Skånska vägskydd: Äsperöd (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 31, 2010, 22:03 (5170 dagar sedan)

Från Äsperöds station manövrerades två fällbomsanläggningar; Snavavägen samt den vägövergång som kalladas Äsperöd och låg knappt 250 meter bortom stationshuset sett i riktning mot Eslöv. Denna vägskyddsanläggning fotodokumenterades i november 1957:

[image]

[image]

Liksom vid Snavavägen är anläggningen utrustad med alla föreskrivna signalanordningar; kryssmärkeslyktor, bomrörslyktor och V-signal. Mekaniska ringklockor finns på båda fällbomsstativen, så ingen tankspridd Äsperödsbo skall behöva riskera att få en bom i huvudet.

[image]

På bilden ovan skymtar baksidan av den envingade infartssignalen

[image]

Bilderna kommer från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Äsperöd

av Peter Andersson, Sunday, January 31, 2010, 22:56 (5170 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för alla dessa helt underbara tidsdokument. Järnvägsövergångar är en av de mest frekventa kontaktpunkter med järnvägar för oss vanliga dödliga, som inte har järnvägen som sitt yrke.

/Peter Andersson

Skånska vägskydd: Äsperöd

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 31, 2010, 23:41 (5170 dagar sedan) @ Peter Andersson

Tack för alla dessa helt underbara tidsdokument. Järnvägsövergångar är en av de mest frekventa kontaktpunkter med järnvägar för oss vanliga dödliga, som inte har järnvägen som sitt yrke.

/Peter Andersson

ja, det finns två sådana kontaktpunkter mellan järnvägen och sammhället i övrigt - plankorsningen och stationen/hållplatsen. Järnvägsstationen har fått stor uppmärksamhet i litteratur etc, men plankorsningarna har vi ofta glömt så snart bommarna gått upp och vi kunnat fortsätta vår färd, möjligen efter att ha nynnat lite på Robert Brobergs "Järnvägsövergångssång":-)

Skånska vägskydd: Äsperöd

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Monday, February 01, 2010, 08:05 (5169 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hette den möjligtvis,på Petterssons tid " Järnvägs-undergångs-sång??:-D Sune

Kryssmärkes- och fällbomsbelysning

av Gunnar Ekeving, Saturday, February 06, 2010, 22:03 (5164 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag hittade nu en skrivelse från tredje signalsektionen till Kungl Järnvägsstyrelsens elektrotekniska byrå. Skrivelsen är daterad den 9 december 1958, och talar om att fällbomsanläggningarna vid Snavavägen (V1) och Äsperöd (V2) kompletterats med kryssmärkes- och fällbomsbelysning. De bilder som anges vara tagna i november 1957 har uppenbarligen tillkommmit efter denna komplettering, så antingen dröjde signalsektionen över ett år med att rapportera förändringen, eller så har bilderna faktiskt tagits 1958. [3 signalsektionen dnr 54/57]