Gränsmarkeringar vid järnväg (Järnväg allmänt)

av Rasmus Axelsson, Wednesday, January 09, 2008, 12:29 (5945 dagar sedan)

Det finns/fanns ju, som jag hoppas är allmänt bekant, skyltar som angav gränsen mellan olika landskap längs en del järnvägar i Sverige. Igår passerade jag gränsen Värmland-Närke med tåg 638 och noterade att det under denna gränsskylt, belägen strax öster om Degerfors station, fanns en betongplint placerad.

[image]

Det fick mig att tänka på en något mindre betongplint som jag observerat längs f.d. Svartåbanan några dagar tidigare. Plinten var placerad vid sidan av banvallen strax väster om Fjugesta, i närheten av platsen där växeln till Fjugesta grusgrop varit belägen. Avståndet till de båda banvallarna var så pass stort och plinten så pass liten och obetydlig att den inte kunde ha utgjort någon del av en byggnad eller markör av hinderfrihet eller liknande.

Plinten ovan är drygt två decimeter hög och max en decimeter i kvadrat samt saknar märkning och färgrester. I närheten av denna plint gick gränsen mellan Knista och Kvistbro socknar - vet någon om järnvägen på annat håll har markerat sockengränser längs järnvägen?

På ett annat ställe längs banvallen finns en något högre betongplint som är märkt »SJ« men som inte är knuten till någon administrativ gräns. Vad kan det ha varit?

Svartåbanan: Fjugesta grusgrop

Gränsmarkeringar vid järnväg

av HP, Wednesday, January 09, 2008, 13:51 (5944 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Hej Rasmus!
Hos NJ finns de granitpålar liknande den som är på bilde, med ett kryss inhuggt på ovansidan, samt SJ stansat. Det är tydligen tomtgränsmarkeringar.

Mvh Henrik R

I vilket sammanhang?

av Rasmus Axelsson, Wednesday, January 09, 2008, 15:14 (5944 dagar sedan) @ HP

Hos NJ finns de granitpålar liknande den som är på bilde, med ett kryss inhuggt på ovansidan, samt SJ stansat. Det är tydligen tomtgränsmarkeringar.

I vilka fall används de? Vid varje tomtgräns längs banan eller bara vissa?

Apropå ingenting (som jag funderat på tidigare): hur blir Henrik R signaturen HP?

I vilket sammanhang?

av HP, Wednesday, January 09, 2008, 15:37 (5944 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag har sett en sten som står utmed banan norr om Aneby. Jag tror helt enkelt den markerar gräns mot SJ/BV samt att två tomter in mot skogen gränsar också.

Henrik R = HP: HP är min gamla Ånghwisslansignatur från den tiden jag hette Henrik Pehrsson. Den har alltid känts mer rätt än HR, så den får hänga med.

Mvh HP

Gränsmarkeringar vid järnväg

av Lennart Strömquist @, Wednesday, January 09, 2008, 15:57 (5944 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Dessa markeringar sattes ut ör avgränsa kärnvägens fastighet mot annan mark. Jag observerade utsättningen längs OKB under 1950-1960 talet i samband med att man inte längre underhäll stängslen mot annan mark än jordbruksmark.

MVH LSq