Torvpulvereldning 1900 (Fordon: lok)

av Ola Almquist, Sunday, April 20, 2008, 20:36 (5821 dagar sedan)

Efter den tidigare diskussionen om torvpulvereldade lok kom jag att tänka på att i "Balmagasinet", medlemsblad för Föreningen Ryttarens Torvströfabrik, har det skrivits om torvpulver. Mycket riktigt, i nr 1/2006 skriver Hans Hellman om fabriken på Ekelundsmossen och Herman Ekelunds torvpulverexperiment vid Ryttaren. Denna fabrik uppfördes omkring år 1900, strax söder om nuvarande Ryttarens torvströfabrik. Löjtnant Herman Ekelund experimenterade med att ta fram ett torvpulver genom krossning, ugnstorkning och finpulverisering av lufttorkad bränntorv. Han valde platsen för att få vara i fred med sina experiment. Med lite finurlighet lyckades han få tillstånd att lasta och lossa så mycket han behövde mitt på järnvägslinjen. Fabriken lades ner redan efter några få år. Resultatet från Ekelunds försök kom sedan att användas för att framställa torvpulver vid fabrikerna i Bäck och Vislanda. Torvpulvret var som bekant lämpligt som lokbränsle och användes på linjen Falköping - Nässjö under 1920-talet.

Har någon sett några handlingar om Ekelunds försök, och hur man experimenterade fram torvpulvereldningen? Det måste ha skett inom SJ, redan i början av seklet? Finns inte Statens torvingenjörs arkiv bevarat för övrigt?

M.v.h.
Ola

Torvpulvereldning 1900

av Ola Almquist, Monday, April 21, 2008, 20:32 (5820 dagar sedan) @ Ola Almquist

Har någon sett några handlingar om Ekelunds försök, och hur man experimenterade fram torvpulvereldningen? Det måste ha skett inom SJ, redan i början av seklet? Finns inte Statens torvingenjörs arkiv bevarat för övrigt?

Satt inte vid någon bra dator när jag skrev föregående inlägg. Har nu kollat i NAD och hittade detta:

Statens torvingenjör Torvmaskiner och torvmaskinella provningar
Referenskod : SE/RA/420132/420132.11/F VII
Tillhör arkiv : Kommerskollegium

Volym
Referenskod Titel Tid Anmärkning Svarnr Antal kort
1 1901 - 1913 Torveldning vid SJ, torvpulverberedning, förslag till torveldning i lokomotiv 1906.

M.a.o. en massa intressant information inte bara för oss som är intresserade av torvfabriker och torvmaskiner...

M.v.h.
Ola