Skånska vägskydd: Ekenabben (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, June 12, 2010, 16:55 (5038 dagar sedan)

[image]

Denna bild togs i april 1958 vid Ekenabbens vägövergång ett par kilometer från Kristianstad på banan mot Åhus. Vid denna tid tycks det inte ha funnits några säkerhetsanordningar vid korsningen, men något år senare hade man installerat automatiska ljus- och ljudsignaler.

Skylten "Ekenabben" är lite förbryllande, jag har inte kunnat hitta någon uppgift om en sådan hållplats, däremot fanns enligt Järnvägsdata fram till 1955 hållplatsen Hammarspynt ungefär på samma plats. Kanske hade skylten överhuvudtaget inget samband med järnvägen?

Det går inte att läsa texten på den dubbelpiliga skylten under "Ekenabben"; möjligen står det "Vandringsled"?

Bild från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Ekenabben

av Leif B, Saturday, June 12, 2010, 21:10 (5038 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det går inte att läsa texten på den dubbelpiliga skylten under "Ekenabben"; möjligen står det "Vandringsled"?

Kanske det står "Vandrarhem"?

Vandrarhem?

av Gunnar Ekeving, Saturday, June 12, 2010, 21:31 (5038 dagar sedan) @ Leif B

Kanske det står "Vandrarhem"?

Det ser nästan så ut, men varför pekar vägvisaren i så fall åt två håll? Två alternativa vägar till vandrarhemmet, eller två separata vandrarhem?

Skånska vägskydd: Ekenabben

av Jan Winberg, Saturday, June 12, 2010, 23:44 (5038 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Nu är jag möjligen ute på djupt vatten, hal is eller något annat i den stilen...

Numera är Ekenabben en del av biosfärområde Kristianstads Vattenrike. Om jag inte är helt fel ute så kommer namnet från de månghundraåriga ekar som finns i området.

Det är många år sedan jag var i området (långt före det blev biosfär) men minns med välbehag naturen. I början av 1900-talet var det enligt uppgifter från släkten ett nöljescentrum där diverse storheter uppträtt. Jag kunde se resterna av vad jag tror var en dansbana.

Jag har också fått uppgifter att man kunde ta sig till dansbanan med båt (den ligger vid Hammarsjön) och tåg, men jag har inte funnit vare sig rester efter brygga eller hållplats. Kan någon bekräfta detta?

Orten Ekenabben m omnejd

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Sunday, June 13, 2010, 13:03 (5037 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

Denna bild togs i april 1958 vid Ekenabbens vägövergång ett par kilometer från Kristianstad på banan mot Åhus.
...

Skylten "Ekenabben" är lite förbryllande, jag har inte kunnat hitta någon uppgift om en sådan hållplats, däremot fanns enligt Järnvägsdata fram till 1955 hållplatsen Hammarspynt ungefär på samma plats. Kanske hade skylten överhuvudtaget inget samband med järnvägen?

...

Bild från Sveriges Järnvägsmuseum

Ortsnamnen redovisas i Svensk Ortförteckning:
1939
Ekenabben lg Kristianstad Krist PTfJ Kristianstad 3 (4) Tg Hammarslund jv 0 Kristianstad 3

1965 ingen uppgift

1939
Hammarslund
- by pst jvt Nosaby Krist PJ Hammarslund O Tf Kristianstad 3 Tg Hammarslund jv 0 Kristianstad 3

1965
Hammarslund pst Nosaby KRIST P Hammarslund Tf 044 Ksd Tg Kristianstad 0 J Kristianstad 4

1939
Hammarspynt pumpstn hp Nosaby Krist PJ Hammarslund 0 Tf Kristianstad 3 Tg Hammarslund jv 0 Kristianstad 3

1965 Ingen uppgift

Orten Ekenabben m omnejd

av Jan-Erik, Kristianstad, Sunday, June 13, 2010, 15:21 (5037 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Jag har personligen hört från min bekant(93år gammal) hur han berättat om hur dom på 30-40 talet kunde vid enstaka tillfälle traska längs spåret(tog en genväg) till dansbanan ute på Ekenabben strax vid hammarsjön. Även färd med Åhuståget företogs ut till dansbanan, men han vet inte om det var några planerade stopp eller om föraren för dagen var hygglig och släppte av ynglingarna där ändå..?

Orten Ekenabben m omnejd

av H. Hansson, Monday, June 14, 2010, 17:08 (5036 dagar sedan) @ Jan-Erik

Det lär vid någon tidsperiod ha gått lokaltåg mellan Kristianstad och Ekenabben(dansbanan)