Behöver identifieringshjälp av bild (Fotografier/bildfrågor)

av Lasse M, Tuesday, January 08, 2008, 17:12 (5925 dagar sedan)

I samband med att jag hittade bilderna från LEJ's nedläggning så fann jag även denna bilden. Enligt registreringen skulle den vara från Landskrona station vilket den definitivt inte är.

Men var är den tagen?

Inlägget finns även på Postvagnen.

Okänd station

Behöver identifieringshjälp av bild

av Anders Jansson, Tuesday, January 08, 2008, 17:18 (5925 dagar sedan) @ Lasse M

Jag tycker mig kunna känna igen Falköping.

Behöver identifieringshjälp av bild

av S-O Strand, Tuesday, January 08, 2008, 17:21 (5925 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag tycker mig kunna känna igen Falköping.

Det skulle jag sätta en slant på också.
St

Behöver identifieringshjälp av bild - hur pass...

av Kurt Möller, Tuesday, January 08, 2008, 17:25 (5925 dagar sedan) @ S-O Strand

...vanligt var det egentligen med kryssväxlar mittpå plf-spår på personbangårdarna...??

Behöver identifieringshjälp av bild - hur pass...

av Fredrik Lundström, Tuesday, January 08, 2008, 18:40 (5925 dagar sedan) @ Kurt Möller

Gävle har det fortfarande. Östersund har väl kvar sina kryssväxlar, men spår 1 är bara plattformsspår söder om kryssväxeln mellan spår 1 och 2. Hur var det i Mjölby innan bangårdsombyggnaden därstädes?

Cst har sina kryssväxlar för lokrundgång i "norra säcken" samt en växelförbindelse från spår 11 till spår 10 där spår 8 slutar.

Hur är det i dagsläget med t.ex Värnamo och Storvik och Falköping?

Det finns ett par stationer som har kryssväxlar med plattform på bara ena sidan, exempelvis Hallsberg, Mjölby, Norrköping och Jönköping. Fler finns säkert, av alla ovanstående kategorierna!

Mvh

//FL

Behöver identifieringshjälp av bild - hur pass...

av S-O Strand, Tuesday, January 08, 2008, 18:49 (5925 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Gävle har det fortfarande. Östersund har väl kvar sina kryssväxlar, men spår 1 är bara plattformsspår söder om kryssväxeln mellan spår 1 och 2. Hur var det i Mjölby innan bangårdsombyggnaden därstädes?

Cst har sina kryssväxlar för lokrundgång i "norra säcken" samt en växelförbindelse från spår 11 till spår 10 där spår 8 slutar.

Hur är det i dagsläget med t.ex Värnamo och Storvik och Falköping?

Det finns ett par stationer som har kryssväxlar med plattform på bara ena sidan, exempelvis Hallsberg, Mjölby, Norrköping och Jönköping. Fler finns säkert, av alla ovanstående kategorierna!

Mvh

//FL

Precis som i Östersund var det väl så i Falköping att det bara var plattform väster om kryssväxeln på spår 1, och det syns ju på bilden.
Idag är Falköping helt ombyggt och någon kryssväxel av denna typ finns inte.

I Skövde finns också kryssväxel med plattform bara på ena sidan (sp 3)
St

Behöver identifieringshjälp av bild - hur pass...

av Anders Sandgren, Tuesday, January 08, 2008, 20:33 (5925 dagar sedan) @ S-O Strand

Enligt spårplanen för Falköping som finns i HNJ-boken fanns det inte bara kryssväxel mellan spår 1&2 som på bilden utan även mellan 3&4 strax bortom den första kryssväxeln.
Enligt en bild på samma uppslag ser man växeln utabför stationshuset. Det stämmer inte riktigt med bilden, kan den vara från före 1934? (men D-loket ser nästan stålkorgat ut...)

Behöver identifieringshjälp av bild - hur pass...

av Mattias Jansson @, Tuesday, January 08, 2008, 20:38 (5925 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Enligt en bild på samma uppslag ser man växeln utabför stationshuset. Det stämmer inte riktigt med bilden, kan den vara från före 1934? (men D-loket ser nästan stålkorgat ut...)

Om jag minns rätt byggdes det nuvarande stationshuset bakom det gamla vilket därefter revs. Således kan bilden knappast vara äldre än just 1934, eftersom platsen för det gamla stationshuset är den plan sokm syns på bilden.

Behöver identifieringshjälp av bild - hur pass...

av Mattias Jansson @, Tuesday, January 08, 2008, 20:34 (5925 dagar sedan) @ S-O Strand

Nja, Falköpings gamla spår 1 hade perrong på båda sidor om det där spårkrysset, fast den var inte helt sammanhängande. I "modern" tid dvs till ombyggnaden i början av 90-talet var det spår 1B som bildens fotograf hade i ryggen, medan delen bortom övergången och spårkrysset kallades 1A.
Det var iofs på min tid en ganska sporadiskt använd plattform, ett litet fåtal rälsbusståg till Skövde (och för vidare tjänst under dagen på Karlsborgsbanan) brukade gå till/från 1A. Detta upphörde väl successivt sedan Karlsborgsbanans persontrafik försvunnit 1986, men jag kan tänka mig att lokaltrtafiken till/från Skövde med stopp i Stenstorp fortgick något längre än till -86. (Observera att jag inte talar om dagens återöppnade trafik till Stenstorp.)
1B och ibland det parallella spår 20 (HNJs gamla säck) användes av Nässjötågen och till 1985 även av Landerydsbanans rälsbussar.

Behöver identifieringshjälp av bild

av Martin ⌂ @, Klippan, Tuesday, January 08, 2008, 17:44 (5925 dagar sedan) @ Lasse M

när jag förstorar bilden och kör "sharpen" på den och sen förstorar den lite igen och tar bort skuggor så ser det ut som det står Enköping på skylten - tips bara.

Behöver identifieringshjälp av bild

av Stig Lundin, Tuesday, January 08, 2008, 18:23 (5925 dagar sedan) @ Martin

Det står Jönköping och därunder Nässjö.
/Stig Lundin

Behöver identifieringshjälp av bild

av Lasse M, Tuesday, January 08, 2008, 18:06 (5925 dagar sedan) @ Lasse M

Tackar för er hjälp.
Hittade precis ytterligare två bilder av samma fotograf. En bild visar just Falköpings stn, den andra bangården med godsvagnar.
Varför dessa hamnat i Landskrona Museums minnesbank förstår jag inte riktigt, kanske var fotografen Robert H Friberg från Landskrona eller verksam i staden under en period.

[link=http://193.12.222.16/Musreg/Foto_Bilder/BCD252/B1007760.jpg]Falköping station 1935[/link]

[link=http://193.12.222.16/Musreg/Foto_Bilder/BCD253/B1007870.jpg]Falköping bangård 1935[/link]