Ångloket SJ B 1367-Sista större revisionen av B-lok? (Fordon: lok)

av Per-Åke Lampemo @, Skövde, Wednesday, April 16, 2008, 12:34 (5847 dagar sedan)

Har i dagarna läst lite ur ett häfte som heter "Historien om ett B-lok" av Rolph Wegmann. Bokens innehåll handlar om ångloket SJ B 1367 och dess historia.
Klart intressant läsning för de som gillar B-lok!
Här kan man läsa om den stora revision som lades ner på B 1367 i Finspång (ASEA STAL) åren 1989-90. SJ B 1367 måste vara i grundläggande fortsatt gott skick? Vad jag förstår rullade loket inte så mycket efter denna stora revision. Tyvärr såldes loket och blev stående utomhus i Sveg av för mej okänd anledning ett antal år. Loket kom tillbaka till Katrineholm och Stambanans Vänner kring år 2004-05? Stambanans Vänner har väl åtgärdat de större felen på B 1367 efter hemkomsten från Sveg vad jag förstår? Loket står idag som bekant inomhus i Katrineholms lokstall tillsammans med bland annat SJ B 1366.

Enligt detta häfte av Rolph Wegmann var också B 1367 utlånat till Norge under andra världskriget.
Loket ägdes från början i museidrift av Kalmarföreningen KJmf 1980-1988?
B 1367 köptes sedan av FMJ i Finspång 1988? Den större revisionen gjordes i Finspång 1989-90 om jag läst rätt.

Finns det någon som har bilder från revisionen i Finspong? Vore trevligt att se lite av de revisonsbilder från ASEA STAL 1989-90.

Mvh P-Å Lampemo

Ångloket SJ B 1367-Sista större revisionen av B-lok?

av Granis, Wednesday, April 16, 2008, 13:02 (5847 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Finns det någon som har bilder från revisionen i Finspong? Vore trevligt att se lite av de revisonsbilder från ASEA STAL 1989-90.

Om jag inte missminner mig [i](vilket -otroligt men sant- faktiskt kan hända)[/i] så fanns det om inte ett reportage så i varje fall nån/ några bilder i "Tåg" om detta lok och denna revision kring denna tidpunkt.

/ L G :-D

Ångloket SJ B 1367-Sista större revisionen av B-lok?

av Anders Sandgren, Wednesday, April 16, 2008, 13:47 (5847 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Jag har en bild någonstans som jag tror är från HNJ's 100-årsjubileum 1984 där 1367 är kopplat med ett annat lok. På bilden jag sett ser det ut som andraloket är en B-maskin (B 1135?) men bilden är snett framifrån och det är mycket folk på perrongen så det är svårt att se på bilden så det skulle nog även kunna vara KJ 17. Någon som minns?

Ångloket SJ B 1367-Sista större revisionen av B-lok?

av HP @, Jönköping, Thursday, April 17, 2008, 12:27 (5846 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hej!
På HNJ-jubileét gick B 1367 + en BJs H3s N-Hd, och E2 909+935 Jö-Vgd. DJ H3 10 var också inblandad söder om Värnamo. KJ 17 var ej med (tror den var tagen ur drift ungefär då), och B 1135 stod i beredskapsskjul i Mellansel.

Mvh Henrik R

B 1367 nässjö 1982

av Anders Sandgren, Thursday, April 17, 2008, 14:27 (5846 dagar sedan) @ HP

Tack för den uppfräschningen av mitt minne, jag har bara enstaka bilder därifrån. Min far har några fler, bilden på B 1367 hade han tagit i Nässjö och där syns bara första loket tydligt.
Vid närmare eftertanke var väl dessutom jubileet 1982.

När det gäller B 1135, jag har ett minne av att den någon tid var placerad i lokhus runt Nässjö, troligen Äng tillsammans med E 1042. Eller konserververades det och placerades annorstädes efter sin aktiva tid?
1135 var driftslok i Nässjö under andra halvan av 60-talet, E 1042 fanns fram till 1972 och N5 1783 under 60-talet tror jag.
Det fanns även lokhus i Grimstorp någonstans, tror jag, men det försvann runt 1970. Vilka övriga lok som stod var minns jag inte.

B 1367 nässjö 1982

av Conny Sernfalk, Thursday, April 17, 2008, 20:35 (5846 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack för den uppfräschningen av mitt minne, jag har bara enstaka bilder därifrån. Min far har några fler, bilden på B 1367 hade han tagit i Nässjö och där syns bara första loket tydligt.
Vid närmare eftertanke var väl dessutom jubileet 1982.

När det gäller B 1135, jag har ett minne av att den någon tid var placerad i lokhus runt Nässjö, troligen Äng tillsammans med E 1042. Eller konserververades det och placerades annorstädes efter sin aktiva tid?
1135 var driftslok i Nässjö under andra halvan av 60-talet, E 1042 fanns fram till 1972 och N5 1783 under 60-talet tror jag.
Det fanns även lokhus i Grimstorp någonstans, tror jag, men det försvann runt 1970. Vilka övriga lok som stod var minns jag inte.

B 1135

1967
Avställd som driftånglok vid Nässjö lokstation HR
1968-01
Avreg som driftlok SJ/RW
1968-05-25
Observerad Nässjö nedkopplad WS
1968-08-13
Observerad Nässjö nedkopplad WS
1969-08
Borta från Nässjö WS
1970-08
Uppställd i Grimstorp lokhus WS
1971-06-11
Provkörd i Nässjö SJ/RW
1971-08-01
Provkörd i Nässjö WS
1971
Torrluftkonservering verkställd SJ/RW
1972-09-10
Uppställd torrluftkonserverad i Nässjö Ul
1977-09
Transporterad från Nässjö WS
1978-07-30
Uppställd i Mellansel grp lokhus torrluftkonserverad WS

Loket kvarstod i Mellansel Grp torrluftkonserverad fram till utdragning i början av 1990 talet

E 1042 provkördes kort tider efter att den avförts från driftfordonsparken 1972-04-01. Torrluftkonserverades därefter i Älmhults lokstall.
1974 togs loket tillfälligt fram och tjänstgjorde med extratåg Nässjö-Oskarshamn i samband med NOJ jubileum 1974-06-08--09. Vid detta jubileum tjänstgjorde även J 1237 som ju avhandlats flitigt i detta forum.
Efter några år transporterades loket från Älmhult till Granbäck lokhus och torrluftkonserverades där. Där stod loket fram tills utdragning (1992?)Pannan (SJ 2564) Är tillvaratagen av JVM, förmodligen som reservpanna i framtiden till E 900.

Var N5 1783 tog vägen efter avställning vet jag ej. Har ett svagt minne (kan mkt väl vara fel) att det ställdes upp i lokstall (oskarshamn?)
1784 stod iaf i Åseda lokstall sommaren 1970
Kanske Henrik vet närmare N5 lokens öden innan bägge loken drogs till vislanda 1970-71 och skärbrännarna tog vid i Vislanda 1973.
Har iaf en lokskylt från 1784 i ägo som inköptes för 25:- i Vislanda.

/ Conny

B 1367 nässjö 1982

av Anders Sandgren, Thursday, April 17, 2008, 21:23 (5846 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Tack för den informationen.
Jag hade för mig att även 1042 stod vid Nässjö, men jag var aldrig vid lokhusen så mitt minne är nog fel på den punkten.
En bekant till mig var inne i lokhuset i Grimstorp ca 70 och då stod bl.a ett tanklok och ett eller två tenderlok där (jag tror att han beskrev det som två stora lok och ett kort). Ett tenderlok torde varit B 1135 och tankloket KAN ju varit 1783. Tror att Grimstorp tömdes början på 70-talet och loken drogs nog in till Nässjö. B 1135 provkördes och konserverades (stod det möjligen i stallet i Nässjö mellan provkörningarna?), övrigas öde kan ha blivit skrot.
Vid den här tiden fanns vändskivan kvar vid södra lokstallet i Nässjö och båda stallen där (fd HNJ+SäNJ) kan ha använts för uppställning. Senare användes stallen som banförråd och skivan borttogs. Även Eksjö hade lokstallsplats som kunde användas. 1974 användes det för Tb 864.

Nässjö Ul, är det lokhuset som låg ut mot Äng (mot Jönköping alltså)?

Det fanns ju även lokhus inne på lokstationen, där stod ångkranen.

Diverse lok och uppställningar i Nässjö trakten

av Conny Sernfalk, Friday, April 18, 2008, 10:18 (5845 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack för den informationen.
Jag hade för mig att även 1042 stod vid Nässjö, men jag var aldrig vid lokhusen så mitt minne är nog fel på den punkten.
En bekant till mig var inne i lokhuset i Grimstorp ca 70 och då stod bl.a ett tanklok och ett eller två tenderlok där (jag tror att han beskrev det som två stora lok och ett kort). Ett tenderlok torde varit B 1135 och tankloket KAN ju varit 1783. Tror att Grimstorp tömdes början på 70-talet och loken drogs nog in till Nässjö. B 1135 provkördes och konserverades (stod det möjligen i stallet i Nässjö mellan provkörningarna?), övrigas öde kan ha blivit skrot.
Vid den här tiden fanns vändskivan kvar vid södra lokstallet i Nässjö och båda stallen där (fd HNJ+SäNJ) kan ha använts för uppställning. Senare användes stallen som banförråd och skivan borttogs. Även Eksjö hade lokstallsplats som kunde användas. 1974 användes det för Tb 864.

Nässjö Ul, är det lokhuset som låg ut mot Äng (mot Jönköping alltså)?

Det fanns ju även lokhus inne på lokstationen, där stod ångkranen.

Hinner inte skriva utförligt svar (p.g.a kolla olika skriftliga källor) förrän tidigast imorgon kväll. Återkommer ... men här är iaf lite

1042
Har olika tidsangivelser att loket var uppställt i Älmhults lokstall från att det lämnade Nässjö 1972 samt innan och efter loket togs fram till NOJ jubiléet 1974. Däremot inget om uppställning i Nässjö Ul (upplagsplats).

Nässjö Ul
Vi menar samma sak, f.d Upplagsplats nr 81 för eldriften låg vid Äng. Jag har däremot aldrig sett att huset formellt benämnts Äng.
Enligt Peter Berggren finns skriftliga dokumentationer att platsen avvvecklades som reserv för eldriften redan 1953 och att det skulle iordningställas för uppställning av beredskapsånglok 1954. Behovet var ju stort då av möjliga uppställningsplatser för beredskapsånglok.
Hösten 1972 fanns iaf E2 982 och B 1135 torrluftkonserverade där.

Grimstorp grusgrop
Uppgiften att 2 tenderlok och ett tanklok stått där ställer jag mig tvivlande till. Har en uppgift att lokhuset endast var 38,4 m långt. Ca 1971 talet stod B 1034 och 1140 där (bägge med C tendrar). Jag kan återkomma med exakta datum och dom uppgifter jag har om omflyttningar.

Nässjö övriga lokstall
Har aldrig funnit någon uppgift eller skriftlig handling att lokstallet för HNJ/SäNJ skulle inhyrt beredskapsånglok. Disponerade inte Ba hela stallet?
Men men speciellt i mitten av 1950 talet var trycket stort på att finna möjliga uppställningsplatser......

Lokhuset vid Nässjö lokstation
Har en uppgift att huset ursprungligen ev. var f.d Brånahults lokhus. När revs huset vid lokstationen? Tycks enbart ha byggts upp för att få kranvagnen under tak. D.v.s inga beredskapsloksuppställningar.

Eksjö
Vad jag minns (kan vara felaktigt) har beredskapsånglok funnits uppställda i tidigare skede (1950-60 tal). Dock inte de sista åren i början av 1970 talet och innan Tb 864 fick stallplats där.

N5 1783 + 1784
Har inte sammanställt uppgifter om loken än. men dom torde väl ha varit driftånglok till i mitten av 1960 talet? Minns iaf 1784 där jag under cykelsemester 1970 kunde se loket i Åseda lokstall tillsammamsn med ett L lok. Både 1783 och 1784 drogs till Vislanda 1970 eller 1971.

Andra sena driftånglok vid Nässjö var E 1074(fram till sent 1960 tal). Därefter skickades loket till Östersund för skrotning (utom tender) och B 1281 som var driftånglok nästan ända fram till slutet 1972.

Som sagt jag kan titta närmare på olika handlingar för att komplettera ytterligare. Komplettera eller rätta gärna ovanstående
Foto efterlyses även av lokhuset i Grimstorp grp resp Nässjö upplagsplats

Diverse lok och uppställningar i Nässjö trakten

av Anders Sandgren, Friday, April 18, 2008, 14:44 (5845 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Min bekant som varit inne i Grimstorps lokhus var nog även inne i Nässjö Ul, där stod det nog något annat innan det blev torrluftskonservering där.
Min koppling till Äng är nog för att det var i trakten av Äng det var, speciellt om man tog sig dit 'spårlöst'. Nässjö Ul var väl det korrekta SJ-namnet.

E 1042 stod enligt tidigare trådar i Älmhult i början av 60-talet men rustades upp i Åhaga 1964 med ny panna 2564 och kom väl sedan till Nässjö.

Användningen av södra stallarna var nog mest som allmänt förråd efter att HNJ förstatligats, så några lok stod nog där innan Ba tog över. SSBmf erbjöds stallarna runt 70 men tackade nej, då fanns skivan kvar.

Lokhuset vid lokstationen placerades där för ångkranen och fanns kvar sedan den nya kranen kommit, den var dock för lång så den stack ut en del. Ångkranen stod på spåret bredvid med presenningar ett tag men fick tillbaka sitt hus ett tag när den nya reparerades. Sedan blev det annat lokhus. När lokhuset revs vet jag inte, jag flyttade från Nässjö 1979 efter att ha varit sparsamt boende där sedan 77.

E 1074 och B 1281 har jag inga specifika minnen av, men på den tiden tittade jag inte så mycket efter nummer. E 1042 skall däremot varit det sista lok som fanns i stallet 1972. B 1135 skall ha ersatt månraketen men blev nog själv ersatt av modernare dieslar efter några år.
1783 minns jag däremot för att det var annorlunda (tanklok alltså). Att det var trecylindrigt hade jag däremot ingen aning, och som tidigare tråd visat så visste inte all lokpersonal det heller...

Att stå på bron över spåren när något av ångloken var på vagnuttagning till Bodaberg/Malmbäck var något att minnas. De hördes ganska väl eftersom det är motlut förbi Åker där jag bodde. Även 'månraketens' speciella ljud kommer jag ihåg. Vi hade inga järnvägare i släkten (trots att vi bodde i Nässjö) och några närmare informationer fick jag inte förrän 73-74 när jag började hänga på lokstationen mera allmänt. Men då var det inte så mycket kvar av ångloken förutom Tyr, ångvagnen, Tb 864 och passerande lok fvb Vislanda. Några klarade sig, t.ex KJ 17 som stod några dagar i Nässjö på väg till Kalmar.

Diverse lok och uppställningar i Nässjö trakten

av Hans Keller, Friday, April 25, 2008, 13:23 (5838 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Tack för den informationen.
Jag hade för mig att även 1042 stod vid Nässjö, men jag var aldrig vid lokhusen så mitt minne är nog fel på den punkten.
En bekant till mig var inne i lokhuset i Grimstorp ca 70 och då stod bl.a ett tanklok och ett eller två tenderlok där (jag tror att han beskrev det som två stora lok och ett kort). Ett tenderlok torde varit B 1135 och tankloket KAN ju varit 1783. Tror att Grimstorp tömdes början på 70-talet och loken drogs nog in till Nässjö. B 1135 provkördes och konserverades (stod det möjligen i stallet i Nässjö mellan provkörningarna?), övrigas öde kan ha blivit skrot.
Vid den här tiden fanns vändskivan kvar vid södra lokstallet i Nässjö och båda stallen där (fd HNJ+SäNJ) kan ha använts för uppställning. Senare användes stallen som banförråd och skivan borttogs. Även Eksjö hade lokstallsplats som kunde användas. 1974 användes det för Tb 864.

Nässjö Ul, är det lokhuset som låg ut mot Äng (mot Jönköping alltså)?

Det fanns ju även lokhus inne på lokstationen, där stod ångkranen.


Hinner inte skriva utförligt svar (p.g.a kolla olika skriftliga källor) förrän tidigast imorgon kväll. Återkommer ... men här är iaf lite

1042
Har olika tidsangivelser att loket var uppställt i Älmhults lokstall från att det lämnade Nässjö 1972 samt innan och efter loket togs fram till NOJ jubiléet 1974. Däremot inget om uppställning i Nässjö Ul (upplagsplats).

Nässjö Ul
Vi menar samma sak, f.d Upplagsplats nr 81 för eldriften låg vid Äng. Jag har däremot aldrig sett att huset formellt benämnts Äng.
Enligt Peter Berggren finns skriftliga dokumentationer att platsen avvvecklades som reserv för eldriften redan 1953 och att det skulle iordningställas för uppställning av beredskapsånglok 1954. Behovet var ju stort då av möjliga uppställningsplatser för beredskapsånglok.
Hösten 1972 fanns iaf E2 982 och B 1135 torrluftkonserverade där.

Grimstorp grusgrop
Uppgiften att 2 tenderlok och ett tanklok stått där ställer jag mig tvivlande till. Har en uppgift att lokhuset endast var 38,4 m långt. Ca 1971 talet stod B 1034 och 1140 där (bägge med C tendrar). Jag kan återkomma med exakta datum och dom uppgifter jag har om omflyttningar.

Nässjö övriga lokstall
Har aldrig funnit någon uppgift eller skriftlig handling att lokstallet för HNJ/SäNJ skulle inhyrt beredskapsånglok. Disponerade inte Ba hela stallet?
Men men speciellt i mitten av 1950 talet var trycket stort på att finna möjliga uppställningsplatser......

Lokhuset vid Nässjö lokstation
Har en uppgift att huset ursprungligen ev. var f.d Brånahults lokhus. När revs huset vid lokstationen? Tycks enbart ha byggts upp för att få kranvagnen under tak. D.v.s inga beredskapsloksuppställningar.

Eksjö
Vad jag minns (kan vara felaktigt) har beredskapsånglok funnits uppställda i tidigare skede (1950-60 tal). Dock inte de sista åren i början av 1970 talet och innan Tb 864 fick stallplats där.

N5 1783 + 1784
Har inte sammanställt uppgifter om loken än. men dom torde väl ha varit driftånglok till i mitten av 1960 talet? Minns iaf 1784 där jag under cykelsemester 1970 kunde se loket i Åseda lokstall tillsammamsn med ett L lok. Både 1783 och 1784 drogs till Vislanda 1970 eller 1971.

Andra sena driftånglok vid Nässjö var E 1074(fram till sent 1960 tal). Därefter skickades loket till Östersund för skrotning (utom tender) och B 1281 som var driftånglok nästan ända fram till slutet 1972.

Som sagt jag kan titta närmare på olika handlingar för att komplettera ytterligare. Komplettera eller rätta gärna ovanstående
Foto efterlyses även av lokhuset i Grimstorp grp resp Nässjö upplagsplats

======
Kan tillägga två observationer av ovanstående lok.

Nässjö 6/8 1965: N5 1783 och E 1042 under ånga utomhus. Även "månraketen" T7 207 fanns uppställd utomhus.

Nässjö 16/6 1971: uppställda utomhus kalla var E2 982, B 1135, B 1034 (kritmärkt "ej provad") samt B 1140 (kritmärkt "spräckt panna"). Dessutom fanns Tb 864 på platsen./HK

Ångloket SJ B 1367-Sista större revisionen av B-lok?

av Håkan Zaar @, Sundsvall, Thursday, April 17, 2008, 10:06 (5846 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Man bör även ägna en tanke åt B 1220 som åtminstone exteriört är mycket snyggt renoverat av ZLSM i Holland.

Conny S har troligen "all" data på de lok som levererades dit ner vad gäller pannor och annat. I Holland har de annorlunda krav på pannorna än vad vi har i Sverige.

Vad jag vet (och sett) gjordes en hel del arbeten på det loket innan det sattes i drift där nere. Den var väl inte nerplockad i molekyler, men man har återställt loket i ett mycket gott skick.

Sist jag var där så hade man precis målat upp sitt andra B-lok tror det var 1289 i grönt skick. Det hävdades att det var SJ originalfärg och visade fram ett kort på modellen av B-loket som återfinns på järnvägsmuseum i Gävle med otroligt grönstick (Ja bilden på det loket alltså).

B 1220 är iordningställt i SJ-utförandet.
Har sett en del bilder på loket efter renoveringen.

Deras bägge E-maskiner 1040 samt 1090 har lite underliga färgval och skyltplaceringar som inte funnits hos SJ, men de är kvar i vart fall.

Förvaringen av fordonen är inomhus så väder och vind far inte illa med dem heller.

/Håkan

Ångloket SJ B 1367-Sista större revisionen av B-lok?

av Conny Sernfalk, Thursday, April 17, 2008, 11:45 (5846 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Utan tillgång till skriftliga handlingar just nu vill jag minnas att B 1220 hade B-G panna från 1955. Var i trafik som driftlok i Boden fram till sent 1960 tal. Så fyrbox torde vara mindre sliten. Däremot hade loket extremt slitna hjulringar och Qr, klart under tillåtna värden. Efter försäljningen utomlands har loket bl.a erhållit nya hjulringar.

När det gäller B 1367 och dess genomgripande revision i Finspong torde Kjell Karlsson kunna redogöra för vad som gjordes och ha tillgång till foton.

/ Conny