H3 loks teder (Fordon: lok)
Hej , sitter och kikar på SMJ´s modell av H3 loket, bla. finns det lite byggbilder på en GDJ maskin på modellrallaren, tendern har ett gångbord,syns på bilden.
Vilka lok hade denna konstruktion ?
av Lars, Monday, April 07, 2008, 11:24 (5856 dagar sedan)
Hej , sitter och kikar på SMJ´s modell av H3 loket, bla. finns det lite byggbilder på en GDJ maskin på modellrallaren, tendern har ett gångbord,syns på bilden.
Vilka lok hade denna konstruktion ?
av HKN, Monday, April 07, 2008, 12:02 (5856 dagar sedan) @ Lars
I varje fall saknar BJ, GDJ, SDJ och SWB:s H3-lok detta.
/Hasse
av Johan, Monday, April 07, 2008, 13:12 (5856 dagar sedan) @ HKN
Det fanns ganska många lok, alla säkert med olikheter dock så är det svårt att hitta någon tender som ser ut som den som SMJ/Byggsvenskt har gjort.:-(
BJ´s lok typ H3
59 Nydqvist & Holm 953 1910
60 Nydqvist & Holm 954 1910
61 Nydqvist & Holm 955 1910
62 Nydqvist & Holm 956 1910
63 Nydqvist & Holm 988 1912
64 Nydqvist & Holm 989 1912
69 Motala Verkstad 492 1913
70 Motala Verkstad 493 1913
83 Vagn & Maskinfabr. 223 1916
84 Vagn & Maskinfabr. 224 1916
85 Vagn & Maskinfabr. 225 1916
86 Vagn & Maskinfabr. 226 1916
SWB´s lok typ H3
SWB 56 SWB 1 1931
SWB 57 NOHAB 958 1910
SWB 58 NOHAB 959 1910
SWB 59 NOHAB 960 1910
SWB 60 NOHAB 961 1910
SWB 68 NOHAB 1054 1915
SWB 70 NOHAB 1071 1915
SWB 71 NOHAB 1072 1915
GDJ´s lok typ H3
GDJ 71 Motala 494 1913
GDJ 72 Falun 254 1918
GDJ 73 Falun 255 1918
GDJ 74 Falun 256 1918
GDJ 75 Falun 257 1918
GDJ 76 Falun 339 1927
SDJ´s lok typ H3
SDJ 17 Falun 350 1929
SDJ 18 Falun 351 1929
SDJ 19 Falun 352 1929
HHJ´s lok typ H3
HHJ 19 Motala 536 1915
HHJ 20 NOHAB 1103 1916
HHJ 21 Falun 249 1918
HHJ 22 Falun 223 1916
av Ante Svensson, Monday, April 07, 2008, 12:39 (5856 dagar sedan) @ Lars
Är det de två grå träsakerna på ömsom sida om vattenluckan du menar? I så fall är det verktygslådor av trä. Dessa förekom ofta på tendrar och såg lite olika ut men ofta var det en eller två lådor placerade bakom kolboxen.
Ante
av Lars, Monday, April 07, 2008, 12:52 (5856 dagar sedan) @ Ante Svensson
Nej, gångbordet sitter i nivå där vattentanken möter hjulen/underredet, kikar du på bilden så ser du ett utstick där.
av Anders Eriksson, Monday, April 07, 2008, 14:12 (5856 dagar sedan) @ Lars
Det är allt bra smalt för att kallas gångbord.
Jämför med fotstegen och lokets gångbord.
Kan inte bli mer än några centimeter i fullskala.
Ser mer ut som en fals där tank och underrede har fogats samman.
/Anders
av Anders Sandgren, Monday, April 07, 2008, 15:27 (5856 dagar sedan) @ Anders Eriksson
De var nog inte avsedda för promenader under färd.
av Thomas Tell, Tuesday, April 08, 2008, 01:36 (5855 dagar sedan) @ Anders Eriksson
Man byggde sådana "falsar" på en del tankloks tankar och under hyttsidor på många tender- och tanklok samt kallade dem gångbord.
/tell
av Anders Ö/NJM, Tuesday, April 08, 2008, 10:19 (5855 dagar sedan) @ Thomas Tell
Det är iaf inte något gångbord då handledare saknas, jmf med tenderns gavel där det ser ut (å borde) finnas en handledare.
Rent teoretiskt kan man ju se tenderns överkant (som kan vara rundad) som en handledare men gångbart i verkligheten är det knappast. Iaf inte på 1793.
av Anders Ö/NJM, Tuesday, April 08, 2008, 10:25 (5855 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM
Efter en koll till på bilden tror jag inte att 1793 har någon fals alls på tenderns långsida.
Någon med bättre bilder?
av Sara Nordling , Enskede, Tuesday, April 08, 2008, 20:47 (5854 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM
Nej någon fals kan jag inte se, snarare tvärt om det ser ut som en plåttjockleks indrag i nederkanten. Likadant är det med nederkanten på hyttsidorna, stämmer inte heller med bilden av modellen. Kan tillverkaren ha misstolkat linjer på ritningen som falsar?
/Sara
av Jörgen Bergfors, Tuesday, April 08, 2008, 22:32 (5854 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM
Jag påpekade detta fel redan på deras prototyp och gav dem till och med en närbild på en förebildstender (SDJ 17). Men de har ändå inte åtgärdat felet.
/Jörgen
av Loke, Tuesday, April 08, 2008, 22:42 (5854 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors
Mycket svagt!
av Jörgen Bergfors, Wednesday, April 09, 2008, 19:16 (5853 dagar sedan) @ Loke
Här är ett par av bilderna som jag skickade till dem:
/Jörgen
av Uno P , Thursday, April 10, 2008, 22:19 (5852 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors
Här är en detaljbild på tendern till HHJ H3 21 i Klippan
av Olof W, Tuesday, April 08, 2008, 20:40 (5854 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM
Dessa smala plåtytor funkar faktiskt att gå på med grova sulor om det bara finns något att hålla sig fast i. Jag minns att jag själv blev förvånad när jag första gången skulle prova efter att ha sett äldre lokmän i aktion. Minns dock inte om det var just på en H3 (jag hade vid den tiden tillgång till HHJ 21).
/Olof
av Anders Ö/NJM, Tuesday, April 08, 2008, 21:52 (5854 dagar sedan) @ Olof W
Jovisst går det att gå på de där fjuttiga 4-5cm som sticker ut i underkant hytt eller tankar,men då måste det finnas en lejadre/handtag.
Det lär till o med gå att göra det i farten enligt gamla gubars berättelser...
av Thomas Tell, Monday, April 07, 2008, 13:38 (5856 dagar sedan) @ Lars
SJ C-tender, motsvarande H3-tendern, hade inte gångbord men ritning på SJs tvåaxliga Kd-tendern visar ett sådant.
/tell
av Lars, Monday, April 07, 2008, 16:23 (5855 dagar sedan) @ Thomas Tell
Det är alltså en C tender man gjort men använt viss info från den äldre tendern ?
Kan man säga att det en felaktig tolkning av underlagen som hänt ?
av T Lager, Monday, April 07, 2008, 16:41 (5855 dagar sedan) @ Thomas Tell
SJ C-tender, motsvarande H3-tendern, hade inte gångbord men ritning på SJs tvåaxliga Kd-tendern visar ett sådant.
/tell
Jag skulle kunna tänka mig att man vid byggnationen börjat med bottenplattan, nitat på ett vinkeljärn runt om, ställt sidoplåtarna på plattan och dragit in dom mot vinkeljärnet med bultar. Därefter har man nitat ihop konstruktionen. Det är ju ett inte alltför ovanlig sätt att bygga nitade konstruktioner. Fördelen är att sidoplåtarna står tryggt på plats medan nitningen pågår.
av Lars, Monday, April 07, 2008, 17:00 (5855 dagar sedan) @ T Lager
Notera att det är en modell i skala 1:87 vi har på tapeten, frågan är om SMJ fått till tendern fel eller inte. Eftersom det nu är en så detaljrik modell så är det lite synd att den delen missats.
av Thomas Tell, Tuesday, April 08, 2008, 01:52 (5855 dagar sedan) @ Lars
Jag har tittat igenom mina bilder och inte hittat någon treaxlig tender med gångbord utom HNJs små treaxliga tendrar. Många tvåaxliga tendrar hade gångbord men endast en typ av de treaxliga.
Jag är övertygad om att SMJs tendrar är fel.
/tell
av Johan S, Tuesday, April 08, 2008, 08:48 (5855 dagar sedan) @ Thomas Tell
Genom att fila bort ca 0,3 mm på den utstickande kanten på båda sidor av tendern torde problemet med det sk "gångbordet" vara löst. Gäller obyggda modeller är kanske bäst att tillägga.
Modellbilden känner jag igen från Tradera.
/Johan
av Johan S, Tuesday, April 08, 2008, 10:17 (5855 dagar sedan) @ Johan S
Efter att ha kollat lite bilder tar jag tillbaka dekar av det jag hävdade ovan. Dvs problemet kan inte lösas helt genom att fila av gods. Dock kommer det att se bättre ut.
/Johan
av Johan.L, Tuesday, April 08, 2008, 12:18 (5855 dagar sedan) @ Thomas Tell
Ja, det är lite synd att det blev lite fel här, om det är en C tender, kan man byta till VVA´s modell av den tendern ? Kanske blir mer korrekt då ?
av Thomas Tell, Tuesday, April 08, 2008, 22:50 (5854 dagar sedan) @ Johan.L
Ja, det är lite synd att det blev lite fel här, om det är en C tender, kan man byta till VVA´s modell av den tendern ? Kanske blir mer korrekt då ?
Nej.
A6:ornas tendrar hade annorlunda fjäderarrangemang m.fl. skillander.
/tell
av Olof W, Tuesday, April 08, 2008, 20:55 (5854 dagar sedan) @ Lars
Tyvärr inga H3 bilder men...
Tender med gångbord:
Tender utan gångbord:
Svårt att avgöra vilket:
Äldre lokman på väg ut på gångbordet:
/Olof
av Carl-Erik Olsson , 08, Wednesday, April 09, 2008, 22:29 (5853 dagar sedan) @ Olof W
Tyvärr inga H3 bilder men...
Jag kan inte låta bli att försöka identifiera dessa bilder. Samma fråga gäller för dem alla: När togs bilderna?
Tender med gångbord:
SJ L16 1644 uppställd i Alvesta. Hur länge var loket kvar där, innan det på olika vägar hamnade i Klippan, där intressant pga sitt skånska förflutna som MTJ 14 (fast levererat till NOJ)?
Tender utan gångbord:
Ser ut att vara från SJs "filialverkstad" i Vislanda
Svårt att avgöra vilket:
SWB H3 58, verkar vara från en tidig resa, men var nånstans?
Äldre lokman på väg ut på gångbordet:
SJ S 1277+Co8 2772 vid den improviserade plattformen i Klippan och SJ N 641 på sidospåret med HVJs/KLJs meste lokförare Lennart Andersson i klättringstagen. (Smala "gångbord" utanpå tanklokshytt inget ovanligt för att enklare komma upp på tankarna.) Av dessa identifierade detaljer är bara plattformen och S 1277 kvar i Klippan. Lennart växlar tyvärr sedan åtskilliga år på sällare bangårdar och Co8 2772 är som bekant renoverad på museet i Gävle. N 641 ingick också i den stora bytesaffären mellan KLJ/FVJ och SvJvm för ett antal år sedan, men var finns det idag?
/CEO
/Olof
av Rasmus Axelsson, Thursday, April 10, 2008, 06:41 (5853 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson
Svårt att avgöra vilket:
SWB H3 58, verkar vara från en tidig resa, men var nånstans?
Det skulle kunna vara någon av de värmländska stationerna Karlstad C eller Arvika, men jag satsar nog en slant på det sistnämnda eftersom Karlstad C åtminstone idag har grått plåttak...
av Johan S, Thursday, April 10, 2008, 09:37 (5853 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
Stationshuset Arvika har två våningar och i Karlstad ligger det ett spårkors mitt framför stationshuset så jag tvivlar på att det är något av dem.
/Johan
av Ola Almquist, Thursday, April 10, 2008, 21:14 (5852 dagar sedan) @ Johan S
Jag sätter en krona på att det är Uppsala C. Har dock inte hittat någon bild på huset från spårsidan. Stationshus som ursprungligen hade banhall brukar inte vara så vackra när banhallen försvunnit. Kan det vara en anledning till att det finns så få bilder från spårsidan, samtidigt som det finns en betydligt mer estetiskt tilltalande huvudfasad mot gatan? Jfr Norrköping C...
Någon som har en bild från Uppsala innan det blev byggplats?
M.v.h.
Ola
av Sven Andersson, Friday, April 11, 2008, 08:55 (5852 dagar sedan) @ Ola Almquist
Defentivt inte Uppsala.
Det har i modern tid (sedan 30-talet) inte haft någon liten perrong som på bilden.
av Rasmus Axelsson, Thursday, April 10, 2008, 22:40 (5852 dagar sedan) @ Johan S
Stationshuset Arvika har två våningar och i Karlstad ligger det ett spårkors mitt framför stationshuset så jag tvivlar på att det är något av dem.
Den dubbla korsningsväxeln i Karlstad ligger en bit bakom fotografen om det är Karlstad. Peter Berggren med lokal kännedom håller med om att det är Ks.
av Ola Almquist, Thursday, April 10, 2008, 22:57 (5852 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
OK!
Jag ger mig. Stationshuset kan mycket väl ha tegelfasad. Det var tornet jag tyckte skulle kunna vara Uppsala C, samt att en lägre huskropp skulle kunna skymma en högre. När byggde man om bangården i Karlstad så att den låga plattformen försvann?
M.v.h.
Ola
av Olof W, Thursday, April 10, 2008, 22:35 (5852 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson
Hej CEO - lite mer information om bilderna
Tyvärr inga H3 bilder men...
Jag kan inte låta bli att försöka identifiera dessa bilder. Samma fråga gäller för dem alla: När togs bilderna?
Tender med gångbord:
SJ L16 1644 uppställd i Alvesta. Hur länge var loket kvar där, innan det på olika vägar hamnade i Klippan, där intressant pga sitt skånska förflutna som MTJ 14 (fast levererat till NOJ)?
Bilden tagen 1984-05-19 i Alvesta
Tender utan gångbord:
Ser ut att vara från SJs "filialverkstad" i Vislanda
Nej, Vislanda hann jag aldrig besöka på ånglokstiden. Bilden är från Grängesberg i juli 1992. En mycket underlig känsla att går runt bland så otroligt många ånglok och veta att man aldrig skulle få se något liknande igen.
Svårt att avgöra vilket:
SWB H3 58, verkar vara från en tidig resa, men var nånstans?
Karlstad 1984-08-18, en tågfest med lok drag-racing. Undrar var den sporten tog vägen?
Äldre lokman på väg ut på gångbordet:
SJ S 1277+Co8 2772 vid den improviserade plattformen i Klippan och SJ N 641 på sidospåret med HVJs/KLJs meste lokförare Lennart Andersson i klättringstagen. (Smala "gångbord" utanpå tanklokshytt inget ovanligt för att enklare komma upp på tankarna.) Av dessa identifierade detaljer är bara plattformen och S 1277 kvar i Klippan. Lennart växlar tyvärr sedan åtskilliga år på sällare bangårdar och Co8 2772 är som bekant renoverad på museet i Gävle. N 641 ingick också i den stora bytesaffären mellan KLJ/FVJ och SvJvm för ett antal år sedan, men var finns det idag?
/CEO
Bilden tagen 1984-09-25 och jag är lika nyfiken som CEO på vart N-loket finns idag.
/Olof
av Johan O, Thursday, April 10, 2008, 23:06 (5852 dagar sedan) @ Olof W
Sedan ett par år tillbaka på Jvm
av Fredde, Friday, April 11, 2008, 09:33 (5852 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson
SWB H3 58, verkar vara från en tidig resa, men var nånstans?
Lite OT från tråden men gick inte denna lok i spetsen för ett utflyktståg på Svartåbanan 1982 som anordnades av NBVJ? Jag har svagt minne av att det var just denna lok. Någon som kan bekräfta?
av Janne Nilsson, Friday, April 11, 2008, 14:08 (5852 dagar sedan) @ Fredde
Jodå. Enligt mina anteckningar kördes flera resor 25-26 september 1982.
/en av eldarna.