund (kmp 20+889) fast det kan egentligen även vara taget från Bv N:o 8 i riktning mot Mälby (km 22+747) men jag är högst osäker.
mvh eric henriksson