Några frågor om YBo4p (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Göran I Olsson @, Tuesday, April 08, 2008, 10:30 (5855 dagar sedan)

Jag har ett par frågor om YBo4p.
Var alla rälsbussarna målade i gult & grönt vid leverans eller var någon ur serie två målade i orange & gult?
Kördes det fler än två bussar i multippel?
/Göran

Några frågor om YBo4p

av sääf, Tuesday, April 08, 2008, 11:04 (5855 dagar sedan) @ Göran I Olsson

I boken "Kronan på verket" finns en bild på ett 8 vagnarståg som innehåller 7 st Yc04p eller släp + en Yc05p Jag är nästan helt säker på att inget fordon av Märstatypen levererades i gul/orange.

Några frågor om YBo4p

av Karlsson, Tuesday, April 08, 2008, 11:12 (5855 dagar sedan) @ sääf

Alla Märstavagnarna levererades i gult och grönt. Den nyare färgsättningen dök upp i samband med andra årgången YCo5p om jag kommer ihåg rätt. Vet inte exakt när Märstabussarna började målas om men det borde rimligtvis ha varit i samband med revisioner efter 1953.

Några frågor om YBo4p

av Granis, Tuesday, April 08, 2008, 12:50 (5855 dagar sedan) @ Karlsson

Det senaste år jag sett bilder på YBo5p i den gamla gula målningen från är 1958 (bl a i fjolårets "Nordisk Järnvägsalmanacka" ). YBo4p/t däremot betydligt (?) äldre. Eftersom dessa levererades först blev de säkerligen helt naturligt också revisionsmässiga först varför de då fick den nya gulorange färgsättningen? Dessutom var det väl en del tidigt trassel med YBo4p/t -växellådor etc- varför de kanske rentav revideras, och därmed målades om, ännu snabbare än vad som från början var tänkt? Slutsatsen är väl då att den sista "helgula" YBo4p målades om tidigare än motsvarande YBo5p? Betydligt tidigare kanske?

/ L G

Några frågor om YBo4p

av P.E, Tuesday, April 08, 2008, 17:56 (5855 dagar sedan) @ Granis

YBo4p målades om med början 1956 och de sista -57. Det var faktiskt släpen UBo5p/t som målades om först. Lyktorna flyttades upp i samband med rev. Dock flytades lyktorna upp på YBo4p 676 55/56 med grön/gul lackering. Ett antal YBo4t gick också med uppflyttade lyktor och den gamla målningen 55/56.

Några frågor om YBo4p

av Lars Egg, Tuesday, April 08, 2008, 17:55 (5855 dagar sedan) @ Karlsson

Den gul-/orange färgsättningen introducerades väl i samband med att de normalspåriga YCo6 började levereras.
/E

Några frågor - tidpunkt för nytt färgschema YCo5p

av Hans Broman, Tuesday, April 08, 2008, 19:50 (5855 dagar sedan) @ Lars Egg

Alla Märstavagnarna levererades i gult och grönt. Den nyare färgsättningen dök upp i samband med andra årgången YCo5p om jag kommer ihåg rätt. Vet inte exakt när Märstabussarna började målas om men det borde rimligtvis ha varit i samband med revisioner efter 1953.


Den gul-/orange färgsättningen introducerades väl i samband med att de normalspåriga YCo6 började levereras.
/E

Arne Hällqvist skriver så här i SJK:s sedan länge utsålda bok "Rälsbussar och släpvagnar vid Statens järnvägar" (sid 75):

Kring årsskiftet 1952/53 hade den första normalspåriga YCo6-rälsbussen levererats varvid en ny yttre färgsättning i gult och orange infördes. I april 1953 bestämdes att även de smalspåriga rälsbussfordonen skulle målas på samma sätt varvid YCo5p 799 och UCFo3yp 1797 torde ha varit de första orange-gula smalspårsfordonen.

Uttryckssättet "torde ha varit" tyder på att författaren inte var helt säker. Under 1952 levererades YCo5p 788-792, och under 1953 levererades 793-804. Enligt samma bok (sid 221) placerades de gula och gröna 788-798 i norra Småland och Östergötland, medan de gula och orange 799-805 stationerades i Kalmar.

Några frågor - tidpunkt för nytt färgschema YCo5p

av Anders Johansson, Tuesday, April 08, 2008, 22:07 (5855 dagar sedan) @ Hans Broman

I boken om ASJL finns en mycket intressant bild som jag skulle ge guld för att få se i färg.
Bilden visar provmålningen av den första SJ YBo6 och studerar man bilden noga kan man se att det finns minst tre olika färgsättningar.
Bildtexten talar om Säröbanan, men det är totalfel.
Kontentan är att man så sent som inför leveransen fortfarande inte bestämt sig.
Dessutom fick ju vagnarna ändrad färg efter ett tag.
Den första leveransen hade silvertak, vilket visade sig inte hålla så att man övergick till ljusgrått.

Några frågor - tidpunkt för nytt färgschema YCo5p

av Ola Almquist, Tuesday, April 08, 2008, 22:17 (5855 dagar sedan) @ Anders Johansson

Dessutom fick ju vagnarna ändrad färg efter ett tag.
Den första leveransen hade silvertak, vilket visade sig inte hålla så att man övergick till ljusgrått.

Höll man inte fast vid silvertak ända till omkring 1957? Någon som vet mer exakt?

M.v.h.
Ola

Några frågor om YBo4p

av Anders Johansson, Tuesday, April 08, 2008, 22:15 (5855 dagar sedan) @ Göran I Olsson

Observera att det förekommit tre olika varianter på gul (helgul) vid proven, nästan helt grön vid första leveransen av den första och sedan den slutgiltiga gul/gröna.

[image]
Bild strax efter leveransen i Växjö