Skånska vägskydd: Kristineberg (Tomelilla - Eslöv) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, March 16, 2010, 22:35 (5153 dagar sedan)

[image]

I oktober 1957 fotograferades den mekaniska fällbomsanläggningen vid korsningen med väg 55 i Kristineberg mellan Skarhult och Eslöv. Den mobila V-signalen har satts upp för att utröna optimal signalplacering vid den planerade nya anläggningen med automatiska halvbommar.

[image]

Från Kristineberg manövrerades även fällbommarna vid Grydby, ca 750 meter från Kristineberg i riktnig mot Eslöv. På bilden nedan syns det dubbla fällbomsvindspelet för båda vägkorsningarna. Det fanns en mekanisk klocka på i varje fall det ena fällbomsstativet, något som inte var obligatoriskt vid lokalt manövrerade fällbomsanläggningar. För signalering mot banan fanns en fristående vridlykta med bomsignalskärm, och mot vägtrafiken röda lyktor på bomrören.

[image]

Halvbommarna togs i bruk den 29 september 1958 kl 15.00. Allmänheten hade varnats genom en tvåspaltig annons i Mellersta Skåne samma dag. Precis en månad tidigare hade tidningen ett tvåspaltigt reportage med bild på vägvakt Karl Johnsson vid vindspelen. Johnsson hade då varit vägvakt i en månad, så det blev antagligen ingen lång vägvaktsanställning vid SJ! Tidningen skriver också "han traskar till banvaktsstugan och vevar för cirka fjorton tåg varje dag". Det framgår inte hur långt Johnsson traskade, inte heller om "banvaktstugan" syftade på den stuga som fanns vid Grydby (kanske vägvakten bodde där?) eller om man avsåg vägvaktskuren vid Kristineberg

När frågan om automatisering var uppe i oktober 1957 hade det inte gått att få tag på någon vägvakt, utan bevakningen sköttes av banarbetare. Detta blev förhållandevis dyrt. Hade Karl Johnsson kunnat engageras i ett tidigare skede hade kanske automatiseringen skjutits upp - det fanns andra av vägvakt bevakade övergångar längs banan där en investering i automatisering skulle få kortare återbetalningstid eftersom vägvakten bara skötte en enda plankorsning och vägtrafiken var såpass obetydlig att man klarade sig med enbart ljus- och ljudsignaler. Ett exempel är Klemedstorp, där automatiseringen antagligen var intjänad efter två - tre år. Återbetalningstiden för automatiseringen av Karl Johnssons vägvaktsarbete var troligen ca sju - åtta år. Halvbommarna beräknades kosta dubbelt så mycket som ljus- och ljudanläggningen vid Grydby. Men om Karl J tröttnade på vevandet och traskandet (han ser på bilden i Mellersta Skåne ut att ha uppnått ganska hög ålder) och banarbetare åter måste sättas in blev automatiseringen förstås snabbt lönsam

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum. uppgifter från tredje signalsektionens arkivhandlingar, dnr 100/57

lindrivna bommar

av Patrik E., Tuesday, March 16, 2010, 23:40 (5153 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vad so framförallt jag tycker är tråkigt är att det inte finns någon mekanisk bomannläggning bevarad i fungerande skick. Speciellt där linspelet drevs av el. Jag minns framförallt den i Norrgårda samt de i Åseda och Triabo.

lindrivna bommar

av Peter Sjöquist, Wednesday, March 17, 2010, 00:00 (5153 dagar sedan) @ Patrik E.

Jag kan glädja dig med att lindrivna bommarna i Hultanäs och Triabo finns kvar och är provkörda under 2009. Hultanäs moderniserades 1981 med moderna kryssmärkesstolpar och kastljus. Den behöver dock fixas till eftersom marken under F5-motordrivet sjunker men är i övrigt översedd och i drift. Triabo har ingen (aktiv) elanslutning sedan många år, men är provkörd med elverk och har smorts upp. Inga större fel och beräknas vara i drift till 100-årsjubileet på sträckan 2012, men just nu väntar viktigare projekt.

Åseda är däremot "ledsna" bl.a. efter en bilpåkörning, liksom Vetlandavägen i Gårdveda. Får se vad det kan bli av dem.

Dessutom har ju ULJ en F5:a i Bärby och ÖSlJ en (två?, minne minne...) i Mariefred. SkJ har två handvevade och det finns säkert fler.

Nu tog minnet slut. Måste vara åldern. :)

lindrivna bommar

av Calle Wickberg, Lidköping, Wednesday, March 17, 2010, 13:32 (5152 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Dessutom har ju ULJ en F5:a i Bärby och ÖSlJ en (två?, minne minne...) i Mariefred. SkJ har två handvevade och det finns säkert fler.

Nu tog minnet slut. Måste vara åldern. :)

AGJ har en med F5-driv i Anten.

Lindrivna bommar

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, March 17, 2010, 13:35 (5152 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

ÖSLJ har i Mariefred dels ett par elbommar med ÅSSA-driv direkt på stativen ("Slottsvägen"), dels ett par med äldre sep. driv, kopplat till stativen m h a wirar ("Sjukhusvägen", dvs infarten till Röda Korset). De förra med modernt, snabbt pling-pling, de senare med gammalt, glest, ojämnt, atonalt pling-pling - mycket trevligt.

Själv har jag länge propagerat för att vi borde ha åtm. ETT par handvevade bommar - få se vad det kan bli så småningom...

lindrivna bommar

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, March 17, 2010, 08:32 (5152 dagar sedan) @ Patrik E.

Vad so framförallt jag tycker är tråkigt är att det inte finns någon mekanisk bomannläggning bevarad i fungerande skick. Speciellt där linspelet drevs av el. Jag minns framförallt den i Norrgårda samt de i Åseda och Triabo.

Har inte Skånska Järnvägar en handvevad bomanläggning i drift i Ravlundabro?

lindrivna bommar

av John Thoweman, Wednesday, March 17, 2010, 12:31 (5152 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Vad so framförallt jag tycker är tråkigt är att det inte finns någon mekanisk bomannläggning bevarad i fungerande skick. Speciellt där linspelet drevs av el. Jag minns framförallt den i Norrgårda samt de i Åseda och Triabo.


Har inte Skånska Järnvägar en handvevad bomanläggning i drift i Ravlundabro?

Ja. Se även Peters inlägg ovan.