Lokalsovvagn (Historiskt material)

av NOR, Saturday, April 05, 2008, 08:38 (5864 dagar sedan)

När man letar i arkiv så hittar man alltsomoftast massor med andra intressanta saker. Lokalsovvagn var något som jag aldrig hade hört talas om. Undrar just hur länge som denna resemöjlighet fanns att tillgå.

[image]

Lokalsovvagn

av Anders Ö/NJM, Saturday, April 05, 2008, 08:58 (5864 dagar sedan) @ NOR

Stod vagnen still i Kilafors ety ånguppvärmning skulle anordnas därstädes och endast för ersättningsvagnen som jag tolkar skrivelsen?

Lokalsovvagn

av Thomas Tell, Saturday, April 05, 2008, 08:59 (5864 dagar sedan) @ NOR

BCo5c f.d. BCo1 av första modellen var en vagntyp som användes som lokalsovvagn.
De fick behålla de bäddbara sofforna i B-avdelningen. Vagnarna var senare läkarevagnar i sjukhuståg.
/tell

Lokalsovvagn

av Sune Nylén @, Saturday, April 05, 2008, 11:20 (5864 dagar sedan) @ NOR

Var det så att vagnen användes för trafik eller var det så att den stod uppställd i Kilafors och tjänstgjorde som nattväntsal.Jag ville minnas att jag läst en gång om att en sådan funnits i Stenstorp för de som kom med LSSJ tåg och skulle byta till sovvagn i Stockholmståget. Jag tittade i Kommunickan för 1933 Tab 338 .Under J finns uppräknat ett antal stn där sovplats kan beredas i sk. nattväntsal mot 50 öre pr natt och i klass som motsvarar färdbiljetten. Det rörde sig då om 15 stn och Kilafors var en bland dem. Någon som vet närmare om Nattväntsalar.? :-) Sune

Lokalsovvagn

av Sune Nylén @, Saturday, April 05, 2008, 13:02 (5864 dagar sedan) @ Sune Nylén

Sedan jag skrev förra inläget har jag ånyo konsulterar Kommunickan år 33.
I tabell 157 för LSSJ framgår att man kunde erhålla sovplats i Stenstorp i en 2 dra klass
överliggningsvagn gående i tågen 51 ,avg Stenstorp 6.10 vard och 7.10 sön o helg och i tåg 58 avg Lidköping 20.20 Stenstorp 22.12. Avgiften var 1 kr.Förutsättningen var att man skulle resa vidare med S J nattåg.:-) Sune

Lokalsovvagn

av Hans Broman, Saturday, April 05, 2008, 20:06 (5863 dagar sedan) @ Sune Nylén

Var det så att vagnen användes för trafik eller var det så att den stod uppställd i Kilafors och tjänstgjorde som nattväntsal.Jag ville minnas att jag läst en gång om att en sådan funnits i Stenstorp för de som kom med LSSJ tåg och skulle byta till sovvagn i Stockholmståget. Jag tittade i Kommunickan för 1933 Tab 338 .Under J finns uppräknat ett antal stn där sovplats kan beredas i sk. nattväntsal mot 50 öre pr natt och i klass som motsvarar färdbiljetten. Det rörde sig då om 15 stn och Kilafors var en bland dem. Någon som vet närmare om Nattväntsalar.? :-) Sune

SJK har gett ut nytryck av Sveriges Kommunikationer från den 15 maj 1930, alltså sommartidtabellen för det året. Vid linjen Ljusdal - Hudiksvall finns en anmärkning vid kvällens sista dag från Hudiksvall och morgonens första tåg från Ljusdal: "2 kl liggplats med filt och kudde tillhandahålles i tåget. Pris kr 0:50. Bäddning verkställes icke." Det kan rimligen inte ha varit samma sak som nattväntsal. Enligt en lista i tabell 328 fanns det nattväntsal bland annat i Ljusdal och Kilafors.

Däremot fanns det i denna tidtabell från 1930 ingen notering om liggmöjlighet i tågen Söderhamn - Kilafors. Dokumentet som återges i trådens första inlägg visar att SJ 1927 internt talade om en lokalsovvagn på den linjen. Jag gissar att Ostkustbanans öppnande 1927 kan ha minskat efterfrågan på nattresor Söderhamn - Stockholm - i så fall blev den ersättande sovvagn som planerades 1927 inte långvarig.

Lokalsovvagn

av Carl-Axel Schiller, Sunday, April 06, 2008, 01:36 (5863 dagar sedan) @ Hans Broman

Var det så att vagnen användes för trafik eller var det så att den stod uppställd i Kilafors och tjänstgjorde som nattväntsal.Jag ville minnas att jag läst en gång om att en sådan funnits i Stenstorp för de som kom med LSSJ tåg och skulle byta till sovvagn i Stockholmståget. Jag tittade i Kommunickan för 1933 Tab 338 .Under J finns uppräknat ett antal stn där sovplats kan beredas i sk. nattväntsal mot 50 öre pr natt och i klass som motsvarar färdbiljetten. Det rörde sig då om 15 stn och Kilafors var en bland dem. Någon som vet närmare om Nattväntsalar.? :-) Sune


SJK har gett ut nytryck av Sveriges Kommunikationer från den 15 maj 1930, alltså sommartidtabellen för det året. Vid linjen Ljusdal - Hudiksvall finns en anmärkning vid kvällens sista dag från Hudiksvall och morgonens första tåg från Ljusdal: "2 kl liggplats med filt och kudde tillhandahålles i tåget. Pris kr 0:50. Bäddning verkställes icke." Det kan rimligen inte ha varit samma sak som nattväntsal. Enligt en lista i tabell 328 fanns det nattväntsal bland annat i Ljusdal och Kilafors.

Däremot fanns det i denna tidtabell från 1930 ingen notering om liggmöjlighet i tågen Söderhamn - Kilafors. Dokumentet som återges i trådens första inlägg visar att SJ 1927 internt talade om en lokalsovvagn på den linjen. Jag gissar att Ostkustbanans öppnande 1927 kan ha minskat efterfrågan på nattresor Söderhamn - Stockholm - i så fall blev den ersättande sovvagn som planerades 1927 inte långvarig.

Enligt "Tågtidtabellen" sommaren 1914 tillhandahölls 2 kl bäddad liggplats på följande sträckor i båda riktningarna:

Falköping-R - Nässjö.
Kilafors - Stugsund.
Ljusdal - Hudiksvall

Resande fick inta sina platser efter anslutande nattågs ankomst resp disponera dem till anslutandes nattågs avgång.
Samtidigt fanns nattväntsalar att disponera mot avgift på ett tiotal stationer, bl a de ovan nämnda Falköping-R, Nässjö, Kilafors och Ljusdal.