Vår i Faringe

av Johan S, Sunday, April 20, 2008, 21:16 (5848 dagar sedan) @ Olle Vinberg

[image]

Stationshuset blir verkligen snyggt!

/Johan

Väg i Faringe

av Gunnar Lilienberg, Monday, April 21, 2008, 09:23 (5848 dagar sedan) @ Olle Vinberg

[image]

Är den asfalterade vägen som man ser på bilden av yngre datum eller fanns den redan på den tid då det gick reguljär persontrafik på banan?

Väg i Faringe

av Kurt Möller, Monday, April 21, 2008, 11:57 (5848 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

[image]


Är den asfalterade vägen som man ser på bilden av yngre datum eller fanns den redan på den tid då det gick reguljär persontrafik på banan?

Klart att det fanns väg fram till stationen! Om den sen var asfalterad redan 1967 vill jag låta vara osagt - själv körde jag inte bil in där ngn gång mellan 1962 och -67, och hur det var -62 kommer jag inte ihåg (vi hade jagat sista ångtåget m bil och fotat längs linjen o hann precis kasta oss på innan tåget fortsatte). Troligast är väl en större, grusad vändplan i anslutning till f d mejeriet (som låg t h om Urtrucken, en bit bort; ngt längre åt höger ligger vattentornet som uppfördes på 40-talet). Mejeriet är numera förvandlat till varuhus, "Thuns", som du kanske vet.

Väg i Faringe

av Granis, Monday, April 21, 2008, 12:06 (5848 dagar sedan) @ Kurt Möller

Mitt i "vändslingan" ligger det hus SRJ-bolaget ägde en gång i tiden. Inbyggt i detta lär Faringes ursprungliga stationshus från 1884 finnas, flyttat från den plats det stod på som stationshus, d v s närmare spåren ungefär där slingans södra del nu finns (m a o bakom "Urtrucken" ). F ö ägs den västra och obebyggda markbiten inne i slingan numera av SRJmf.

/ L G

Åter till asfalten

av Johan Vinberg, Monday, April 21, 2008, 12:45 (5848 dagar sedan) @ Granis

Asfalten - och vägen - kom till troligen februari 1960. Tidigare hade där varit gräsmatta och grusplan i en sammanhängande enhet fram till plattformskanterna på bilden.
Varför man drog en väg och asfalterade berodde på att persontrafiken på Faringe-Gimo upphörde och plötsligt skulle Faringe ha en bussförbindelse till Gimo.
Bussen kunde inte vända på den gamla vägen in till stationen (som ligger bakom den röda baracken i bakgrunden) uatn man offrade en del av järnvägsparken och grusplansområdet till förmån för bussen.

Vi har inom ULJ diskuterat om vi ska "ta tillbaka" området ifråga och återställa det till 1948 års utseende. Men då måste vi lösa hur den nuvarande bussen ska kunna vändas....ty problemet från 1960 skulle i så fall återuppstå!

Hilsen
Johan

Åter till asfalten

av Conny Sernfalk, Monday, April 21, 2008, 17:28 (5848 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Fantastiskt att se det nya (gamla) stationshuset igen. Eloge till SRJmf som drivit detta och kunna genomföra ett sådant stort projekt. Det enda jag kan tänka mig inte finns är den lilla utvändiga vattenkranen på baksidan av stationshuset.
På den "gambla" tiden fanns ju inget rinnande vatten i lokstallet. Släpades stora plastdunkar med tappkran varje helg från station (Eller kördes på den lilla Eltrallan). Men det vattnet räckte oftast bara till matlagning o disk under stor restriktivitet. Hygien (läs tvätta händer o ansikte) fick skötas genom den offentliga kranen utanför stationshuset.

Hm bara tanken att återta området och kanske skapa en prunkande järnvägspark a la museibana England låter fantastiskt. Stort projekt, javisst! Speciellt då Faringe inte är slutstationen för flertalet tåg idag. Men finns det idéer att låta både Marielund, Almunge och Faringe mer växelvis bli slutstationer i en framtida långsiktig satsning? Då låter miljösatsningar på Faringe som intressant och hissnande.

Åter....

av Granis, Tuesday, April 22, 2008, 09:11 (5847 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

..Men finns det idéer att låta både Marielund, Almunge och Faringe mer växelvis bli slutstationer i en framtida långsiktig satsning? Då låter miljösatsningar på Faringe som intressant och hissnande.

Genom åren har väl ett antal förslag existerat om att avkorta banan i båda ändar i olika varianter, typ från Länna och ut (till Faringe) och från Bärby och in (mot Uppsala). Framförallt under de år banunderhållet verkade vara övermäktigt. Det förstnämnda dessutom som ett scenario efter byggandet av en Fjällnorabana. Nu blev det ju ingen sådan, och inga av de andra idéerna behövde som tur är förverkligas. Var, hur och till vilken kostnad skulle man då dessutom kunnat ordna en ersättning för (de då små men ändå) verkstadsresurserna i Faringe?

Satsningarna under de senaste tjugo åren just i Faringe och på mekaniserat banunderhåll längs hela banan har nämligen gjort dylika idéer obehövliga. Trafiken har dessutom genom åren ökat även den på hela banan, d v s ända ut till Faringe. "Östra ändan" är numera inte längre "bara en transportsträcka" och antalet tomtåg har minskat. Inte minst i årets tidtabell. Information om denna och annat finns på hemsidan. Johan m fl kan säkert fylla på med mer...

/ L G

Frågor om Fjällnora-banan

av Anders Persson, Tuesday, April 22, 2008, 11:08 (5847 dagar sedan) @ Granis

Jag är lite nyfiken på utbyggnadsplanerna till Fjällnora.
Har det funnits bana dit tidigare, dvs var det fråga om en återuppbyggnad?
Hur lång skulle bandelen till Fjällnora bli?
Hur konkreta var planerna och vad kom det sig att det inte blev något av med byggandet?

Hälsningar
Anders Persson, NBVJ

Frågor om Fjällnora-banan

av Granis, Tuesday, April 22, 2008, 12:29 (5847 dagar sedan) @ Anders Persson

Nej, det har aldrig funnits nån bana till Fjällnora. Dock fanns en kortare bana till en grusgrop på 1800-talet vars banvall man delvis skulle kunna använt till Fjällnorabanan. Banan skulle utgått från en ny station kallad "Byrsjön", belägen på rakan efter Fjällnoravägsövergången (mellan hpl Selknä och Löt) som i en båge åt sydväst ringlade sig mot friluftsområdet på vilkens parkering slutstationen skulle byggts. Längd sisådär tre kilometer (nån annan vet nog exakt). Planerna var relativt långt gångna, men överklaganden från kringboende -vilket var möjligt även under gamla miljöbalken m fl regler- gjorde att det drog ut på tiden så att kommunen gav upp. Tanken var ju också att det hela skulle byggts som nåt "beredskapsjobbsprojekt", men då hade tiderna blivit bättre och konjunkturerna -inkl arbetsmarknaden- vänt uppåt. Plus att projektet ställdes mot andra nödvändiga kommunala kostnader. Så då hamnade projeketet "på is", och där har det varit i sisådär tjugo år nu. Saknat av få, vill jag påstå. SRJmf/ ULJ har ju visat att trafik på hela den befintliga banan är möjlig. Likaså upprustning och underhåll av densamma.

En orsak internt inom föreningen var ju att man tyckte det var jobbigt med trafik och underhåll om inte till, så i varje fall bortom Länna. Så sträckan öster om Byrsjön var mer eller mindre tänkt som en "transportbana" om Fjällnorabanan hade byggts, tror jag. Av somliga i varje fall. Men en viktig orsak till att man inte behöver sakna nån Fjällnorabana är att trafikströmmarna och med de sammanhängande rese- och fritidsvanor har ändrat sig under åren. På 70-talet var det liksom Fjällnora som gällde, i princip oavsett väder. Även barnfamiljer kunde ta sig en heldag i Fjällnora och därmed åka långsamt ångtåg dit och därifrån.

Nu ska det handlas på söndagsöppna stormarknader på hemvägen, varför man ofta tar bilen och en föräldrer kör densamma. Dessutom har det ju framgångsrikt satsats på fik och restauranger längs banan -även om Länna värdshus försvunnit- och trafik till dessa (Gunsta, Marielund och Almunge) och "Thuns" i Faringe varför det finns andra resmål längs "Lennakatten". Nog så viktigt när vädret är dåligt.

/ L G

Frågor om Fjällnora-banan

av Anders Persson, Tuesday, April 22, 2008, 21:24 (5846 dagar sedan) @ Granis

Tack för ett utförligt svar.
Jag besökte Fjällnora-anläggningen förra sommaren i samband med en resa hos ULJ, därav nyfikenheten.

Hälsningar
Anders Persson, NBVJ

Åter....

av Conny Sernfalk, Wednesday, April 23, 2008, 16:30 (5846 dagar sedan) @ Granis

Tack Granis för svar!
Viktig lärdom att det går att vända en utveckling med olika former av resursbrister till i SRJmf fall en strålande utveckling som gett resultat både inåt i föreningen och i förhandlingssituationer med omvärlden (bron över E4, Uppsala Ö m.m).

Men hur säkerställa vunna framgångar på lång sikt. Vilka projekt kan hypotetiskt bli intressanta i framtiden på 10-30 års sikt. Hur möta ett expanderande Uppsala som kan komma att inkräkta på både mark och miljö. Jag förmodar att banan passerar områden som i framtiden blir intressant att exploatera för bostadsbyggande m.m. Eller önskemål om mer kommersiell transport (reguljär kollektivtrafik) av folk. Underlag finns väl delvis redan idag på vissa sträckor även om det till skillnad från Nora - Örebro inte finns två slutpunkter med stort underlag. Men finns det redan idag planer på att bygga mer utmed banan? Vilka visioner finns inom föreningen och ni som är aktiva idag?

Själv var jag ju aktiv fram till 1972-73 (då mkt ung och med mkt begränsat kunnande). Att då tro att t.ex NÖJ 16 skulle återuppstå ca 35 år senare som totalt genomgånget och delvis nytt lok i Faringe lokstall fanns inte ens som tanke. Imponerande utveckling av hela föreningen

Runt ULJ

av Granis, Thursday, April 24, 2008, 09:56 (5845 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Ja. Utvecklingen runt ULJ gällande mer eller mindre konkreta byggplaner är i det närmaste otrolig. Att inte följa med i dessa är inget alternativ för SRJmf/ ULJ, utan en ren överlevnadsfråga. Det är dessutom i det närmaste ett heltidsjobb, men som tur är har vi "gamla krafter" inom föreningen i form av Ordf Vinberg samt herrarna Rossipal och Lönnemyr vilka -vad gäller de två sistnämnda i varje fall- på ett bokstavligen professionellt sätt håller i och bevakar frågorna. Det gäller i första hand sträckan Uppsala- Skölsta, men på lite längre (?) sikt även Gunsta/ Funbo, Länna och Almunge. Det är nog lättare att räkna upp sträckor och platser längs ULJ som inte omfattas av diverse byggplaner... :-|
Johan kan redogöra mer i detalj om vad som är och kan vara på gång, men eftersom jag vet att han håller på med en artikel kring detta i nästkommande "Roslagsexpressen" så kanske han vill vänta tills dess?

/ L G

Runt ULJ

av Bobo L, Thursday, April 24, 2008, 22:36 (5844 dagar sedan) @ Granis

Ja. Utvecklingen runt ULJ gällande mer eller mindre konkreta byggplaner är i det närmaste otrolig. Att inte följa med i dessa är inget alternativ för SRJmf/ ULJ, utan en ren överlevnadsfråga. Det är dessutom i det närmaste ett heltidsjobb, men som tur är har vi "gamla krafter" inom föreningen i form av Ordf Vinberg samt herrarna Rossipal och Lönnemyr vilka -vad gäller de två sistnämnda i varje fall- på ett bokstavligen professionellt sätt håller i och bevakar frågorna. Det gäller i första hand sträckan Uppsala- Skölsta, men på lite längre (?) sikt även Gunsta/ Funbo, Länna och Almunge. Det är nog lättare att räkna upp sträckor och platser längs ULJ som inte omfattas av diverse byggplaner... :-|
Johan kan redogöra mer i detalj om vad som är och kan vara på gång, men eftersom jag vet att han håller på med en artikel kring detta i nästkommande "Roslagsexpressen" så kanske han vill vänta tills dess?

/ L G

Nåja, vi är ju fler som hjälps åt. Allt hänger inte på två eller tre personer! Skölsta-frågorna hanteras av en annan arbetsgrupp, och i Resecentrum-Driftbangårdsfrågorna var alla ULJ:s olika avdelningar representerade (även Ma!), och i E4-projektet tror jag precis alla inom ULJ Ba var inblandade med olika uppdrag! Tur är väl det för det börjar ta mycket tid nu att hålla koll på vad som sker och att "tränga sig in" i de rätta skeendena vid rätt tidpunkt.

Än så länge är det skönt att vi, trots att kommunen och ULJ har olika roller och intressen, åtminstone har ett gott anseende som kunniga och kompetenta. En tjänsteman som vi mött i flera olika ärenden genom åren jämställde och jämförde oss nyligen med andra (mot)parter han möter och sa att "er är det åtminstone lätt att tala med, ni är sakliga och pålästa!". Det var ju skönt att höra, och det är flera inom föreningen som kan slicka i sig av det. Det hindrar dock inte att ULJ och kommunen kan komma i kollision i vissa frågor.
/Bobo L

Runt ULJ

av Anders Ljung, Thursday, April 24, 2008, 23:21 (5844 dagar sedan) @ Bobo L

Bobo och Granis; Har någon av er en plan/skiss att posta över hur Fjällnorabanan var tänkt att gå (måste ha funnits i någon Rx). Näset mellan Trehörningen och Lötsjön är ju rejält kuperad, jag har inte kunnat luskat ut hur det kunde dras. ?

Ber om ursäkt för den vingliga grammatiken pga 39 graders feber

mvh Anders
ps BoBo: Jag har den nya fjädern och ventilkäglan på vardagsrumsbordet. om inte lillkissen fått tag i dem. Monterar dessa på VB NN2 475 snart.

Runt Fjällnora

av Granis, Friday, April 25, 2008, 08:45 (5844 dagar sedan) @ Anders Ljung

Bobo och Granis; Har någon av er en plan/skiss att posta över hur Fjällnorabanan var tänkt att gå (måste ha funnits i någon Rx). Näset mellan Trehörningen och Lötsjön är ju rejält kuperad, jag har inte kunnat luskat ut hur det kunde dras. ?

Har för mig att hela omslaget och baksidan på nåt nummer av "Rx" 1984 eller 1985 utgjordes av just en sådan skiss. Kolla i arkivet kanske?

ps BoBo: Jag har den nya fjädern och ventilkäglan på vardagsrumsbordet. om inte lillkissen fått tag i dem. Monterar dessa på VB NN2 475 snart.

Inklusive Lillkissen? ;-)

/ L G