Skånska vägskydd: Mölledalsgatan, Vattenverksvägen och Ö Fäladsgatan (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, May 22, 2010, 23:15 (5060 dagar sedan)

I en tidigare tråd diskuterades de vägskyddsanläggningar som fanns vid Mölledalsgatan och Vattenverksvägen på f d MSJ inte så långt bortom Östervärn och SJ-verkstäderna i Malmö. Bommarna vid Mölledalsgatan manövrerades av vägvakten vid Vattenverksvägen (Staffanstorpsvägen).

I en skrivelse från signalingenjör Tulling till signalreparatören i Dalby den 7 sept 1950 nämns att vägvakterna lördag den 30 sept kl 10 kunde förvänta sig utökade arbetsuppgifter. Då skulle de börja manövrera de elektriska fällbommarna vid den nya Östra Fäladsgatan. Signalingenjören lovade att vara på plats och instruera bomvakterna. Östra Fäladsgatan blev inledningsvis en s k signalplats med egna huvudsignaler för att skydda övergången. Något överdrivet kan man tycka - Östra Fäladsgatans övergång är väl synlig från vägvaktskuren vid Vattenverksvägen. Detta till skillnad från Mölledalsgatan. Men staden betalade för den nya anläggningen, så då tyckte kanske SJ att man kunde kräva maximal säkerhet.

När det gäller dessa tre vägskyddsanläggningar har jag dessvärre aldrig hittat några bilder från 1950-talet. Nyligen passade jag därför på att själv ta några foton, som det kanske inte är helt korrekt att visa i ett historiskt forum.

Alltnog, för att börja med Mölledalsgatan så kan man kanske gissa att gatans namn har samband med väderkvarnen i bakgrunden:

[image]

En av bommarna lutar sig bakåt, kanske viloläge i avvaktan på nästa tåg som man väl inte vet riktigt vilken månad eller år det kommer? Eller har trafiken på banan åter kommit igång?

Samma korsning från andra hållet:

[image]

Kryssmärkeslyktor med endast rött sken är numera inte så vanliga.

[image]

Vattenverksvägen ligger bakom kurvan på bilden ovan.

340 meter från Mölledalsgatan ligger korsningen med den betydligt mer trafikerade Vattenverksvägen. Det är bommarna vid plankorsningen med Östra Fäladsgatan som skymtar i bakgrunden.

[image]

På bilden nedan ser vi en V-försignal för Mölledalsgatan. Trähuset ovanför skärningen är väl vägvaktskuren, och såvida inte anläggningarna automatiserats nyligen (vilket inget tydde på) manövreras de tre fällbomsanläggningarna fortfarande från denna kur - om det går några tåg!

[image]

Den förmodade vägvaktskuren:

[image]

Nedan utsikten från kuren mot Molledalsgatan, vars plankorsning alltså inte är synlig:

[image]

Nedan syns Vattenverksvägens plankorsning i riktning från Östra Fäladsgatan.

[image]

Från Vattenverksvägen till Östra Fäladsgatan är det 230 meter. Bilden nedan visar Östra Fäladsgatan i riktning mot Vattenverksvägen:

[image]

Ytterligare två bilder på den 1950 driftsatta vägskyddsanläggningen. Vad som hänt sedan dess är bl a att drivanordningen AVOS F5 ersatts av enhetsdriv, kryssmärken och kryssmärkeslyktor bytts ut och huvudsignalerna ersatts av V-signaler. Huvudsignalen i riktning mot Staffanstorp stod för övrigt redan före Vattenverksvägen

[image]

[image]

Historiska uppgifter från SJ arkivhandlingar, framför allt tredje signalsektionen dnr 7/51

Skånska vägskydd: Mölledalsgatan, Vattenverksvägen och Ö Fäladsgatan

av Ante Svensson, Monday, May 24, 2010, 18:11 (5058 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Banan var rejält övervuxen 2000-2001 när den plötsligt rustades upp, det var visst återupptagen trafik på gång. Jag kommer inte ihåg på rak arm om det var 2000 eller 2001 som arbetena gjordes. Vägskydden plockades i alla fall ned och sågs över och undertecknad, som då spanade efter begagnade vägskydd åt GHJ, hoppades att vi skulle kunna förvärva vägskydd i gott skick. Så blev inte, de gamla vägskydden återuppsattes på sin gamla plats. Dock blev inte trafiken på banan vad man tänkt sig, jag har inte sett några tåg sedan banarbetstågen slutat gå. Men vägövergången vid Vattenverksvägen passerade jag minst två gånger dagligen i fem års tid.

Ante