Hur gammal är egentligen "SL-trafiken"? (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Tuesday, January 08, 2008, 21:53 (5952 dagar sedan)

Hur gammal är egentligen lokaltrafiken i Stockholmsområdet om man siktar in sig på de förbindelser som finns i SL pendelområde idag? Var det från bandelarnas öppnande eller kom det smygande med ökat resande? Antar att Statsbanorna var först ut. Södertälje-Cst-Rosersberg eller hur såg det ut, och fr o m när gick det rena lokaltåg på sträckan?

Hur gammal är egentligen "SL-trafiken"? - 40 år i år

av Anders Sandgren, Tuesday, January 08, 2008, 22:04 (5952 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Förvisso började väl SL-trafiken i och med nyårsnatten 1966-67 då SL bildades och tog över SS. Först ut av spårbunden trafik var nog 104E med sina A25-B25 tåg, det kanske gick någon 12'a också till Alvik.
Den moderna pendeltågstrafiken invigdes 12 maj 1968 på sträckan Kungsängen-Södertälje S med X1'orna. Tragiskt att 3001 gick till skrot ett halvår innan 40-årsjubileet. Men 3002 finns väl kvar (3003 är visst skrotad).
Men lokaltåg med andra vagnar förekom tidigare, men då i SJ's regi.

Hur gammal är egentligen "SL-trafiken"? - 40 år i år

av Micke Carlsson, Tuesday, January 08, 2008, 22:23 (5952 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jepp, tack. Jag kanske var lite otydlig i rubriken, egentligen är det den föregående rena SJ-trafikens märkesdatum jag är ute efter. 18-humhum nånting. 1890? Tidigare?

Hur gammal är egentligen "SL-trafiken"? - lokaltågsvagnar

av Ola Almquist, Tuesday, January 08, 2008, 22:36 (5952 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jepp, tack. Jag kanske var lite otydlig i rubriken, egentligen är det den föregående rena SJ-trafikens märkesdatum jag är ute efter. 18-humhum nånting. 1890? Tidigare?

Jag vet egentligen ingenting om detta, men jag kom att tänka på SJvm:s vagn Co4 (Cod) 1275 från 1900. Brukar inte den typen (liten serie men ändå) kallas för lokaltågsvagn? Var användes dessa vagnar när de var nya?

M.v.h.
Ola

Hur gammal är egentligen "SL-trafiken"? - lokaltågsvagnar

av Micke Carlsson, Tuesday, January 08, 2008, 22:45 (5952 dagar sedan) @ Ola Almquist

De byggdes med tanke på förbindelsen Malmö-Lund. Stockholm fick Co5.

Hur gammal är egentligen "SL-trafiken"? - 40 år i år

av Anders Sandgren, Tuesday, January 08, 2008, 22:49 (5952 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Redan från början gick det lokaltåg på sträckorna runt Stockholm. När sammanbindningsbanan (Stockholms S-Cst) byggdes användes den inte som dubbelspår utan ett spår användes för fjärrtåg och ett för lokaltåg. Detta ändrades senare.
Det vär väl dock egentligen under 1890-talets expansionm som egentlig lokaltrafik kom igång, då byggdes även Djursholmsbanan och Saltsjöbanan.
Elektriska motorvagnståg fanns redan under försökstrafiken 1905 (det var ombyggda personvagnar, de hamnade senare på Malmbanan), men det var under 1930-talet det kom igång trafik elektriska lokaltåg-sätt, typ Xoa4. Sedan blev det mer och modernare tåg.
Både SWB och SNJ hade lokaltrafik först med lokdragna tåg, SNJ hade dieselmotorvagnar sedan innan båda banorna elektrifieringen under SJ-tiden.
På Spånga-Lövsta var det väl ånglok innan persontrafiken lades ner, från början var det visst blandade tåg med sopor och passagerare (inte i samma vagn dock).

Hur gammal är egentligen "SL-trafiken"? - 40 år i år

av Micke Carlsson, Tuesday, January 08, 2008, 22:58 (5952 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack!

Svaret förbryllar dock, lokaltrafik fanns från början skriver du, medan "egentlig" lokaltrafik uppstod senare. Jag är inte riktigt med på skillnaden..?

Är startåret för renodlad lokaltrafik på järnväg i nuvarande AB län kanske 1862, eller måste man fram till 1890-talet för att hitta trafik som kan sägas vara ursprunget till dagens? Särskilda banor som SSnJ och DjB åsido, det är främst det som idag utgör pendelnätet jag funderar över.

Har sett bilder på Ke-lok dragandes persontåg på väg till Rosersberg 1895, det är den typen av trafik jag tänker på. När kom det igång?

Hur gammal är egentligen "SL-trafiken"? - 40 år i år

av Anders Ö/NJM, Tuesday, January 08, 2008, 23:22 (5952 dagar sedan) @ Micke Carlsson

I tågens urålder så stannade väl i princip alla tåg vid varje stn/hpl?

Det var väl först ett okänt antal år senare som dels antalet hpl ökades ( i tid med expansionen?) dels olika tågslag infördes med lokaltåg/snälltåg/blandat tåg (det fans väl iof redan tidigt?).

SSnJ lixom Djursholmsbanan var väl tidiga utpräglade lokaltågsbanor?

Enligt www.historiskt.nu så användes ena spåret för lokaltåg från att dubbelspåret blev klart 1871, så vid den tiden bör då begreppet lokaltrafik redan ha varit etablerat gissningsvis.

Men nä, eg. inget svar på frågan...

Hur gammal är egentligen "SL-trafiken"? - 40 år i år

av Anders Sandgren, Tuesday, January 08, 2008, 23:24 (5952 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Enligt SL drog lokaltrafiken igång under 1890-talet.
Från början var det mest blandande tåg som stannade vid alla stationer och hållplatser sedan kompletterat med snälltåg och renodlade godståg.
Det som kallas lokaltrafik var nog en renodlad persontågstrafik med många stopp. En del hållplatser med i huvudsak persontrafik tillkom då. Man kan se att SJ runt 1890 byggde om ett antal A-lok för lokaltåg (Oc). 1901 köpte SJ tvåaxliga vagnar speciellt avsedda som lokaltågsvagnar, tidigare använde man nog äldre tvåaxliga vagnar som man inte längre ville använda i fjärrtågen.
Under 1890-talet expanderade Stockholm och det blev populärt med 'trädgårdsstäder' varför bl.a Djursholm och Saltsjöbaden anlades. Och man glömde inte kommunikationerna! Idag finns samma trend, men nu gäller platser 5-10mil från Stockholm. Men inte samma förutseende planering vad gäller kommunikationer.

Hur gammal är egentligen "SL-trafiken"? - 40 år i år

av Harald, Tuesday, January 08, 2008, 22:29 (5952 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Förvisso började väl SL-trafiken i och med nyårsnatten 1966-67 då SL bildades och tog över SS. Först ut av spårbunden trafik var nog 104E med sina A25-B25 tåg, det kanske gick någon 12'a också till Alvik.

Du glömde visst tunnelbanan.

Hur gammal är egentligen "SL-trafiken"? - 40 år i år

av Anders Sandgren, Tuesday, January 08, 2008, 22:35 (5952 dagar sedan) @ Harald

Jo, tack. Det finns ju underjordiska spår också...
Egentligen kan man undra vilka som var skyltade SS resp SL. 104'an var den enda som kom ut först på småtimmarna ock kan varit skyltad SL, de andra var redan ute.

Hur gammal är egentligen "SL-trafiken"? - 40 år i år

av Överkörmästaren, Tuesday, January 08, 2008, 22:37 (5952 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jo, tack. Det finns ju underjordiska spår också...
Egentligen kan man undra vilka som var skyltade SS resp SL. 104'an var den enda som kom ut först på småtimmarna ock kan varit skyltad SL, de andra var redan ute.

Enligt SSS gängse historieskrivning fanns endast en spårvagn (bortsett från A24) med SL-märken, och den gick nog inte på 104:an den kvällen! :-)