Vad är en växlarevagn - forts. - 3-skensspår Gmo?? REPRIS! (Fordon: vagnar)

av Kurt Möller, Saturday, April 19, 2008, 23:31 (5823 dagar sedan)

(av Kurt Möller, Monday, April 14, 2008, 13:57)

Varsågod. Det finns säkert mycket mer att berätta... Kom igen, alla gamla proffs, som kikar in här på forumet...! (Jag har aldrig själv åtnjutit förmånen av en dylik bra tingest i min egen 7-åriga ämbetsutövning på Sthlm Östra - fast vi klarade oss rätt bra ändå; dessutom hade vi ju både lok- och vagnrpr nästan inom "skrikhåll" på bangårn...)

Flertalet v-vagnar på treskensbangårdar var nog normalspåriga och tjg även som koppelvagnar, alltså med smalspårskoppel på. Vidare var dom såklart bra att även lasta stångkoppel på...

Ävn en o annan smalspårig v-vagn förekom, t ex i Gimo - bild på sid 114 i RB 100 År - /SE NEDAN/

[b]Apropå denna bildtext: Hur mycket 3-skensspår fanns det egentligen i Gimo??[/b]

Vore intressant om detta kunde kommenteras närmare - det handlade ju bara om en kort period på 1960-talet...!

Vad är en växlarevagn - forts. - 3-skensspår Gmo?? REPRIS!

av Bengt Almgren, Sunday, April 20, 2008, 18:31 (5822 dagar sedan) @ Kurt Möller

DONJ hade koppelvagnar i Ockelbo .

Vad är en växlarevagn - forts. - 3-skensspår Gmo?? REPRIS!

av Kurt Möller, Sunday, April 20, 2008, 19:29 (5822 dagar sedan) @ Bengt Almgren

DONJ hade koppelvagnar i Ockelbo.

Ja, t o m två stycken. Men inte lika "växlarvänliga" som riktiga vxl-vagnar. Foton i "Från Inlandet..." sid 43.

Koppelvagnar

av Stig Lundin, Sunday, April 20, 2008, 22:07 (5822 dagar sedan) @ Kurt Möller

Koppelvagnarna i Ockelbo hade nr 79 och 311. De var gamla tendrar, normalspåriga.
En koppelvagn, den från Finspång, finns bevarad vid AGJ.

Koppelvagnar - Gimo

av Kurt Möller, Sunday, April 20, 2008, 22:13 (5822 dagar sedan) @ Stig Lundin

Den mindre av DONJ-vagnarna var nybyggd i Jädraås.

Vet Stig ngt om 3-skensspåren i Gimo??

Koppelvagnar - Gimo

av Granis, Monday, April 21, 2008, 08:49 (5821 dagar sedan) @ Kurt Möller

Vet Stig ngt om 3-skensspåren i Gimo??

Owe D och Harald A sitter nog inne med en del uppgifter kring detta. Det kanske t o m står nåt om det i deras artikelserie om DHJ i "[i]Roslagsexpressen[/i]" 1999? Dessvärre är dock ingen av herrarna "online" på detta forum. Själv undrar jag om det var så mycket mer treskensspår på orten än till "Rockwool", vilken ju var anledningen till att dessa kom till 1961? Det var ju trots allt en kort tid (1961-70) som dessa spår behövdes, sen var ju hela sträckan till Hargshamn breddad och smalspåret försvunnet (inkl fd FGJ mot Faringe). Ett faktum som man säkert anade redan kring 1960. Hur som helst lär spåret till tegelbruket som byggdes av de räler som blev obehövliga i o m att hyttan i Lövstabruk lades ned 1926 och "Lövstaspåret" därmed fick det södra fundamentet till den aldrig byggda bron över Risforsån utanför själva samhället som sin slutpunkt aldrig annat än smalspårig. Och dessutom redan nedlagt när normalspåret kom till Gimo (?)

/ L G

Koppelvagnar - Gimo - ??

av Kurt Möller, Monday, April 21, 2008, 12:06 (5821 dagar sedan) @ Granis

Tack, Lasse. Hm, jag undrar - hade Rockwool ngn egen växlingsmaskin ett tag? Jag har ett svagt minne av det - rätt?

Hade Rockwool ngn anledning att skicka gods på smalspåret? Varför skulle annars växlarvagnen även vara kopplingsvagn?

Kan Stig L. reda ut?? Eller står det ngt i Svallis stora skendöds-bok?

Koppelvagnar - Gimo - ??

av Granis, Monday, April 21, 2008, 12:15 (5821 dagar sedan) @ Kurt Möller

Hade Rockwool ngn anledning att skicka gods på smalspåret? Varför skulle annars växlarvagnen även vara kopplingsvagn?

Hmm. Det berodde väl på att trafiken, inkl växlingen, skulle kunna skötas av smalspårslok? Jag kan f ö inte påminna mig att jag sett [i]nån [/i]bild på nåt normalspårigt dragfordon i Gimo alls innan 1970! Endast en bild -publicerad i Owes och Haralds artikelserie 1999- på en normalspårig Y6-motorvagn enligt bildtexten utgörandes det första normalspåriga "tåget" till Gimo (eller på väg dit) när treskensspåret var färdigt 1961. Denna användes som "manskapsvagn" vid arbetena. När dessa sedan fortsatte mot Hargshamn, varvid sträckan dit ju tidvis var både tre- och fyrskensspårig för att smalspårstrafiken skulle kunna fortgå under breddningen, använde man i stället en smalspårig YP-motorvagn i samma funktion!

/ L G

Koppelvagnar - Gimo - ?? - ???

av Kurt Möller, Monday, April 21, 2008, 13:28 (5821 dagar sedan) @ Granis

Hade Rockwool ngn anledning att skicka gods på smalspåret? Varför skulle annars växlarvagnen även vara kopplingsvagn?

Hmm. Det berodde väl på att trafiken, inkl växlingen, skulle kunna skötas av smalspårslok?

Visst - men det fanns ju inga som gick i Gmo efter, säj, -56...!!!!!!!!!!!!!! Stortyskarna passerade ju bara ibland... Växlade man verkligen med Tp???

Kan ånglok DHJ 7 ha varit sista vxl-maskin i Gmo? Åttan o nian (f d ord. vxllok på Sthlm Ö) stod ute o rostade i Rimbo redan -56!!

Första Tp kom till SRJ 1957. Vad gjorde den D Å ???

Eller ligger det en okänd Z4p-hund begraven här...???

Kom växlarvagnen kanske aldrig till användning som kopplingsvagn ö h t?? OBS att fotot i boken visar vagnen så sent som 1969 - och den ser åtm. ut att ha stått orörlig i många år.