Målning av BJ stn hus.Fortsättning från den11 april (Byggnad)

av Sune Nylén @, Tuesday, April 15, 2008, 21:54 (5847 dagar sedan)

Ja.jag borde ju inte svarat så snabbt utan kollat mer än en bild.Jag har ett kort taget någon gång kring 1876.Man håller på med grusning av Bs Ställdalens Bangård.På ett magasin är bara trästommen rest,men stationshuset är klart och målat och det är lätt att se att huset är Falurött med vita knutar och övrigt list och ramverk i samma färg.Därför nämnde jag just dessa färger till den som frågade. Sedan var det någon som talade om nationalromantisk stil i början av sekelskiftet med dessa färger , men det stämmer i varje fall inte in på Ställdalen ,som verkar ha haft denna färg från början.Jag såg sedan på en bild från Daglösen taget i början av 80 talet.Den byggnaden tycks vara gråvit,ev vitgul/gulvit, kortet är sepiabehandlat, Ludvika lär ju varit gråvit.
Ramar runt fönster och annat listverk har en annan kulör, och jag fick/får en känsla av att det skulle kunna vara ljusgrönt.Jag har blivit ganska bra att bedöma olika grå nyanser under mina år med fotopyssel,och fick bara en känsla av det. Jag vill minnas att det för en tid sedan var någon som just frågade om detta.Jag har tittat i styrelsens redogörelser för trafiken och där framgår att husen från början var täckta med spån ,som i slutet av 80 talet började ersättas med skiffer från Grythyttan,tror jag ,jag läst.Senare blev det ju tegel,utom Värmlands Bro ,denna egendomliga 1 kl stenhus stn ute på vischan,som hade tjärpapp på gamla bilder, men kanske hade man tänkt att lägga verkstäderna här eller något annat stort.Vad vet jag :-) Sune