!960: SKF-lagringar på lok och vagnar (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, January 10, 2008, 09:34 (5943 dagar sedan)

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Numera verkar det som att sfäriska lager inte används i nytillverkade fordon.
I Tyskland har man alltid haft en förkärlek för cylindriska lager men de s k enhetsloken av typerna E10, E40 m fl hade/har sfäriska rullager.
Hur är det med lager i MD-boggier numera? Används lagringen med bl a gummiduk enligt Bild 26?
Anordningens "hus" syns på bilden nedan.
[image]

!960: SKF-lagringar på lok och vagnar

av Micke Carlsson, Thursday, January 10, 2008, 21:33 (5943 dagar sedan) @ BD

Nej, ingen gummiduk längre.

Den omnämnda modifieringen är alltså att lagret inte utgör en enhet tillsammans med bygeln/fjäderhyllan och styrlänkarna. En mycket lyckad modifiering eftersom det vi ser på färgbilden måste monteras på boggien uppsatt i riktbänk, om man byter mer än en. Gissa hur svårt ett axelbyte alltså blir när det är allt i ett paket...

(Anledningen är att axlarnas parallellitet kan justeras vid fästet för styrlänkarna, därav det tandade planet. Byt bara en och motsatta sidan hjälper till att styra vid monteringen, byt två och du har tappat bort inställningen. Att sätta dit det "likadant" räcker inte. Styrlänken är fäst med huckbult i fjäderhyllan numera för att slippa ännu mer inställningsfippel. Allt byts i ett stycke som på bilden.)

Tysken kör visst med den omodifierade varianten. Slag i hjul = boggiebyte...

!960: SKF-lagringar på lok och vagnar

av Per Ljungberg, Friday, January 11, 2008, 09:20 (5942 dagar sedan) @ Micke Carlsson

En fråga från en okunnig: Vad är en huckbult? Har inte hört det namnet tidigare.
En annan fråga angåeden axebyte på MD-boggier. Kan man "rätt av" bara lossa exeln med lager och släppa ned den och sedan sätta in en ny på samma plats utan större injusteringsarbeten? Så länge man inte rör övriga delar i boggien. Jag har för mig att jag läst i någon beskrivning att man skulle se upp med axialavstånden så att man inte får axiellakrafter i rullagren.

!960: SKF-lagringar på lok och vagnar

av Micke Carlsson, Friday, January 11, 2008, 10:50 (5942 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Huck är ett varumärke, tänk dig ungefär en popnit med ett känt och förutbestämt fasthållningsmoment. En hylsa kläms på specialbulten med ett särskilt verktyg och sedan sitter bulten med det "åtdragningsmoment" som bulten är gjord för. Kommer från flyget, klarar vibrationer mycket bättre än klassisk gängad bult.

Lagerboxen får inte ligga an mot någon kant av styrningen i hyllan vid återmonteringen av axeln. Det finns spelrumsmått att iaktta. Bindstagen lossas och sätts tillbaka med boggien obelastad eftersom hyllan kröks av korgens vikt.

!960: SKF-lagringar på lok och vagnar

av Anders Ö/NJM, Friday, January 11, 2008, 15:14 (5942 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Huckbultar sitter väl på en del lagergafflar va?

!960: Rullagringar på lok och vagnar

av Hans Wicklund, Friday, January 11, 2008, 19:34 (5942 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Som svar på BD:s fråga: Sfäriska rullager används som sagt normalt inte längre i moderna nytillverkade järnvägsfordon. Den största anlednngen är att de ger för stor friktion vid axialbelastning då ju lagret trycks i sidled så att ena rullraden bär utan spel. I det läget när rullaran rullar sidoförskjutna har dessa inte en ideal avrullning, förhöjd friktion uppstår. Därmed är sfäriska rullager inte lämpade för högre hastigheter.
Lagringen enligt fig. 18 ovan t.ex. med två sfäriska rullager inbyggda bredvid varandra är dessutom helt tokig, i denna konstruktion tas de sfäriska rullagrens fördel, inställbarheten, ju inte alls till vara. Endast deras nackdelar framträder.
Cylindriska rullager är då betydligt mer lämpade, bättre och mer ren avrullnng i lagren och de axiella krafterna tas bra upp av rullarna styrkanter.
/HW

I länkat dokuemnt beskrivs axellagringen i X60.
Broschyr (pdf)