Är detta något av Amerika loken?

av Kurt G. Möller, Sunday, January 17, 2010, 13:42 (5210 dagar sedan) @ Mats J

Fel på länken - försök fixa, så ska vi svara!!

Ja, samma bild

av BD, Sunday, January 17, 2010, 14:30 (5210 dagar sedan) @ Mats J

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/Ta/585/1.jpg[/img]

Ja, samma bild

av Kurt G Möller, Sthlm, Sunday, January 17, 2010, 14:48 (5210 dagar sedan) @ BD

Så bra att Bengt hade en bättre kopia! Nu ser vi div. intressanta detaljer:

- Dom typiska, rätt klumpiga storändarna på vevstakarna - mycket vanlig modell på nästan alla USA-lok fram till ca 1895 - Richmond var lite efter med nyheter, tydligen.

- Texten R I C H M O N D ingjuten i cylindersidorna - användes av div. lokverkstäder i USA.

- Framtill på sotskåpsluckan en rund nummerskylt med texten "Richmond Locomotive Works" runt kanten. Gick igen på alla USA-lok på den tiden - förekom däremot inte i Sverige.

Ja, samma bild - detalj

av Kurt G Möller, Sthlm, Sunday, January 17, 2010, 22:24 (5210 dagar sedan) @ Kurt G Möller

- Framtill på sotskåpsluckan en rund nummerskylt med texten "Richmond Locomotive Works" runt kanten. Gick igen på alla USA-lok på den tiden - [b]förekom däremot inte i Sverige.[/b]

Nej, men detta upprepades på dom första svenskbyggda T-loken, faktiskt!

Ja, samma bild

av Dag Bonnedal, Sunday, January 17, 2010, 14:48 (5210 dagar sedan) @ BD

[image]

Wow, vilken stilig bild!
Jag tycker Ta-loken är snyggast i originalversionen.
Med höga gångbord hela vägen bak under hytten. Förarplatsen bara gjord för
att köra sittande på amerikanskt vis (vilket naturligtvis inte kunde accepteras).
Tyvärr visas mest bilder på de fulare svenskbyggda Ta-loken

Och Ta-loken har väl aldrig fått den uppmärksamhet de borde förtjäna.
SJ första stora (för den tiden) moderna lok för det nya århundradet.
Första loket som kombinerade dragkraft och hastighet, ett universallok.
Första SJ-loket med riktig tvåaxlig boggi.

Dag B

Ta-loken toppstrålkastare

av Anders Sandgren, Sunday, January 17, 2010, 15:23 (5210 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Håller med. Såväl Ta som Tb är några av de snyggaste loken. Möjligen snyggare med den koniska panna som Ta levererades med.
De RLW-byggda T-loken levererades ju (liksom U-loken och YEJ-loken) med toppstrålkastare på amerikanskt manér. Någon som vet när dess togs bort? Tämligen snart efter leverans? De verkar bara finnas på leveransbilderna. Uppsättning av ångvärme och vakuumbromsar finns noterat i str77. Dessutom hade RLW-loken ångbroms på tendern, något som vissa fick ombyggt till vakuum och andra behöll till tryckluftsbromsarna sattes upp.
Och när togs Mellinventilen ner? Har 864 (och Ma 779) kvar denna eller togs de ner tidigare?

Är detta något av Amerika loken? nytt försök

av Kurt G Möller, Sthlm, Sunday, January 17, 2010, 14:38 (5210 dagar sedan) @ Mats J

Bra! Jodå - en av dom klassiska Ten-Wheelers från Richmond-fabriken 1899. Tio stycken levererade, nr 582-591, littera T, senare Ta. Enkla robusta kompoundlok, var i gång in på 1930-talet - dom två sista slopades ca 1941-42. På sotskåpet framtill ser man Richmonds karakteristiska "diamond-shaped" tillverkarskylt.

Richmond byggde ytterligare tretton lok till Sverige - tre liknande dessa till en av skånebanorna och tio mindre växellok till SJ. Storlokleverantören Baldwin i Philadelphia däremot fick bara beställning på tre mindre uddalok, ett par till Skåne och ett till smalspåriga DONJ.

Baldwinlok i Skåne

av BD, Sunday, January 17, 2010, 14:49 (5210 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Bra! Jodå - en av dom klassiska Ten-Wheelers från Richmond-fabriken 1899. Tio stycken levererade, nr 582-591, littera T, senare Ta. Enkla robusta kompoundlok, var i gång in på 1930-talet - dom två sista slopades ca 1941-42. På sotskåpet framtill ser man Richmonds karakteristiska "diamond-shaped" tillverkarskylt.

Richmond byggde ytterligare tretton lok till Sverige - tre liknande dessa till en av skånebanorna och tio mindre växellok till SJ. Storlokleverantören Baldwin i Philadelphia däremot fick bara beställning på tre mindre uddalok, ett par till Skåne och ett till smalspåriga DONJ.

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/LaKJ/2.jpg[/img]
Tja, mindre uddalok, men med halvboggitender och axelföljd 1'C så var de för sin tid stora lok. Kunde inte motstå frestelsen att visa dessa tämligen obekanta lok.
[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/LaKJ/1.jpg[/img]

Baldwinlok i Skåne

av Henrik B. @, Sunday, January 17, 2010, 17:20 (5210 dagar sedan) @ BD

Baldwin var storleverandør til Norges Statsbaner. Loktypen på de to bildene minner mye om [link=http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=114&aut=&eng=]NSBs type 14[/link] som Baldwin leverte i 1879 i fire ekemplarer. To lok til Meråkerbanen og to lok til Sålensbanen (Østfoldbanen). Etterhvert ble alle lokene samlet Trondheim hvor de var helt til de ble utrangert, det siste av dem i 1934. Den smalsporte Rørosbanen hadde mange lok fra Balwin, men dessverre ble ingen av de amerikanskbygde damplokene i Norge bevart.


Beste hilsen Henrik B. Backer

Baldwinlok i Skåne - Ringklocka

av Niklas Bygdestam, Sunday, January 17, 2010, 17:35 (5210 dagar sedan) @ BD


[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/LaKJ/2.jpg[/img]

Ringklocka på amerikanskt vis kan väl inte ha varit vanligt i Sverige?

Mera Richmond - forts...

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, January 25, 2010, 18:25 (5202 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Tillv. fotot av YEJ Tiohjulingar (se t ex "Skånsk järnväg" sidan 96) avslöjar en intressant detalj, som skiljer dessa loktekniskt från SJ-maskinerna: Raka pannor med Belpaire-eldstäder "med hörn på"!

Förklaringarna till detta kan ju vara flera - t ex att loken urspr. hade annan beställare. Finns det några fakta i ärendet...??

Dan Olsson

av BD, Monday, January 25, 2010, 21:04 (5202 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Tillv. fotot av YEJ Tiohjulingar (se t ex "Skånsk järnväg" sidan 96) avslöjar en intressant detalj, som skiljer dessa loktekniskt från SJ-maskinerna: Raka pannor med Belpaire-eldstäder "med hörn på"!

Förklaringarna till detta kan ju vara flera - t ex att loken urspr. hade annan beställare. Finns det några fakta i ärendet...??

Dan Olsson lär själv ha rest över till Richmond och där gjort upp affären. Han använde samma typ av eldstäder på sina N%H-tillverkade 2'C-maskiner liksom att de även fanns på äldre maskiner.

[img]http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/MYJ/22-32/2.jpg[/img]

Är detta något av Amerika loken?

av mats J, Sunday, January 17, 2010, 15:12 (5210 dagar sedan) @ Mats J

Intressant fakta!
Då är frågan vart detta foto är taget har du nån aning BD?

Det lustiga är att hittade bilden när jag sökte i http://212.214.31.130:8080/index.html på Skövde och järnväg och föremål, Ludvig Ericson står som fotograf och foto år 1910 eller framåt.

Lite väl lite man ser runt loket för kunna se det.
men har svårt och tro det skulle vara taget där.

Ca 1900

av BD, Sunday, January 17, 2010, 17:26 (5210 dagar sedan) @ mats J

Intressant fakta!
Då är frågan var detta foto är taget har du nån aning BD?

Det lustiga är att hittade bilden när jag sökte i http://212.214.31.130:8080/index.html på Skövde och järnväg och föremål, Ludvig Ericson står som fotograf och foto år 1910 eller framåt.

Bilden påstås vara tagen i Skövde. Tidpunkten säkert omkring 1900.

Ca 1900

av Mats J, Sunday, January 17, 2010, 22:07 (5210 dagar sedan) @ BD

Okej kul att det stämmer! nästa projekt blir att leta upp en bild på Skövde C från den tiden.

Ca 1900

av Gary ⌂ @, Thursday, January 21, 2010, 21:11 (5206 dagar sedan) @ Mats J

Okej kul att det stämmer! nästa projekt blir att leta upp en bild på Skövde C från den tiden.

Jag har en halvtaskig bild på "Sköfde Järnvägsstationen" från 1919, troligen ett vykort. Är den av intresse så kan jag ta fram den i morgon.

[img]http://web.telia.com/~u85926142/Bilder/_Garylogo.jpg[/img]