Ronneby-Nora 1920 (Tidtabeller)

av Masse Ö @, Wednesday, January 09, 2008, 19:11 (5950 dagar sedan)

Mim mormror reste 1920 från Ronneby till Grönvålsön vid Nora och hälsade på sin morfar.
Min fråga
Vilken sträcka kan hon rest för att billigast komma till Nora
Hur lång tid tog resan och hur många olika EJ-banor fick hon åka på
Och vad kostade resan i dåtidens penningvärde

Mvh Masse

Ronneby-Nora 1920

av Mattias Jansson @, Wednesday, January 09, 2008, 21:49 (5950 dagar sedan) @ Masse Ö

Det närmaste jag kommer är 1914 då man hade en endagsresemöjlighet:

Ronneby 5.47
Växjö 9.55
Växjö 10.05
Alvesta 10.34
Alvesta 10.57
Mjölby 14.05
Mjölby 15.10
Ervalla 18.47
Ervalla 19.20
Nora 20.12

Det ger blandat tåg 37 Ronneby - Växjö 92 km (BTJ och VTJ), snälltåg 4 till Alvesta 18 km (WAJ; SJ trafikerade dock), snälltåg 18 Alvesta - Mjölby 175 km (SJ), persontåg 176 Mjölby - Ervalla 137 km (SJ) och blandat tåg 7 Ervalla - Nora 18 km (NBsJ) dvs sammanlagt 440 km med fem olika delsträckor på lika många olika bolags banor.
Priset med snälltågstillägg 1914 (1 krona i 3kl) synes ha blivit 12:80 vilket med med hjälp av SCBs eminenta service befunnits motsvara ungefär 553 kronor av idag.
Skillnaden mot 1920 torde vad gäller restid inte ha varit jättestor, den enda större förändring som jag kan tänka mig är att F-lok hade tagit över på SSB vilket lär ha snabbat upp snälltåget där en aning, men det är ändå ingen jätteradikal förändring. Däremot genomled landet ungefär 270% penningvärdesförsämring åren 1914-20 så respriset är nog tveksamt om man enkelt kan extrapolera ur 1914 års uppgifter...

Ronneby-Nora 1920

av Mattias Jansson @, Wednesday, January 09, 2008, 21:59 (5950 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Däremot genomled landet ungefär 270% penningvärdesförsämring åren 1914-20 så respriset är nog tveksamt om man enkelt kan extrapolera ur 1914 års uppgifter...

Jag kanske ska vända på det och säga att 1920 års hundralapp i köpkraft bara motsvarade 37% av vad samma summa hade gett 1914

Ronneby-Nora 1920

av Gunnar Lilienberg, Thursday, January 10, 2008, 08:16 (5949 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det närmaste jag kommer är 1914 då man hade en endagsresemöjlighet:

Ronneby 5.47
Växjö 9.55
Växjö 10.05
Alvesta 10.34
Alvesta 10.57
Mjölby 14.05
Mjölby 15.10
Ervalla 18.47
Ervalla 19.20
Nora 20.12

Det ger blandat tåg 37 Ronneby - Växjö 92 km (BTJ och VTJ), snälltåg 4 till Alvesta 18 km (WAJ; SJ trafikerade dock), snälltåg 18 Alvesta - Mjölby 175 km (SJ), persontåg 176 Mjölby - Ervalla 137 km (SJ) och blandat tåg 7 Ervalla - Nora 18 km (NBsJ) dvs sammanlagt 440 km med fem olika delsträckor på lika många olika bolags banor.
(...)

En litet tillägg till ovanstående: Mellan Ronneby och Bredåkra gick resan på BKB, dock med BTJ:s tåg.

Ronneby-Nora 1920

av Masse Ö @, Thursday, January 10, 2008, 17:39 (5949 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Mycket intressant
Jag tackar herrarna för svaren

Masse