Skånska vägskydd: Snogeröd väster (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, July 22, 2010, 20:45 (4998 dagar sedan)

220 meter väster om Snogeröd öster men 144 meter öster om Snogeröds stationshus låg vägkorsningen Snogeröd väster:

[image]

Kryssmärkeslykta med ovanligt lång strut, vridlykta, V-signalattrappen uppställd för att hitta lämplig plats för permanent V-signal. Bilderna troligen tagna i slutet av 1950-talet - uppsättningen av V-signaler tycks ha intensifierats från 1957 och framåt, kanske ville man ha den nya typen av signal mot banan på plats innan nya säkerhetsordningen började gälla 1959? Många plankorsningar hade dock under åtskilliga år efter 1959 dispens att använda vridlyktor istället för V-signaler.

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Snogeröd väster

av Anders Olsson, Friday, July 23, 2010, 08:36 (4997 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På undre bilden syns stationshuset till vänster och godsmagasinet till höger.
Idag finns godsmagasinet vid stationshusets sida. Konstnären Karl.Erik Olsson köpte stationshuset efter nedläggningen av SJ. Hans far hade varit stationsföreståndare i Snogeröd och Karl-Erik hade barndomsminnen från stationen. När jag besökte stationen i mitten av 1980-talet berättade han för mig om godsmagasinet. Magasinet låg inte på hans tomt utan på mark som Höörs kommun hade köpt. Magasinet hotades av rivning men Karl-Erik fick överta det mot att han flyttade in det på sin tomt. Därigenom räddades det sista godsmagasinet på EHJ.
Karl-Erik Olsson har själv skrivit om sina minnen från barndomens station och godsmagasin i hembygdsskriften Frostabygden.

Skånska vägskydd: Snogeröd väster

av Håkan Håkansson @, Saturday, August 21, 2010, 16:01 (4968 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Fina bilder! Går det att köpa riktigt högupplösta versioner? Jag råkar bo i Snogeröds tågstation, och de hade gjort sig bra på väggen ...

/Håkan

Skånska vägskydd: Snogeröd väster

av Kurt G Möller, Saturday, August 21, 2010, 23:54 (4968 dagar sedan) @ Håkan Håkansson

Snogeröd låg på km 13 från Eslöv räknat (km 54 om man räknar fr Kristianstad); enligt SvKomm 1955, då det fortfarande gick ett antal tåg varje dag. Finns stationsskylten kvar?

Skånska vägskydd: Bildkopior...

av Gunnar E, Sunday, August 22, 2010, 19:36 (4967 dagar sedan) @ Håkan Håkansson

Fina bilder! Går det att köpa riktigt högupplösta versioner? Jag råkar bo i Snogeröds tågstation, och de hade gjort sig bra på väggen ...

/Håkan

Vi far vanta tills Sveriges Jarnvagsmuseum skannat tredje signalsektionens bilder:-) De bilder jag lagt ut ar avfotograferingar pa fri hand av kopior i litet format...