Skånska vägskydd: Köpinge (Ystad - Tomelilla) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 17, 2010, 17:44 (5206 dagar sedan)

[image]

November 1957. Vägvakten skötte även bommarna vid Stora Köpinge hållplats, ca en kilometer längre norrut. Att vägvakten placerats vid den här avbildade övergången och inte vid hållplatsen kan väl tänkas bero på att trafikmängden på vägarna var olika. Dessutom tillkom hållplatsen först 1933 [Järnvägsdata 2009].

Möjligen är det en banvaktstuga som syns invid vägvaktskuren, men enligt banvakt.se låg stugan ca 100 meter norr om vägkorsningen

[image]

Det finns inga kryssmärkeslyktor, däremot röd lykta på i varje fall ena bomröret, dessutom en vridlykta + bomskärm, men den kan knappast observeras från tågen, så därför finns en V-signal

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Köpinge (Ystad - Tomelilla)

av Niklas Bygdestam, Sunday, January 17, 2010, 18:51 (5206 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

November 1957. Vägvakten skötte även bommarna vid Stora Köpinge hållplats, ca en kilometer längre norrut. Att vägvakten placerats vid den här avbildade övergången och inte vid hållplatsen kan väl tänkas bero på att trafikmängden på vägarna var olika. Dessutom tillkom hållplatsen först 1933 [Järnvägsdata 2009].

Möjligen är det en banvaktstuga som syns invid vägvaktskuren, men enligt banvakt.se låg stugan ca 100 meter norr om vägkorsningen

[image]

Det finns inga kryssmärkeslyktor, däremot röd lykta på i varje fall ena bomröret, dessutom en vridlykta + bomskärm, men den kan knappast observeras från tågen, så därför finns en V-signal

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Är det F5-driv eller liknande till bommarna? Eller är det handvevade bommar?

Handvevade bommar

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 17, 2010, 21:39 (5206 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Är det F5-driv eller liknande till bommarna? Eller är det handvevade bommar?

Jag kan inte tänka mig annat än att båda övergångarnas bommar är handvevade, återkommer med bilder från Stora Köpinge, men vid en snabb koll ser jag där mekaniska ledningar som säkerligen är anslutna till fällbommarna.

Elektriska fällbomsdriv användes fram till 1960-talet normalt endast i följande situationer:

* bommar manövrerade av tågklarerare på starkt trafikerad bana
* bommar manövrerade från ställverk på starkt trafikerad bana
* bommar manövrerade av vägvakt där både järnväg och väg/gata var starkt trafikerad, och antalet bommar var stort. Exempelvis Tegelbacken i Stockholm, som var en av de första plankorsningarna som fick elektrisk drivanordning (som för övrigt krånglade väldigt ofta, så antagligen krävdes i många fall handvevning)
* fjärrmanövrerade bommar (längre avstånd än ungefär en kilometer)
* automatiska bommar, vilket blev generellt tillåtet först på 1950-talet

Skånska vägskydd: Köpinge (Ystad - Tomelilla)

av Jöran Johansson, Sunday, January 17, 2010, 19:03 (5206 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jo, det är banvaktsstugan 663 Köpinge som syns till höger. Kilometeruppgiften bör snarare vara 67,040 än den som tidigare angetts (rättat nu). Det är väl km-stolpen nr 67 som syns ett stycke bort?

Bortom stugan, vid kuren ungefär, svängde spåret mot Borrby - Gärsnäs av till höger. Det lades någon gång (när?) om så att det drogs direkt in till Köpingebro station.

/Jöran

Skånska vägskydd: Köpinge (Ystad - Tomelilla)

av Lennart Carlsson, Sunday, January 17, 2010, 19:50 (5206 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jo, det är banvaktsstugan 663 Köpinge som syns till höger. Kilometeruppgiften bör snarare vara 67,040 än den som tidigare angetts (rättat nu). Det är väl km-stolpen nr 67 som syns ett stycke bort?

Bortom stugan, vid kuren ungefär, svängde spåret mot Borrby - Gärsnäs av till höger. Det lades någon gång (när?) om så att det drogs direkt in till Köpingebro station.

/Jöran

Den 18 september 1922 öppnades ny egen anslutning i Köpingebro (enligt Järnvägsdata 1992).

Skånska vägskydd: Köpinge (Ystad - Tomelilla)

av Jonny Saljefeldt, Monday, January 18, 2010, 18:47 (5205 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jo, det är banvaktsstugan 663 Köpinge som syns till höger. Kilometeruppgiften bör snarare vara 67,040 än den som tidigare angetts (rättat nu). Det är väl km-stolpen nr 67 som syns ett stycke bort?

Bortom stugan, vid kuren ungefär, svängde spåret mot Borrby - Gärsnäs av till höger. Det lades någon gång (när?) om så att det drogs direkt in till Köpingebro station.

/Jöran

Banvaktsstugan Köpinge fotograferad den 26 april 2008. Enligt uppgift i tidskriften Skånska Järnvägar nr 4/2008 hette trafikplatsen (till 1922) Föreningsväxeln (km 67,0).

[image]