Linköping N (Bana)

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, April 22, 2008, 08:40 (5820 dagar sedan)

På Wikipedia har följande diskussion börjat, på diskussionssidan för artikeln om Mellersta Östergötlands järnvägar:

[i]Kan någon reda ut skillnaden mellan Linköpings central och Linköping norra? I artikeln är Linköping C en station på banan, i andra källor får jag intryck av att smalspårstågen bara stannat vid en station med namnet Linköping norra, som jag dock inte har fått klart för mig var den legat. En teori är att det är i princip samma stationsplats fast olika namn för smalspårsområdet och normalspårsområdet, men i så fall: varför? Varför inte samma namn för alla banor som i Norsholm och Kimstad? [color=#33f]Skvattram[/color] 20 april 2008 kl. 14.26 (CEST)

Alla persontåg stannade vid Linköping C. SJ tågklarerare vid Linköping C expedierade dessa tåg. Linköping N var MÖJ:s järnvägsstation i Linköping men hade inget resandeutbyte. Däremot låg all godshantering på smalspåret på denna station i Linköping. Efter förstatligandet avvecklade SJ Linköping N. Jag tror inte att denna station fanns kvar som trafikplats 1958. Allt löd istället under Linköping C.[color=#33f]Stigfinnare[/color] 21 april 2008 kl. 12.51 (CEST)

OK. Låg den ungefär där smalspåret västerut vek av från stambanan?[color=#33f]Skvattram[/color] 21 april 2008 kl. 14.58 (CEST)[/i]

Stämmer det som "Stigfinnare" skriver? Kan någon ge besked på "Skvattrams" fråga om placeringen av Linköping N? Var både Linköping C och Linköping N stationer i säo:s bemärkelse? Utväxlades tåganmälan mellan Linköping C och Linköping N? När upphörde Linköping N att existera?

Linköping N

av Leif B, Tuesday, April 22, 2008, 21:11 (5819 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

På Wikipedia har följande diskussion börjat, på diskussionssidan för artikeln om Mellersta Östergötlands järnvägar:

[i]Kan någon reda ut skillnaden mellan Linköpings central och Linköping norra? I artikeln är Linköping C en station på banan, i andra källor får jag intryck av att smalspårstågen bara stannat vid en station med namnet Linköping norra, som jag dock inte har fått klart för mig var den legat. En teori är att det är i princip samma stationsplats fast olika namn för smalspårsområdet och normalspårsområdet, men i så fall: varför? Varför inte samma namn för alla banor som i Norsholm och Kimstad? [color=#33f]Skvattram[/color] 20 april 2008 kl. 14.26 (CEST)

Alla persontåg stannade vid Linköping C. SJ tågklarerare vid Linköping C expedierade dessa tåg. Linköping N var MÖJ:s järnvägsstation i Linköping men hade inget resandeutbyte. Däremot låg all godshantering på smalspåret på denna station i Linköping. Efter förstatligandet avvecklade SJ Linköping N. Jag tror inte att denna station fanns kvar som trafikplats 1958. Allt löd istället under Linköping C.[color=#33f]Stigfinnare[/color] 21 april 2008 kl. 12.51 (CEST)

OK. Låg den ungefär där smalspåret västerut vek av från stambanan?[color=#33f]Skvattram[/color] 21 april 2008 kl. 14.58 (CEST)[/i]

Stämmer det som "Stigfinnare" skriver? Kan någon ge besked på "Skvattrams" fråga om placeringen av Linköping N? Var både Linköping C och Linköping N stationer i säo:s bemärkelse? Utväxlades tåganmälan mellan Linköping C och Linköping N? När upphörde Linköping N att existera?

Linköping Norra låg i direkt anslutning till Linköping C, bakom de normalspåriga lokstallen d v s där postterminalen ligger idag. På Linköping C hade smalspåret bara ett mötesspår (260 m) som låg längts bort från stationhuset där Banverket Produktion har sin parkering idag. Linköping Norra hade tre spår långa spår (400-500 m). Avståndet mellan stationerna anges till 0,3 km. Dessutom fanns smalspårigt lokstall vid Norra och ett flertal stick- och industrispår, en hel del av dem var treskensspår. Det normala bör ha varit att godstågen passerade Centralen utan att stanna och att persontågen passerade Norra utan att stanna. (Dock kanske personvagnarna ställdes upp på Norra nattetid - loken stallades ju i varje fall på Norra och på Centralen fick ju bara ett tågsätt plats om ett genomgående spår skulle hållas fritt.)

Källa är boken "Från Wadstena till Vadstena" som har en bangårdsskiss på Linköping Central - Norra (och på de flesta stationer på MÖJ). Tyvärr är skisserna inte daterade.

Den intressanta frågan om tååganmälan mellan Centralen och Norra har jag tyvärr inget svar på. Jag tror att MÖJ hade sin tågledning på Linköping Norra men har för mig att jag sett en bild på en tkl som vinkar av ett tåg på Centralen, vilket möjligen tyder på att båda var bevakade. Det kan ju också varit så att SJ flyttade tkl från Norra till Centralen när de tog över?
/Leif

Linköping N

av Ola Almquist, Tuesday, April 22, 2008, 22:08 (5819 dagar sedan) @ Leif B

Den intressanta frågan om tååganmälan mellan Centralen och Norra har jag tyvärr inget svar på. Jag tror att MÖJ hade sin tågledning på Linköping Norra men har för mig att jag sett en bild på en tkl som vinkar av ett tåg på Centralen, vilket möjligen tyder på att båda var bevakade. Det kan ju också varit så att SJ flyttade tkl från Norra till Centralen när de tog över?
/Leif

Tja, stationsföreståndare fanns i alla fall tills SJ tog över (vilket absolut inte är något svar på ovanstående fråga).

[link=http://web.telia.com/~u18109631/moj/linje/linkoping.htm]Stig Lundin om Linköping norra[/link]

Återkommer om jag hittar något mer...

M.v.h.
Ola

Linköping N

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Saturday, April 26, 2008, 21:10 (5815 dagar sedan) @ Leif B

SJ hade i varje fall planer på att, efter förstatligandet av smalspåret, flytta tågklareringen och manövreringen av Linköping N:s signalsäkerhetsanläggning till tågexp på Linköping C. Källa: Handlingar i SJ centralarkiv.