Ur min farbrors annotationsbok 60 år sen 2-3 april 1948 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Friday, April 04, 2008, 11:22 (5859 dagar sedan)

2 apr
tåg 6763
lok E 1189 Vännäs 10.20, 2 Lindberg, 586 ton
-Umeå 12.00

tåg 6764
lok E 1189 Umeå 15.58, 2 Lindberg, 210 ton
-Vännäs

3 apr
tåg 4351
lok M 604 Vännäs 4.04, 2 Lindberg
-Långsele 8.52

tåg 6706/
6710

lok M 619 Långsele 21.35, 8 Gustafsson
-Vännäs 2.54

Ur min farbrors annotationsbok 60 år sen 4-5 april 1948

av Staffan Eriksson, Sunday, April 06, 2008, 15:37 (5857 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

4 apr
tåg 4350
Vännäs 20.55, förare Flykt, lok M 605
-Jörn 0.16

5 apr
växl Jörn, lok E2 979

tåg 6707
Jörn 15.20, förare Olsson, lok Hg 656
-Vännäs 19.00

Ur min farbrors annotationsbok 60 år sen 8-9 april 1948

av Staffan Eriksson, Wednesday, April 09, 2008, 20:38 (5854 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

8 apr
tåg 4354
Vännäs 7.45, förare Lindman, lok M 604
-Jörn 10.26

tåg 4353
Jörn 18.32, förare Sjöberg, lok M 608
-Vännäs 21.48

9 apr
tåg 4353
Vännäs 22.35, förare Sandgren, lok M 610
-Långsele 3.10

Ur min farbrors annotationsbok 60 år sen 10-12 april 1948

av Staffan Eriksson, Saturday, April 12, 2008, 20:55 (5851 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

10 apr
tåg 4350
Långsele 14.57, förare Blom, lok M 616
-Vännäs 19.36

11 apr
tåg 2491
Vännäs 6.15, förare Olsson, lok Hg 659
-Långsele 10.20

12 apr
tåg 6058
Långsele 22.05, förare Ulfhjelm, lok M 612

Ur min farbrors annotationsbok 60 år sen 15 april 1948

av Staffan Eriksson, Tuesday, April 15, 2008, 17:25 (5848 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

15 apr
tåg 6763
Vännäs 10.20, förare Bayard, lok E2 1072
-Umeå 11.14

tåg 6764
Umeå 15.58, förare Bayard, lok E2 1072

Ur min farbrors annotationsbok 60 år sen 16-17 april 1948

av Staffan Eriksson, Friday, April 18, 2008, 15:20 (5845 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

16 apr
tåg 4351
Vännäs 4.57, förare Bayard, lok M 611
-Långsele 8.52

17 apr
tåg 94
Långsele 1.41, förare Lindman, lok M 612
-Vännäs 4.50

Ur min farbrors annotationsbok 60 år sen 21 april 1948

av Staffan Eriksson, Monday, April 21, 2008, 17:13 (5842 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

21 apr
tåg 4354
Vännäs 7.45, förare 4 Nilsson, lok M 617
-Jörn 10.26

tåg 4353
Jörn 18.32, förare 3 Hansson, lok M 616
/varmgång Ekträsk, BJ 6119 N5/
-Vännäs 21.48

Ur min farbrors annotationsbok 60 år sen 22-24 april 1948

av Staffan Eriksson, Sunday, April 27, 2008, 20:23 (5836 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

22 apr
tåg 4353
Vännäs, förare 2 Forsgren, lok M 608
-Långsele 3.10

23 apr
tåg 8696
Långsele 8.40, förare 2 Forsgren, lok M 608
-Skorped 10.05
växl Skorped

disp Skorped-Anundsjö 14.00-16.50/uppdragning av Hg 659/

tåg 8623
Skorped 17.48, förare 2 Forsgren, lok M 608
-Långsele 19.18
8696 borde väl vara ett hjälptåg. Man kan ju dra upp lok med ett M-lok men det är väl inte troligt att man gjorde det. Olyckan i sig verkar inte ha varit mer än att 659 har spårat ur. Någon kanske vet mer.

24 apr
tåg 22
Långsele 5.35, förare 2 Forsgren, lok M 608
-Vännäs 8.49

Ur Notvikens dagbok för 60 år sen, april -juni 1948

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Sunday, April 27, 2008, 23:01 (5836 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

...

23 apr
tåg 8696
Långsele 8.40, förare 2 Forsgren, lok M 608
-Skorped 10.05
växl Skorped

disp Skorped-Anundsjö 14.00-16.50/uppdragning av Hg 659/

tåg 8623
Skorped 17.48, förare 2 Forsgren, lok M 608
-Långsele 19.18
8696 borde väl vara ett hjälptåg. Man kan ju dra upp lok med ett M-lok men det är väl inte troligt att man gjorde det. Olyckan i sig verkar inte ha varit mer än att 659 har spårat ur. Någon kanske vet mer.

...

21 Ms. Hg-lok var regelbundna besökare i Notviken och mer omfattande skador efter en olycka skulle troligen ha lämnat spår bland reparationsrapporterna därifrån. Hg 659 besökte efter ovanstående händelse Notviken 1948-06-19--06-30. Inget nämns om urspåring eller skador som skulle kunna härröra från en sådan. Besöket anges vara föranlett av "Överslag i motor IV, Slirrelä och kablar brända".

Ur Notvikens dagbok för 60 år sen, april -juni 1948

av Staffan Eriksson, Monday, April 28, 2008, 21:04 (5835 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Man kanske bara hade fastnat i backen med en trasig motor eller förstört den när man skulle försöka ta sig upp med för tungt tåg och för låg fart.