Sidospår nr 1/08 m bilagor - fortsfortsforts. - Ramnäs 1904 (Fordon: lok)

av Kurt Möller, Friday, April 04, 2008, 17:10 (5858 dagar sedan)

Fotot på sidan 14: Kan årtalet 1904 vara rätt? Obs. att loket fortfarande inte har några bromsslangar...

Vidare: Notera skorstensnumret på loket - placerat MITT FRAM på gnistsläckaren (och delvis skymt av lykthållaren). Detta arrangemang förekom på ett antal svenska banor, i första hand GDJ och SWB (hur länge??).

Internationellt så utvecklades diverse olika praxis - många länder införde loknummer placerade på ett eller annat sätt, just på skorstenarna, men inte alla. T ex USA hade sällan eller aldrig skorstensnummer, däremot (nästan genomgående, åren 1870-1910 ungefär) nummerskyltar mitt på sotskåpsluckorna, ofta med tilverkarens namn runt omkring, samt loknumret på DOMKÅPAN i stället.

Nummer (och ibl. även andra beteckningar, t ex bansignatur) på buffertbalkarna, som var vanligt på europeiska/afrikanska/asiatiska lok, förekom nästan aldrig på dom amerikanska...

Sidospår nr 1/08 m bilagor - lokmärkning

av Kurt Möller, Saturday, April 12, 2008, 16:12 (5850 dagar sedan) @ Kurt Möller

Fotot på sidan 14: Kan årtalet 1904 vara rätt? Obs. att loket fortfarande inte har några bromsslangar...

Vidare: Notera skorstensnumret på loket - placerat MITT FRAM på gnistsläckaren (och delvis skymt av lykthållaren). Detta arrangemang förekom på ett antal svenska banor, i första hand GDJ och SWB (hur länge??).

Internationellt så utvecklades diverse olika praxis - många länder införde loknummer placerade på ett eller annat sätt, just på skorstenarna, men inte alla. T ex USA hade sällan eller aldrig skorstensnummer, däremot (nästan genomgående, åren 1870-1910 ungefär) nummerskyltar mitt på sotskåpsluckorna, ofta med tilverkarens namn runt omkring, samt loknumret på DOMKÅPAN i stället.

Tittar just i DONJ-historiken "Från Inlandet..." och ser att Baldwinloket (sid 45) från år 1900 har just denna märkning + namnet målat direkt på hyttsidan.