Uppsala lokstation 18 maj 1963 (Fordon: lok)

av Stig Lundin, Wednesday, April 28, 2010, 23:28 (5083 dagar sedan)

[image]
Ångloken är från vänster J 1393, E2 1044 och J 1299.

Uppsala lokstation 18 maj 1963

av Jakob E, Thursday, April 29, 2010, 00:26 (5083 dagar sedan) @ Stig Lundin

Tack för dina fina bilder Stig.

Vad hade ångloken för arbetsuppgifter 1963 i Uppsala kantro ?

Uppsala lokstation 18 maj 1963

av Conny Sernfalk, Thursday, April 29, 2010, 12:46 (5082 dagar sedan) @ Stig Lundin

[image]
Ångloken är från vänster J 1393, E2 1044 och J 1299.

Tack Stig! Mkt trevlig bild. Det är som att förflyttas tillbaka till Uppsala lokstation sent 60 tal / tidigt 70 tal.
Tänkte ofta då.... om man var född 10 år tidigare skulle man kunnat sett/upplevt mkt mer av ånga.

Visserligen fanns det vid Uppsala lokstation gott om Du/Dg och t.ex Hb 513 som ofta var med vid lossningen från smalspåret. Men dessa plåtburkar var inget som innebar att jag höjde på ögonbrynen, även om jag kanske slängde iväg någon bild. Jag fick istället nöja mig med dom svarta tysta beredskapsloken inne i Uppsala lokstall av litt N (643 o 1440) och B 1028,1139 o 1150). Fram till 1970 stod även L2t 4013 under en pressening utomhus.

Tack vare Stig, Björn Malmer m.fl är iaf synintrycken väl tillgodosedda av allt som skedde när man var var för liten för att snubbla runt på lokstationer o bangårdar.
Vågar man hoppas på någon bild från Uppsalas fina kolbrygga med tillhörande svarta rullande objekt? Eller lossning av normalspårsvagnar från 891 medelst t.ex Uppsalas kända J lok 1299 eller 1393 eller N lok?

F.ö Känner du Stig (eller någon annan) till bakgrunden till att J 1393 blev torrkokad. Vad jag minns (har inte tillgång till mina handlingar just nu) skedde detta i Uppsala ca 1964. Istället för näraliggande slopning beordrades pannbyte vid Östersund där loket erhöll en sent tillverkad panna som alltjämt ligger kvar i loket. Skall för säkerhets skull kontrollera ovanstående uppgifter så jag inte bidrar med några falsarier.

Angående Jakobs fråga, vill jag minnas att Stig själv skrivit på detta forum att ånglokstjänstgöringen för J loken var främst på Uppsala-Enköping. Stämmer?Fanns det lokalgodståg som var lagom stora för ett J lok under 60 talet?

Uppsala lokstation 18 maj 1963

av Kurt G Möller, Thursday, April 29, 2010, 16:16 (5082 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Vågar man hoppas på någon bild från Uppsalas fina kolbrygga med tillhörande svarta rullande objekt? Eller lossning av normalspårsvagnar från 891 medelst t.ex Uppsalas kända J-lok 1299 eller 1393 eller N-lok?

Bild på N 1436 i Uppsala finns i "De sista sv. Ångloken".

Uppsala lokstation 18 maj 1963

av Krister P, Thursday, April 29, 2010, 17:32 (5082 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

[image]
Ångloken är från vänster J 1393, E2 1044 och J 1299.

J 1299 längst till höger verkar vara avställt med det obligatoriska tygstycket över skorstenen.
Beredskapslok vid fototillfället, Conny?

Uppsala lokstation 18 maj 1963

av Granis, Thursday, April 29, 2010, 18:19 (5082 dagar sedan) @ Krister P

J 1299 ställdes sedan upp som beredskapslok i lokskjulet i Knivsta, där det förblev till sin skrotning.

/ L G

J 1299 - Knivsta

av Conny Sernfalk, Friday, April 30, 2010, 19:53 (5081 dagar sedan) @ Granis

Jag vet inte när J 1299 fördes över till beredskapsfordonsparken men loket erhöll beredskapsrevision / konservering 1964-06-25.
1965-02-13 har jag en anteckning att loket fanns i Uppsala.
Därefter eventuellt inställd i Knivsta lokhus. Vad säger du Granis? Har du något datum och säker källa att loket stod uppställd inne i lokhuset?

1968-04 företogs prov av torrluftkonservering i Knivsta lokhus (med B 1107). Lokhuset som var kortare på den tiden (blev förlängt senare för att kunna inhysa Hagalunds kranvagn)kunde inte inhysa både B lok och J lok.
Efter detta finns gott om uppgifter på att loket stod utanför lokhuset fram tills transport 1970-08 till Vislanda. I Vislanda stod loket många år innan det till slut skrotades 1974 vecka 12.
J 1299 var f.ö det första J lok jag själv såg 1968-69 (utanför lokhuset i Knivsta). Nedan är ett foto från sommaren 1970

[image]

J 1299 - Knivsta

av Granis, Friday, April 30, 2010, 21:29 (5081 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Därefter eventuellt inställd i Knivsta lokhus. Vad säger du Granis? Har du något datum och säker källa att loket stod uppställd inne i lokhuset?

Hmmmm. Den betongsäkra källan jag har är givetvis "Mäster" Danneskog. Som färgfotograferade J 1299 utanför lokskjulet 1969. Han också.

/ L G

Uppsala lokstation 18 maj 1963

av Stig Lundin, Thursday, April 29, 2010, 18:53 (5082 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Visserligen fanns det vid Uppsala lokstation gott om Du/Dg och t.ex Hb 513 som ofta var med vid lossningen från smalspåret. Men dessa plåtburkar var inget som innebar att jag höjde på ögonbrynen, även om jag kanske slängde iväg någon bild. Jag fick istället nöja mig med dom svarta tysta beredskapsloken inne i Uppsala lokstall av litt N (643 o 1440) och B 1028,1139 o 1150). Fram till 1970 stod även L2t 4013 under en pressening utomhus.

Det fanns inte så många ellok vid Uppsala lokstation. Dom hörde i allmänhet hemma i Hagalund. I Uppsala fanns bara några övernattande D-lok, en Ud som skötte växlingen på godsbangården och en Hg som drog lokaltåg till Skyttorp. Hb 513 har jag inte någpt minne av. Under slutet av 1950-talet var det J-lok som användes vid rampningen. Sedan blev det Z62 och ännu senare Z65. Ellok användes normalt sett inte.


Vågar man hoppas på någon bild från Uppsalas fina kolbrygga med tillhörande svarta rullande objekt? Eller lossning av normalspårsvagnar från 891 medelst t.ex Uppsalas kända J lok 1299 eller 1393 eller N lok?

Den fina kolbryggan har jag dessvärre inte fångat på bild. Det var en fantastisk anläggning med tippvagnar som vinschades upp.
J 1393 kom nog till Uppsala sedan man slutat med ånglok vid rampningen. N-lok har inte använts vid rampningen.


Angående Jakobs fråga, vill jag minnas att Stig själv skrivit på detta forum att ånglokstjänstgöringen för J loken var främst på Uppsala-Enköping. Stämmer?Fanns det lokalgodståg som var lagom stora för ett J lok under 60 talet?

Fram till 1953 användes J-lok på linjen Uppsala - Enköping. De lok jag minns fråm denna tid är J 1299, J 1340 och J 1388. Från 1953 var det i stort sett bara rälsbussar som gällde. Vid stora resdagar, exempelvis kring påsk, hände det att man satte in loktåg med äldre personvagnar, många tvåaxliga. Men det var ganska ovanligt. Sista gången jag såg ett ånglok i persontåg mot Enköping var den 14 januari 1963. Loket var E2 1044.
Lokalgodståget Enköping - Uppsala - Enköping framfördes redan i början av 1950-talet med lokomotor. Vi hade sommarnöje utmed Enköpingsbanan vid Flogsta en bit utanför Uppsala och jag minns de korta godstågen, som ofta hade bara en eller två vagnar. Till Ekebybruk var det stor godstrafik (upp till 10-15 vagnar varje vardag) och dit utgick särskild växlingsrörelse från Uppsala. Dragkraft K4- eller J.lok i början av 1950-talet, sedan Z4, Z62 och Z65.
[image]
Ännu en bild från Uppsala lokstation. tagen några veckor senare, den 13 juni 1963. B 1314 drog gruståg på Gävlebanan. Detta lok förstördes senare vid en brand i ett lokhus i Hagaström. J-loket är 1393.

Uppsala lokstation 18 maj 1963

av Conny Sernfalk, Friday, April 30, 2010, 20:23 (5081 dagar sedan) @ Stig Lundin

Visserligen fanns det vid Uppsala lokstation gott om Du/Dg och t.ex Hb 513 som ofta var med vid lossningen från smalspåret. Men dessa plåtburkar var inget som innebar att jag höjde på ögonbrynen, även om jag kanske slängde iväg någon bild. Jag fick istället nöja mig med dom svarta tysta beredskapsloken inne i Uppsala lokstall av litt N (643 o 1440) och B 1028,1139 o 1150). Fram till 1970 stod även L2t 4013 under en pressening utomhus.

Det fanns inte så många ellok vid Uppsala lokstation. Dom hörde i allmänhet hemma i Hagalund. I Uppsala fanns bara några övernattande D-lok, en Ud som skötte växlingen på godsbangården och en Hg som drog lokaltåg till Skyttorp. Hb 513 har jag inte någpt minne av.´

Ursäkta en smula överdrift av D-lokens antal. Det låter mkt logiskt att loken var på tillfälligt besök.

Hb 513 fanns vid några tillfällen jag bevistade Uppsala lokstation under 1970. Har även sett det i trafik i Uppsala med växling. Har ett minne (kan ha fel) att jag sett loket med rampning o plåtat det då. tyvärr har jag åtskilliga neagtiv i oordning som aldrig blivit några papperskopior. 1970-12 fann jag loket igen på Örebro Cv vid de ökända spåren där avställda/skrotningsmässiga lok brukade ställas upp.


Vågar man hoppas på någon bild från Uppsalas fina kolbrygga med tillhörande svarta rullande objekt? Eller lossning av normalspårsvagnar från 891 medelst t.ex Uppsalas kända J lok 1299 eller 1393 eller N lok?

Den fina kolbryggan har jag dessvärre inte fångat på bild. Det var en fantastisk anläggning med tippvagnar som vinschades upp.
J 1393 kom nog till Uppsala sedan man slutat med ånglok vid rampningen. N-lok har inte använts vid rampningen.


Angående Jakobs fråga, vill jag minnas att Stig själv skrivit på detta forum att ånglokstjänstgöringen för J loken var främst på Uppsala-Enköping. Stämmer?Fanns det lokalgodståg som var lagom stora för ett J lok under 60 talet?

Fram till 1953 användes J-lok på linjen Uppsala - Enköping. De lok jag minns fråm denna tid är J 1299, J 1340 och J 1388. Från 1953 var det i stort sett bara rälsbussar som gällde. Vid stora resdagar, exempelvis kring påsk, hände det att man satte in loktåg med äldre personvagnar, många tvåaxliga. Men det var ganska ovanligt. Sista gången jag såg ett ånglok i persontåg mot Enköping var den 14 januari 1963. Loket var E2 1044.
Lokalgodståget Enköping - Uppsala - Enköping framfördes redan i början av 1950-talet med lokomotor. Vi hade sommarnöje utmed Enköpingsbanan vid Flogsta en bit utanför Uppsala och jag minns de korta godstågen, som ofta hade bara en eller två vagnar. Till Ekebybruk var det stor godstrafik (upp till 10-15 vagnar varje vardag) och dit utgick särskild växlingsrörelse från Uppsala. Dragkraft K4- eller J.lok i början av 1950-talet, sedan Z4, Z62 och Z65.
[image]
Ännu en bild från Uppsala lokstation. tagen några veckor senare, den 13 juni 1963. B 1314 drog gruståg på Gävlebanan. Detta lok förstördes senare vid en brand i ett lokhus i Hagaström. J-loket är 1393.

Tack för dina klargöranden och ytterligare en trevlig bild på ett känt Gävle lok (1314).
Var E2 1044 det sista driftånglok Uppsala hade? Hur länge var loket i tjänst i Uppsala? Enl mina uppgifter var loket i trafik 1966-02-10 på UEJ och fastnade i snön. Loket fanns kvar i Uppsala 1966-12-28 och ev ända fram till 1967-06-26 då det transporterades till Östersund för beredskapsrevision/konservering som verkställdes 1967-09-21.

/ Conny

Uppsala lokstation 18 maj 1963

av Conny Toverland, Saturday, May 01, 2010, 09:26 (5080 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Enligt uppgift ska 1044 ha tillbringat en tid i lokskjulet vid Högsjö station. Låter dock detta vara osagt. Vad jag däremot vet med 100-procentig säkerhet är att det stod på bangården i Vislanda juli 1978. Min tidigvarande hustru tog nämligen en bild på både mig och loket vid detta tillfälle.

/Conny

Uppsala lokstation 18 maj 1963 - E2 1044

av Conny sernfalk, Saturday, May 01, 2010, 10:50 (5080 dagar sedan) @ Conny Toverland

Enligt uppgift ska 1044 ha tillbringat en tid i lokskjulet vid Högsjö station. Låter dock detta vara osagt. Vad jag däremot vet med 100-procentig säkerhet är att det stod på bangården i Vislanda juli 1978. Min tidigvarande hustru tog nämligen en bild på både mig och loket vid detta tillfälle.

/Conny

Loket erhöll beredskapsrevision / konservering 1967-09-21 i Östersund. Därefter har jag inga uppgifter om vart loket hamnade. Loket tillhörde 6 Driftdistriktet (Dd) vid inbeordringen till konservering, men beslut om ändringar att flytta lok mellan distrikt var inte ovanliga. Har en anteckning om Katrineholm 1969-03. 1970-07 och framåt fanns loket helt riktigt i Högsjö lokhus (inom 5 Dd). Eventuellt stod loket kvar fram till 1977. 1977-04-02 har jag en uppgift om att loket åter finns i Katrineholm. 1978-04-10 finns bildbevis (foto av Erik Forss) att loket stod utomhus i Katrineholm. Transport till Vislanda för skrotning April 1978 och skrotad Vislanda 1978-08

/ Conny S

Högsjö station

av Conny Flink @, Uppsala, Wednesday, September 29, 2010, 12:19 (4929 dagar sedan) @ Conny Toverland

Det fanns ett flertal lok som stod i Högsjö station i slutet på 60-talet och i början på 70-talet. Det kan finnas bilder på loken hos en som heter Magnusson som bodde i högsjö station tidigare.(Magnusson kanske är död nu. Men hann hade en dotter som gillade tåg.
Någonstans i mina gömmer kan det finnas några bilder som jag fick efter min far när vi bodde i Högsjö station. Men hitta dem inte lätt.
Tyvärr så är ju stallarna bort numer som man lekte i. Det flisades upp det mesta.
Antar att du är den Toverland som spelade handboll tidigare. (Veteranlaget nu kanske?)

Uppsala lokstation 18 maj 1963

av Per-Åke Lampemo, Trelleborg/Skåne, Saturday, May 01, 2010, 10:48 (5080 dagar sedan) @ Stig Lundin

[image]
Ångloken är från vänster J 1393, E2 1044 och J 1299.

Man får verkligen en god känsla av lokstations-atmosfären i denna bild.

Klart härliga bilder Stig!

Mvh Per-Åke Lampemo

Uppsala lokstation 18 maj 1963

av M.Svenson, Saturday, May 01, 2010, 16:22 (5080 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Hur vanligt var det i Sverige att likt Uppsalas förhållandevis morderna rundstall vända loken med skorsten inåt i stallet för att sedan samla rökgaserna i en gemensam skorsten(tegel)? Måste ju medfört att man fick bättre ljus och utrymme ikring maskineri och cylindrar där man mestadels arbetar i stallet. Mvh Martin.

Uppsala lokstation 18 maj 1963

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Saturday, May 01, 2010, 18:08 (5080 dagar sedan) @ M.Svenson

Ganska/mycket ovanligt, tror jag - kan Uppsala t o m ha varit första test-bygget?

Lokstationsboken säjer väl ingenting om detta, eller hur?