Bildidentifiering, hjälp! (Fotografier/bildfrågor)

av Rolf Sten ⌂, Thursday, January 10, 2008, 20:59 (5922 dagar sedan)

På Sveriges Järnvägsmuseum finns en stor mängd diabilder från SJ-gods reklamavdelning. Bilderna är tagna på 1960, 70 och 80-talet. Bilderna är numrerade men något register finns tyvärr inte.
Känner Du till något om nedanstående bild? :-|

[image]

Bildidentifiering, hjälp!

av Affe, Friday, January 11, 2008, 20:17 (5921 dagar sedan) @ Rolf Sten

Något svar på din fråga har jag inte men bilden får mig att tänka på stormvindarna den 22 sept 1969. Kommer inte ihåg om den stormen fick något namn. Den benämdes då som århundradets värsta storm. Titeln övertogs senare av "Gudrun" som beräknades var tre gånger större med sina 75 milijoner kubikmeter stormfällt virke.

I båda fallen tog det lång tid att få bort allt virke och en hel del transporterades på järnväg. Kan bilden ha något samband med denna händelse?
Mvh Affe

Bildidentifiering, hjälp!

av Mattias Jansson @, Friday, January 11, 2008, 22:22 (5921 dagar sedan) @ Affe

Den benämdes då som århundradets värsta storm. Titeln övertogs senare av "Gudrun"


Fast dessa båda stormar ägde ju rum under två olika århundraden så det ena behöver ju inte alls utesluta det andra... ;-)

Bildidentifiering, hjälp!

av Bertil Bengtsson, Saturday, January 12, 2008, 09:56 (5920 dagar sedan) @ Rolf Sten

Nej, någon hjälp för att identifiera bilden kan jag inte bidra med, bara några funderingar. Det är Oe-vagnar, inga "timmervagnar", som lastas. Alltså KAN bilden vara från tid "före timmervagnar". Spåret verkar vara alldeles nylagt, antagligen då för att lasta stormvirke? Men det är gamla diken, det verkar som om man hastigt lagt ut ett spår på en redan uppriven bandel för att ha nånstans att lasta stormvirket på? Landskapet verkar platt - var fanns det på 60-talet (?) upprivna bandelar och var fälldes mycket träd av storm?
Berra