Lokalsovvagn (Historiskt material)
När man letar i arkiv så hittar man alltsomoftast massor med andra intressanta saker. Lokalsovvagn var något som jag aldrig hade hört talas om. Undrar just hur länge som denna resemöjlighet fanns att tillgå.
av NOR, Saturday, April 05, 2008, 08:38 (5864 dagar sedan)
När man letar i arkiv så hittar man alltsomoftast massor med andra intressanta saker. Lokalsovvagn var något som jag aldrig hade hört talas om. Undrar just hur länge som denna resemöjlighet fanns att tillgå.
av Anders Ö/NJM, Saturday, April 05, 2008, 08:58 (5864 dagar sedan) @ NOR
Stod vagnen still i Kilafors ety ånguppvärmning skulle anordnas därstädes och endast för ersättningsvagnen som jag tolkar skrivelsen?
av Thomas Tell, Saturday, April 05, 2008, 08:59 (5864 dagar sedan) @ NOR
BCo5c f.d. BCo1 av första modellen var en vagntyp som användes som lokalsovvagn.
De fick behålla de bäddbara sofforna i B-avdelningen. Vagnarna var senare läkarevagnar i sjukhuståg.
/tell
av Sune Nylén , Saturday, April 05, 2008, 11:20 (5864 dagar sedan) @ NOR
Var det så att vagnen användes för trafik eller var det så att den stod uppställd i Kilafors och tjänstgjorde som nattväntsal.Jag ville minnas att jag läst en gång om att en sådan funnits i Stenstorp för de som kom med LSSJ tåg och skulle byta till sovvagn i Stockholmståget. Jag tittade i Kommunickan för 1933 Tab 338 .Under J finns uppräknat ett antal stn där sovplats kan beredas i sk. nattväntsal mot 50 öre pr natt och i klass som motsvarar färdbiljetten. Det rörde sig då om 15 stn och Kilafors var en bland dem. Någon som vet närmare om Nattväntsalar.? :-) Sune
av Sune Nylén , Saturday, April 05, 2008, 13:02 (5864 dagar sedan) @ Sune Nylén
Sedan jag skrev förra inläget har jag ånyo konsulterar Kommunickan år 33.
I tabell 157 för LSSJ framgår att man kunde erhålla sovplats i Stenstorp i en 2 dra klass
överliggningsvagn gående i tågen 51 ,avg Stenstorp 6.10 vard och 7.10 sön o helg och i tåg 58 avg Lidköping 20.20 Stenstorp 22.12. Avgiften var 1 kr.Förutsättningen var att man skulle resa vidare med S J nattåg.:-) Sune
av Hans Broman, Saturday, April 05, 2008, 20:06 (5863 dagar sedan) @ Sune Nylén
Var det så att vagnen användes för trafik eller var det så att den stod uppställd i Kilafors och tjänstgjorde som nattväntsal.Jag ville minnas att jag läst en gång om att en sådan funnits i Stenstorp för de som kom med LSSJ tåg och skulle byta till sovvagn i Stockholmståget. Jag tittade i Kommunickan för 1933 Tab 338 .Under J finns uppräknat ett antal stn där sovplats kan beredas i sk. nattväntsal mot 50 öre pr natt och i klass som motsvarar färdbiljetten. Det rörde sig då om 15 stn och Kilafors var en bland dem. Någon som vet närmare om Nattväntsalar.? :-) Sune
SJK har gett ut nytryck av Sveriges Kommunikationer från den 15 maj 1930, alltså sommartidtabellen för det året. Vid linjen Ljusdal - Hudiksvall finns en anmärkning vid kvällens sista dag från Hudiksvall och morgonens första tåg från Ljusdal: "2 kl liggplats med filt och kudde tillhandahålles i tåget. Pris kr 0:50. Bäddning verkställes icke." Det kan rimligen inte ha varit samma sak som nattväntsal. Enligt en lista i tabell 328 fanns det nattväntsal bland annat i Ljusdal och Kilafors.
Däremot fanns det i denna tidtabell från 1930 ingen notering om liggmöjlighet i tågen Söderhamn - Kilafors. Dokumentet som återges i trådens första inlägg visar att SJ 1927 internt talade om en lokalsovvagn på den linjen. Jag gissar att Ostkustbanans öppnande 1927 kan ha minskat efterfrågan på nattresor Söderhamn - Stockholm - i så fall blev den ersättande sovvagn som planerades 1927 inte långvarig.
av Carl-Axel Schiller, Sunday, April 06, 2008, 01:36 (5863 dagar sedan) @ Hans Broman
Var det så att vagnen användes för trafik eller var det så att den stod uppställd i Kilafors och tjänstgjorde som nattväntsal.Jag ville minnas att jag läst en gång om att en sådan funnits i Stenstorp för de som kom med LSSJ tåg och skulle byta till sovvagn i Stockholmståget. Jag tittade i Kommunickan för 1933 Tab 338 .Under J finns uppräknat ett antal stn där sovplats kan beredas i sk. nattväntsal mot 50 öre pr natt och i klass som motsvarar färdbiljetten. Det rörde sig då om 15 stn och Kilafors var en bland dem. Någon som vet närmare om Nattväntsalar.? :-) Sune
SJK har gett ut nytryck av Sveriges Kommunikationer från den 15 maj 1930, alltså sommartidtabellen för det året. Vid linjen Ljusdal - Hudiksvall finns en anmärkning vid kvällens sista dag från Hudiksvall och morgonens första tåg från Ljusdal: "2 kl liggplats med filt och kudde tillhandahålles i tåget. Pris kr 0:50. Bäddning verkställes icke." Det kan rimligen inte ha varit samma sak som nattväntsal. Enligt en lista i tabell 328 fanns det nattväntsal bland annat i Ljusdal och Kilafors.Däremot fanns det i denna tidtabell från 1930 ingen notering om liggmöjlighet i tågen Söderhamn - Kilafors. Dokumentet som återges i trådens första inlägg visar att SJ 1927 internt talade om en lokalsovvagn på den linjen. Jag gissar att Ostkustbanans öppnande 1927 kan ha minskat efterfrågan på nattresor Söderhamn - Stockholm - i så fall blev den ersättande sovvagn som planerades 1927 inte långvarig.
Enligt "Tågtidtabellen" sommaren 1914 tillhandahölls 2 kl bäddad liggplats på följande sträckor i båda riktningarna:
Falköping-R - Nässjö.
Kilafors - Stugsund.
Ljusdal - Hudiksvall
Resande fick inta sina platser efter anslutande nattågs ankomst resp disponera dem till anslutandes nattågs avgång.
Samtidigt fanns nattväntsalar att disponera mot avgift på ett tiotal stationer, bl a de ovan nämnda Falköping-R, Nässjö, Kilafors och Ljusdal.