Några bilder från Åmmebergs Järnväg (Bana)

av Björn Malmer, Falkenberg, Tuesday, April 13, 2010, 08:00 (5125 dagar sedan)

I februari 1975 var jag på väg till Nora och då jag visste att Åmmebergs Järnväg skulle läggas ned, gjorde jag en avstickare till Åmmeberg för att ta en del bilder.

[image]

Malmtåg på Åmmebergs Järnväg på väg från Zinkgruvan till Åmmeberg. Foto i februari 1975. Malmvagnarna till Åmmebergs Järnväg blev Hilding Carlssons sista järnvägsleverans. (Tåg 4/1967). Järnvägen mellan Åmmeberg och Zinkgruvan nedlades den 12 juli 1975.

[image]

Infarten till Åmmeberg. Lokomotorn är av typ Z65 och är tillverkad av KVAB 278/1965.

[image]

Lokomotorn, som var nr 7 vid Åmmebergs Järnväg, med tomvagnar står åter redo för en tur till Zinkgruvan.

[image]

Lokstallet och vattentornet i Åmmeberg. Fotot är taget midsommardagen år 1968. I stallet stod och står väl än, ångloket nr 2 ÅMMEBERG, Nohab 348/1892 . Enlig notis i Tåg nr 1/1969 provtrycktes pannan hösten 1968 och efter provtur befanns loket vara i gott skick.

Björn M.

Några bilder från Åmmebergs Järnväg

av Michael Erhardsson, Tuesday, April 13, 2010, 08:48 (5125 dagar sedan) @ Björn Malmer

HEJ!

Vad roligt att få se, har själv några bilder från en SJK utflyktsresa en
farbror gjorde ( i slutet på 1960-talet om jag minns rätt ) med ånglok och
öppna vagnar av något slag, skall scanna vid tillfälle ....
Tack återigen för alla fina bildserier du visar här i forumet, Björn!

MVH
Michael

Några bilder från Åmmebergs Järnväg

av Ulf-Göran Norefors @, Västerås, Sunday, July 31, 2011, 14:21 (4651 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Hej,
Läste just Ditt inlägg när jag sökte litet på nätet om Åmmeberg och dess järnväg.
Jag är uppväxt i Åmmeberg och har tillbringat semestern där och har funderat på en händelse som jag var med om.
Som jag minns det var det i slutet av 50-talet då ångloket Åmmeberg luftades och med utflykt i öppna vagnar. Jag vet att med på turen fanns ett antal järnvägsintresserade som med hjälp av avancerade bandspelare spelade in ljudet från ångloket - Jag undrar förstås om denna inspelning finns kvar nån stans - vore kul att spela upp tuffet i lokstallet där Åmmeberg fortfarande står kvar.
När jag läste Ditt inlägg undrar jag förstås om jag minns fel och att utflykten var på 60-talet?? Nån som vet???

mvh Ulf-Göran:-)

Några bilder från Åmmebergs Järnväg

av Kjell Aghult @, Sunday, July 31, 2011, 16:42 (4651 dagar sedan) @ Ulf-Göran Norefors

Som jag minns det var det i slutet av 50-talet då ångloket Åmmeberg luftades och med utflykt i öppna vagnar. Jag vet att med på turen fanns ett antal järnvägsintresserade som med hjälp av avancerade bandspelare spelade in ljudet från ångloket.

Troligen SJK vårutflykt 1960, 23-24 april. Även Hallsberg rbg och banan vid Aspa bruk besöktes. Turen på denna och åmmebergsbanan gjordes sista dagen. Jag deltog inte då jag än ej var medlem i SJK. Det blev jag först i september.

Några bilder från Åmmebergs Järnväg

av Pär Ekstrand, Tuesday, April 13, 2010, 15:36 (5125 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

Lokstallet och vattentornet i Åmmeberg. Fotot är taget midsommardagen år 1968. I stallet stod och står väl än, ångloket nr 2 ÅMMEBERG, Nohab 348/1892 . Enlig notis i Tåg nr 1/1969 provtrycktes pannan hösten 1968 och efter provtur befanns loket vara i gott skick.

Björn M.

Fina bilder :-)
Det här var ett idylliskt ställe.
Vad är det för Malmvagnar ?

MvH
Pär Ekstrand

Några bilder från Åmmebergs Järnväg

av Pär Ekstrand, Wednesday, April 14, 2010, 07:17 (5124 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej !

Tack för svaren :-)

MvH
Pär

Några bilder från Åmmebergs Järnväg

av Christina Lindström @, Åmmeberg, Sunday, May 30, 2010, 22:16 (5078 dagar sedan) @ Björn Malmer

I februari 1975 var jag på väg till Nora och då jag visste att Åmmebergs Järnväg skulle läggas ned, gjorde jag en avstickare till Åmmeberg för att ta en del bilder.

[image]

Malmtåg på Åmmebergs Järnväg på väg från Zinkgruvan till Åmmeberg. Foto i februari 1975. Malmvagnarna till Åmmebergs Järnväg blev Hilding Carlssons sista järnvägsleverans. (Tåg 4/1967). Järnvägen mellan Åmmeberg och Zinkgruvan nedlades den 12 juli 1975.

[image]

Infarten till Åmmeberg. Lokomotorn är av typ Z65 och är tillverkad av KVAB 278/1965.

[image]

Lokomotorn, som var nr 7 vid Åmmebergs Järnväg, med tomvagnar står åter redo för en tur till Zinkgruvan.

[image]

Lokstallet och vattentornet i Åmmeberg. Fotot är taget midsommardagen år 1968. I stallet stod och står väl än, ångloket nr 2 ÅMMEBERG, Nohab 348/1892 . Enlig notis i Tåg nr 1/1969 provtrycktes pannan hösten 1968 och efter provtur befanns loket vara i gott skick.

Björn M.

Min pappa körde malmtåget mellan åren 1960- 1975.

Några bilder från Åmmebergs Järnväg

av Monica Erikson @, Wednesday, March 30, 2011, 18:33 (4774 dagar sedan) @ Christina Lindström

Tack för fantastiska nostalgibilder!
Jag levde i Åmmeberg 1946 - 1960.
Så många härliga minnen bilderna väcker....

//Monica:-)