Urspårningsskadade Q12-vagnar för NaOH utbjudna till salu (Järnväg allmänt)

av BD, Friday, January 15, 2010, 21:19 (5208 dagar sedan)

[image]
Dessa skadade vagnar erbjöds danska spekulanter men det blev ingen affär.
[image]

[image]

Urspårningsskadade Q12-vagnar för NaOH utbjudna till salu

av BJ, Saturday, January 16, 2010, 13:11 (5207 dagar sedan) @ BD

Vem är ägare till vagnarna?
Reklamloggorna är slitna/borttagna.
Kanske Jesper vet allt om dessa nummer?
BJ

Urspårningsskadade Q12-vagnar för NaOH utbjudna till salu

av Jesper, Sunday, January 17, 2010, 13:31 (5206 dagar sedan) @ BJ

Vem är ägare till vagnarna?
Reklamloggorna är slitna/borttagna.
Kanske Jesper vet allt om dessa nummer?
BJ

Om det ändå vore så väl att man kunde allt. Tyvärr är också dessa vagnar lite offside. De reviderades uteslutande hos Chr Olsson i Värtan så jag har inte sett några besiktningsprotokoll eller liknande i SJs arkiv. Möjligen om det skulle finnas handlingar kvar hos SCA. Mest hjälp har jag fått av just faktumet att många vagnar blev sålda till Danmark där det funnits intresserade som samlat uppgifter. Här i Sverige känns det lite ensamt :-|
Inför öppnandet av klor-/alkalifabriken vid Östrand 1946 införskaffades 37 vagnar från Chr Olsson i Värtan.
31 lutvagnar 502752-782 1947 (1 st sladdis 1948)
6 klorvagnar 502783-788 1946-47.
1948 kom ytterligare 2 klorvagnar från Chr Olsson i Falkenberg - 503632 o 633
1951 levererade COF även tre nya lut?-vagnar (iaf inte klor) - 504048-504050
1964 levererade Interconsult 3 klorvagnar 506823-825

Östrands AB stod som ägare men de hade SCA-logga. SCA med krona och punktring.
Senare står SCA, Östrands Fabriker som ägare.
/Jesper

Urspårningsskadade Q12-vagnar för NaOH utbjudna till salu

av BJ, Sunday, January 17, 2010, 13:44 (5206 dagar sedan) @ Jesper

Tack Jesper.
Och en av de skadede vagnarna 502772 går till danmark 1962.
SCA loggan tolkning eftrt bilder.
BJ
[image]

Urspårningsskadade Q12-vagnar för NaOH utbjudna till salu

av Jesper, Sunday, January 17, 2010, 13:58 (5206 dagar sedan) @ BJ

Tack Jesper.
Och en av de skadede vagnarna 502772 går till danmark 1962.
SCA loggan tolkning eftrt bilder.
BJ
[image]

Jag har bara en dålig fotostatkopia med en klor- och en lutvagn från ca 1948 och där ser bokstäverna lite smäckrare ut liksom att kronan är lite annorlunda.
Sågtandningen som jag trodde var prickar (ser ut så på fotot men kan bero på kvaliten) finns där men det finns dessutom en vit bård utanför.
Det kan vara lätt att låta sig luras av bilder men kan det finnas en något äldre/nyare version av loggan än den du har, bara så man skulle ha något att jämföra med.
/Jesper

Urspårningsskadade Q12-vagnar för NaOH utbjudna till salu

av BJ, Sunday, January 17, 2010, 14:36 (5206 dagar sedan) @ Jesper

Jo....
Har inte hittat någon bättre bild än den som finns i CHR reklamen.
Skulle vara riktigt roligt att få se en bild med Tydlig SCA logga.
Håller med på att min variant är för kraftig.
BJ

PS.
Hittade just en bild jag hadde liggandes.
Tydligen så ändrade man SCA loggan 1990.
Den äldre som vi nu talar om kom 1941.
[image]

Urspårningsskadade Q12-vagnar för NaOH utbjudna till salu

av Jesper, Sunday, January 17, 2010, 15:06 (5206 dagar sedan) @ BJ

Jo....
Har inte hittat någon bättre bild än den som finns i CHR reklamen.
Skulle vara riktigt roligt att få se en bild med Tydlig SCA logga.
Håller med på att min variant är för kraftig.
BJ

Jag har en kopia av en bild ur SKFs arkiv. Fick den plus ett par till gång i tiden av hr Mattisson. Foton som i riktig kopia förmodligen är mycket fina. Stig Nyberg hade också några riktigt fina bilder i samlingen som utifrån bildnumreringen också verkar härstamma från SKFs arkiv.
Claes var osäker på vad som hänt med bilderna i SKFs arkiv men jag har aldrig gått vidare med den tråden utan satsat på att försöka hitta så många vagnar som möjligt och få lite grepp om vad som egentligen har funnits. Finns bara bilderna kvar så vore det en riktig guldgruva för att se märkningar och utseenden på vagnar. Även om nu Chr Olsson hade ganska få typer så var nog märkningsvarianterna desto fler redan vid leveranserna.

Kikade nu också på Chr Olsson-katalogen och där finns också den via bården, syns bäst i överkanten. Det är ännu tydligare på bilden med lutvagnen som jag har för där är tanken mörkare.
/Jesper

Belgiska buffertar

av BD, Sunday, January 17, 2010, 13:56 (5206 dagar sedan) @ Jesper

BJ

Om det ändå vore så väl att man kunde allt. Tyvärr är också dessa vagnar lite offside. De reviderades uteslutande hos Chr Olsson i Värtan så jag har inte sett några besiktningsprotokoll eller liknande i SJs arkiv.


Chr Olsson var ju mellanhand för importen av Ibr-vagnarna. I varje fall SJ var inte förtjusta i bl a buffertarna av belgisk modell. Kanske Chr Olsson återtog buffertar och använde dem för en del av de tankvagnar som de tillverkade.

[image]

Belgiska buffertar

av Jesper, Sunday, January 17, 2010, 14:07 (5206 dagar sedan) @ BD

Chr Olsson var ju mellanhand för importen av Ibr-vagnarna. I varje fall SJ var inte förtjusta i bl a buffertarna av belgisk modell. Kanske Chr Olsson återtog buffertar och använde dem för en del av de tankvagnar som de tillverkade.

[image]

[image]

Det verkar ju inte orimligt, nog ser de likadana ut. Jag har inte sett det tidigare (eller i alla fall inte lagt märke till det) så det var nog inte så många tankvagnar som fick dem men nu har man fått en ny detalj att kika efter. Om de sedan kom på vagnarna vid tillverkning eller som utbytesdelar kanske går att hitta i någon skriftväxling med Mbr.
/Jesper

Belgiska buffertar

av Kurt G Möller, Sthlm, Sunday, January 17, 2010, 14:17 (5206 dagar sedan) @ Jesper

Denna buffertmodell var mycket vanlig på belgiska, franska, spanska och portugisiska vagnar.

Belgiska buffertar

av BD, Sunday, January 17, 2010, 14:39 (5206 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Denna buffertmodell var mycket vanlig på belgiska, franska, spanska och portugisiska vagnar.

Under första världskriget tog tyskarna intryck av den belgiska bufferttypen.
Se nedanstående sida längst ner till vänster.

[image]

Mer om hylsbuffertar

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Buffert/Eisleg/45.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Buffert/Eisleg/47.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Buffert/Eisleg/48.jpg

Urspårningsskadade Q12-vagnar - var är bilderna tagna?

av Jesper, Sunday, January 17, 2010, 13:40 (5206 dagar sedan) @ BD

Ja, var är bilderna tagna? Kan inte placera dem någonstans.
Sedan undrar jag över buffertarna på 502769, det är någon som avviker med hål i buffertplattan, urtag i hylsan och avvikande infästning. Typ? Tänkte först att det var något utländskt som monterats för att man skulle kunna transportera hem vagnarna men de tre man ser är likadana och de ser ut att ha käkat samma grus som vagnarna så de verkar ha suttit på sedan tidigare.
/Jesper

[image]

[image]