Sävsjöström år 1972 (Järnväg allmänt)

av Björn Malmer, Falkenberg, Thursday, February 04, 2010, 08:08 (5194 dagar sedan)

Anders S i Kalmar undrade om jag hade några bilder från linjen Kalmar-Nässjö.
Jag har aldrig gjort någon resa utmed denna linje för att fotografera stationer. De enda bilder jag har är sådana som tagits i samband med resor till ’glasriket’.

[image]

För att kunna ta sig mellan olika glasbruk på ett enkelt sätt färdas man lämpligen i en Saab 92 B av 1953 års modell. Foto på färjan över sjön Bolmen år 1972.

[image]

Norra infarten till Sävsjöström. Till höger vid vattentornet ligger smalspåret kvar för godstrafik till Lenhovda. En sträcka på 8 km som lades ned den 1 oktober 1983, samtidigt som all godstrafik på järnväg försvann från Sävsjöström.

[image]

Tågmöte i Sävsjöström. Till höger i bild syns omlastningsmagasinet.

[image]

Vattenhästen i Sävsjöström.

[image]

Z4p 256 vid godsmagasinet i Sävsjöström.

Sävsjöström år 1972

av Herbert Paalberg @, Västervik, Thursday, February 04, 2010, 10:30 (5194 dagar sedan) @ Björn Malmer

En riktig pärla Sävsjöström, hade förmånen att köra Y6 på gamla KJ många ggr. under min placering i N 1976-1979. Ställverkskuren till vänster om stationen med vevställverk til semaforer och växlar. Vill minnas att det fanns 3 st vattenhästar på normalspåret samt 1 st i smalspårvattentornet. I det gamla omlastningsskjulet som syns på bilden fanns det en hel del gamla smalspåriga vagnar samt en ålderdomlig spårrensare, skymtar bl.a på din bild. Sjöspåret närmast sjön var redan då angripet av ras och ej längre trafikdugligt. Provade även på att cykla dressin mellan Sävsjöström och Lenhovda, en vacker sträcka med passage över en bank närmast Sävsjöström och en kraftig stigning upp genom en sprängd bergsträckning, här hade Gp-loken att göra med tunga släpor på sin väg mot Växjö. Tack Björn för ditt förutseende med att dokumentera dessa miljöer åt eftervärlden.:-)
Palle i Vika.

Sävsjöström år 1972

av Björn Malmer, Thursday, February 04, 2010, 10:48 (5194 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Tack själv Palle i Vika för dina värdefulla kompletteringar.
Mvh Björn

Sävsjöström år 1972

av Björn Thyrelius, Thursday, February 04, 2010, 10:30 (5194 dagar sedan) @ Björn Malmer

Bilden med Z4p 256 syns omlastning skjulet bakom det skymtar spårensaren bgv 805.

Som hämtades av AGJ på 80 talet.

Mvh BJÖRN

Sävsjöström år 1972

av Hasse Nyberg, Thursday, February 04, 2010, 10:34 (5194 dagar sedan) @ Björn Malmer

Anders S i Kalmar undrade om jag hade några bilder från linjen Kalmar-Nässjö.
Jag har aldrig gjort någon resa utmed denna linje för att fotografera stationer. De enda bilder jag har är sådana som tagits i samband med resor till ’glasriket’.

[image]

För att kunna ta sig mellan olika glasbruk på ett enkelt sätt färdas man lämpligen i en Saab 92 B av 1953 års modell. Foto på färjan över sjön Bolmen år 1972.

[image]

Saaben är ju bara för läcker! Vart tog den vägen?

Norra infarten till Sävsjöström. Till höger vid vattentornet ligger smalspåret kvar för godstrafik till Lenhovda. En sträcka på 8 km som lades ned den 1 oktober 1983, samtidigt som all godstrafik på järnväg försvann från Sävsjöström.

[image]

Tågmöte i Sävsjöström. Till höger i bild syns omlastningsmagasinet.

[image]

Vattenhästen i Sävsjöström.

[image]

Z4p 256 vid godsmagasinet i Sävsjöström.

Sävsjöström år 1972 - Saaben

av Björn Malmer, Thursday, February 04, 2010, 10:53 (5194 dagar sedan) @ Hasse Nyberg

Den såldes år 1977 till blivande lokföraren Thomas Kjell, som renoverade den till nyskick. Den heter sedan länge DFT 274 och ägs idag av någon annan. Den är besiktigad till den 31 oktober 2011.
Mvh Björn

Sävsjöström år 1972 - Saaben

av Lennart Fransson, Thursday, February 04, 2010, 11:16 (5194 dagar sedan) @ Björn Malmer

Den såldes år 1977 till blivande lokföraren Thomas Kjell, som renoverade den till nyskick. Den heter sedan länge DFT 274 och ägs idag av någon annan. Den är besiktigad till den 31 oktober 2011.
Mvh Björn

Lokförare Kjell är däremot "återvunnen" ett antal gånger och kör nu mest TMZ åt Stena (och ibland betydligt smalare saker i Ohs)

Sävsjöström år 1972 - Saaben

av Kent A, Mariefred, Thursday, October 13, 2011, 17:22 (4578 dagar sedan) @ Björn Malmer

Strax framför densamma (djungeltrumman) står om mitt norra öga inte bedrar mig en Ford Transit som kan vara högst 3 år gammal vid fototillfället.

Jag hade under ett antal år en sådan av årsm -70 som firmabil i en (till ytan) mycket liten kommun som gränsar till kgl huvudkommunen.

Den var inte som andra, det var ett av Lucas tidigaste försök att bygga ett fordon med minusjord så hela fordonet var proppfullt med varningstexter
"BEWARE!!!!" this vehicle is wired negativ earth!!!

Helt kan man väl inte påstå att den gode Lucas hade lyckats.
Om man tex inte hade nyckel till den så kunde man ställa ljusomkopplaren i läge helljus, fälla ut vänster blinkders och tända fyrvägsblinkers för då slogs strömmen på i tändningskretsen, ok sedan blev man tvungen att rulla igång den (eller föra igång den som en viss skåning uttryckte det) men i alla fall....

Hur kundmottagaren på Kindvalls sedan reagerade när nämnda skåning skulle förklara att den inte startade på måndagar är en helt annan historia....

Sävsjöström år 1972

av Ola Almquist, Thursday, February 04, 2010, 12:26 (5194 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

För att kunna ta sig mellan olika glasbruk på ett enkelt sätt färdas man lämpligen i en Saab 92 B av 1953 års modell. Foto på färjan över sjön Bolmen år 1972.

Läckra bilder! Denna har ju inte så mycket med järnväg att göra men visar en närbild på den gamla styrhytten på färjan "Bolmia" som då officiellt hette Färja 62/285.

M.v.h.
Ola

Sävsjöström år 1972

av z750asn, Thursday, February 04, 2010, 21:44 (5194 dagar sedan) @ Björn Malmer

Tack Björn för dessa underbara bilder.

Mvh
Anders S, Kalmar

Sävsjöström år 1972

av Lasse M, Thursday, February 04, 2010, 23:27 (5193 dagar sedan) @ Björn Malmer

Fantastiskt, helt underbara tidsdokument att sitta och studera. Tack Björn.

Sävsjöström år 1972

av Eckerberg, Thursday, February 04, 2010, 23:30 (5193 dagar sedan) @ Lasse M

Vilka bilder! Måste hämta nåt att torka bort fradgan med.......:-P

Sävsjöström år 2009

av Lars P, Friday, February 05, 2010, 09:27 (5193 dagar sedan) @ Björn Malmer

Även jag tackar dig Björn för att du delar med dig av dina underbara bilder. Från Sävsjöström har jag några bilder från i somras då jag cyklade på banvallen till Lenhovda.

[image]
Infart från Åseda

[image]
Infart från Lenhovda

[image]

[image]
Vägsignalen som syns på bilden fanns inte på järnvägstiden utan är uppsatt senare. Även ett antal informationsskyltar som berättar om järnvägen är uppsatta på bangårdsområdet.

Sävsjöström år 2009

av Björn Malmer, Friday, February 05, 2010, 09:47 (5193 dagar sedan) @ Lars P

Tack Lars P och alla ni andra som uppskattar mina bilder. Intressant att se hur den tidigare järnvägsknuten Sävsjöström ser ut idag.
Mvh Björn

Sävsjöström år 2009

av Krister P, Friday, February 05, 2010, 17:21 (5193 dagar sedan) @ Lars P

Är banvallen farbar utan besvär hela vägen till Lenhovda?

Sist jag kollade så var den starkt igenväxt vid bergsskärningen strax efter sjön Alstern från Sävsjötröm-hållet.

Sävsjöström år 2009

av Lars P, Saturday, February 06, 2010, 00:01 (5192 dagar sedan) @ Krister P

Är banvallen farbar utan besvär hela vägen till Lenhovda?

Sist jag kollade så var den starkt igenväxt vid bergsskärningen strax efter sjön Alstern från Sävsjötröm-hållet.

Jag cyklade från Lenhovda och sträckan är farbar med lite vilja men inte utan besvär nej. Bergsskärningen minns jag som ok med bara några mindre vindfällen där jag fick lyfta över cykeln. När jag kommit fram till sjön och cyklat över den första banken blev där riktigt besvärligt med mycket smågran och ett större vindfälle som var svårt att passera. Det handlar dock bara om kanske 200 meter men jag valde ändå att ta mig runt det via småvägarna på min återfärd.
Jag hade tidigare bara hört talas om och sett bilder från "banken över sjön" på denna sträcka men det är ju två stycken bankar. Jag tror att den som vanligen avses är den närmast Sävsjöström?

[image]
Den sprängda skärningen med rejält motlut

[image]
Den västra av järnvägsbankarna över sjön Alstern. Det går att cykla mellan träden.

[image]
Samt den östra banken närmast Sävsjöström

Sävsjöström år 2009

av Krister P, Saturday, February 06, 2010, 01:03 (5192 dagar sedan) @ Lars P

Just detta avsnitt mellan Lenhovda och Sävsjöström tycker jag är väldigt naturskönt med sin djupa bergsskärning och som du säger de bägge bankarna vid sjön Alstern.

Jag har faktiskt haft i mitt huvud att jag skulle tillskriva Uppvidinge kommun och föreslå dem att röja upp denna sträcka av banvallen så människor i de bägge samhällena kan nyttja den för promenader, jogging mm.
Det kan inte kosta så förtvivlat mycket att göra detta.
Själva banvallen som grund ligger ju där så det gäller bara att röja bort träd ock kanske kompletteringsgrusa på något ställe.
Vad säger du Lars P.? Bor du där i trakten? Tror du folk skulle uppskatta och använda den som en rekreationsled?

Sävsjöström år 2009

av Lars P, Sunday, February 07, 2010, 12:33 (5191 dagar sedan) @ Krister P

Just detta avsnitt mellan Lenhovda och Sävsjöström tycker jag är väldigt naturskönt med sin djupa bergsskärning och som du säger de bägge bankarna vid sjön Alstern.

Jag har faktiskt haft i mitt huvud att jag skulle tillskriva Uppvidinge kommun och föreslå dem att röja upp denna sträcka av banvallen så människor i de bägge samhällena kan nyttja den för promenader, jogging mm.
Det kan inte kosta så förtvivlat mycket att göra detta.
Själva banvallen som grund ligger ju där så det gäller bara att röja bort träd ock kanske kompletteringsgrusa på något ställe.
Vad säger du Lars P.? Bor du där i trakten? Tror du folk skulle uppskatta och använda den som en rekreationsled?

Det är väl klart att det skulle vara uppskattat! Delen närmast Lenhovda användes för promenader och cykling redan idag kunde jag konstatera. Men nej jag bor själv i den stora staden på västkusten så jag vet inte bättre än någon annan här hur många som de facto skulle utnyttja möjligheten. Själv är jag mycket road av att som här följa en sträcka som är övergiven per cykel och då inte veta huruvida det egentligen är möjligt att ta sig fram, har gjort så på många mil fd järnväg nu. Denna tjusning försvinner ju lite på en sträcka som är "iordningställd" men jag hyllar givetvis ändå idéer av detta slag. Så skrid till verket bara!

Sävsjöström år 2009

av ÖSmJ @, Uppvidinge, Friday, February 12, 2010, 14:41 (5186 dagar sedan) @ Krister P

Efter att ha läst diskussionen kring, samt studerat bilderna från Sävsjöström kan jag berätta att idén om röjda banvallar faktiskt förts fram i samband med diskussioner om att göra Uppvidinge kommun till en intressant "vildmarkskommun" (Främst för söderifrån kommande turister kan tänkas.) Förslaget går ut på att göra samtliga gamla banvallar inom kommunen farbara för fotgängare/cyklister.
Intressant förslag tycker jag då det inom kommunen finns gott om sådana (Östra Värend, Älghult-Ruda, Kalmar-Nässjö, Växjö-Åseda).
Tilläggas här kan att sträckan Älghult-Alstermo(Hohultslätt)-Fröseke redan idag är farbar efter det att järnvägsbanken använts för framdragning av mer jordnära strömförsörjning i spåren efter Gudrun.
Besök vid de gamla hållplatserna Åkerslund och Rydefors rekommenderas för de som intresserar sig för kulturmiljöer kring småskalig/smalspårig järnvägsdrift.

Sävsjöström år 2009

av Stefan Olsson, Rönninge, Friday, February 05, 2010, 18:04 (5193 dagar sedan) @ Lars P

För oss som gillar järnvägsarkeologi är det således en glädje att se att ingen nappade på det tomterbjudande som fanns för några år sedan. Då skulle hela bangården bli villatomter, en del med sjöutsikt. Måhända var det någon som bokstavligen började att gräva om den gamla bangården var lämplig mark för bostäder...

Sävsjöström år 1972

av Håkan Randolf @, Växjö/Sävsjöström, Tuesday, September 07, 2010, 16:23 (4979 dagar sedan) @ Björn Malmer

Hej och tack för fantastiska Sävsjöströmsbilder som jag nu sent om sider har upptäckt.

Vi är en liten sammanslutning som kallar oss Järnvägens Vänner Sävsjöström, som ser som sin uppgift att hålla liv i historien och i bangårdsområdet i Sävsjöström.
Vi rensar från sly, vi klipper gräs och vi skyltar området med information om den fornstora järvägsepoken. Vi har också en modell i skala N över området som vi visar för intresserade.
Vi letar bilder och data från förr och undrar nu om vi får använda dina bilder att ingå i ett bildcollage på vår informationstavla. Vi anger naturligtvis ditt namn som fotgraf.
Tacksam för svar.
Du är naturligtvis välkommen på ett återbesök för att se nuläget.

Sävsjöström år 1972

av Mikael Karlsson, Tuesday, November 18, 2014, 17:35 (3446 dagar sedan) @ Håkan Randolf

Hej Håkan.
Tack för inbjudan till HJulfesten den 27, i Sävsjöström.
Måste tyvärr lämna återbud.
Jobbet säger att jag inte får ledigt.
De var trevligt att träffa dig förra året, och att du inte trodde att
jag var en skummis.
Jag kommer framöver att leta ibland gamla fotografier för att se
om inte något kan vara av intresse.
Jag hör av mig.
Med vänlig hälsning
Mikael Karlsson
Hjältaryd, Myresjö.

På den tiden.
Karlsson på bergets son

Sävsjöström år 1972

av Kjell Aghult @, Saturday, October 15, 2011, 10:59 (4576 dagar sedan) @ Björn Malmer

Norra infarten till Sävsjöström...

1972 driftsattes nytt ställverk i S., med huvudljussignaler och bomautomatik (Annars av enkel typ). Förstås för att möjliggöra obevakad körning. Samma utbyte gjordes i sammanhanget i Målerås och Orrefors.