Dessa är ju tre stycken men de två första/högra är väl försignaler till den vänstra (huvudsignalen)? Två stycken för den skarpa kurvan i tunneln?
/tell
ja, det syns inte så bra på min inskanning från signalinstruktionsritningen, men de två tvåskenssignalerna mellan Stockholms Södras signal 21h och Mälarstrands infartshuvudsignal 5v är försignaler. Att man hade två försignaler berodde säkert just på den skarpa kurvan. Om infartssignalen gick från "stopp" till "kör" precis när tåget passerat första försignalen undvek man onödig insaktning genom att ha en repeterförsignal (även om den termen nog inte användes på 1930-talet). Man kan även tänka sig att den extra försignalen ev kommit upp för att kompensera bortfallet av den reglementsvidriga röd-vita blinksignalen. Första distriktet hade tydligen farhågor för att tåg inte skulle kunna stanna före vägövergången och svängbron (som väl ännu på 1930-talet öppnades dagligen). Något säkerhetsspår fanns ju inte. Korsningen med hamnspåret, samt Stadsgårdsspårens anslutning borde ju också ha varit farliga konfliktpunkter, men kanske spärrades hela blocksträckan från Sst till Mst (Mälarstrand) vid rörelser på dessa spår? Man kan då undra om inte motsvarande gällde när svängbron var öppen för sjötrafik. Signalingenjör Holmqvist nämner emellertid uttryckligen - och visar även på ett kopplingsschema - att blinksignalen är i beroende av fällbommar och svängbro, inget annat.
Intressant är att vid körning på högerspår från Sst till Mst finns tillsynes ett säkerhetsspår, precis efter dvärgsignal 1v. Denna signal var infartssignal till Mst på högerspår. Motsvarande signal vid Sst, 23h, var också dvärgsignal, eftersom man vid denna tid inte gärna ville ha rödgröna signaler vid högerspår. Särskilt i en tunnel med liten kurvradie fanns det förstås förväxlingsrisk. Frågan är om skyddsväxeln nr 10 kommit till bara därför att det fanns plats för ett säkerhetsspår där (men inte på andra sidan) eller om man tyckte dvärgsignalen gav ett alltför dåligt skydd. De två försignalerna 1v ser också ut att vara låga signaler, men är inte ritade som dvärgsignaler. Dessutom ser själva signalskärmarna, i varje fall på ritningen, ut att vara mindre än vänsterspårets motsvarande försignaler. Kanske var det en miniatyrversion av den vanliga elektriska ljusförsignalen. Sådana signaler användes emellertid inte på andra dubbelspårssträckor, utan där var högerspårets dvärgsignal för infart normalt inte försignalerad. Vid enstaka mellanblocksignaler fanns försignal på högerspår, men då i form av en "repeterlinjedvärgsignal", som visade exakt samma signalbilder som "huvuddvärgen", se exemplet från Banslätt (Tullinge) på http://www.ekeving.se/lb/aut/index.html När t ex signal 15 där visade stopp, försignalerades detta med "stopp" (vågrätt) i F15