SJ Ga (Fordon: lok)

av Göran Nilsson, Thursday, July 29, 2010, 19:53 (5017 dagar sedan)

Vilka detaljskillnader finns det mellan det tyska originalloket och SJ Ga?

Och vad skiljer G och G2 förutom panna ( hytt, tender och underrede oförändrat?

SJ Ga

av Joachim Eliasson, Thursday, July 29, 2010, 20:11 (5017 dagar sedan) @ Göran Nilsson

Vilka detaljskillnader finns det mellan det tyska originalloket och SJ Ga?

Och vad skiljer G och G2 förutom panna ( hytt, tender och underrede oförändrat?

http://www.osterthun.com/2.Static/55~37551.JPG

En bild av Preussiska G 8.1 som modell finns på länken. :-)

SJ Ga

av BJ, Thursday, July 29, 2010, 22:56 (5017 dagar sedan) @ Joachim Eliasson

Här en bild på 1415 som BD publicerat tidigare. Att gämföra med den tyska modellen.
BJ
[image]

Och här 1425 Också från BD.
[image]
[image]

SJ Ga

av Thomas Tell, Thursday, July 29, 2010, 23:12 (5017 dagar sedan) @ BJ

Här en bild på 1415 som BD publicerat tidigare. Att gämföra med den tyska modellen.
BJ
[image]

Och här 1425 Också från BD.
[image]
[image]

På de två nedre bilderna saknas den tenderskärm som snart sattes upp på alla loken. 1415 har skärm och ritningen ser ut så här daterad 17 augusti 1918.
[image]
/tell

SJ Ga

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Thursday, July 29, 2010, 23:37 (5017 dagar sedan) @ Thomas Tell

På de två nedre bilderna saknas den tenderskärm som snart sattes upp på alla loken. 1415 har skärm ...

/tell

Försvann den bakre sandlådan i samma veva, eller skilde sig loken åt vid leverans i detta avseende?

SJ Ga

av Uno P @, Friday, July 30, 2010, 23:07 (5016 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Försvann den bakre sandlådan i samma veva, eller skilde sig loken åt vid leverans i detta avseende?

[image]

1413 på huvudverkstaden i Malmö efter revision. Loket har bakskärm och båda sandlådorna. Det har även dekorlinjer på både hytt och tender.

SJ Ga

av Thomas Tell, Monday, August 02, 2010, 22:03 (5013 dagar sedan) @ Uno P

Försvann den bakre sandlådan i samma veva, eller skilde sig loken åt vid leverans i detta avseende?


[image]

1413 på huvudverkstaden i Malmö efter revision. Loket har bakskärm och båda sandlådorna. Det har även dekorlinjer på både hytt och tender.

Foto efter klass IIIAa 8/9 1923 på Malmö Hvst. Vid denna revision bytte och ändrade man omkastarskruven med stativ och stång enligt str 164 3:4H 20/3-23.
/tell

SJ Ga - Ga2 - G - G2 och G3, G4, G5 och G6.

av Tobias Johansson_ @, Uppsala, Thursday, July 29, 2010, 22:12 (5017 dagar sedan) @ Göran Nilsson

vad skiljer G och G2 förutom panna ( hytt, tender och underrede oförändrat?)

G och senare Ga (när Gb levererades) var vid leverans snarlika preussiska G8. Dock hade SJ litt G lägre skorsten än preussiska G8. Hyttaken på de svenska var välvda, tillskillnad från många preussiska lok som har en kantig påbyggnad på taket.

De tyska pannorna var inte de allra bästa och det vore dessutom effektivare om loken fick utbytespannor av svensk standard. De flesta Ga byggdes om med BGb-pannor och littererades då Ga2. Några fick sluten hytt (för det svenska klimatets skull), några byggdes tendern på med några rader plankor, antalet sanddomer minskade från 2 till 1 på flera lok.

Elektrifieringen på 20- och 30-talen gjorde flera G-lok överflödiga och där de ännu behövdes (i Skellefteåtrakten) användes utslutande de nyare Gb-loken. Därför ställdes många av och såldes sedan till TGOJ och BJ. Där littererades de G3 (där 3 betecknar överhyttning).
Förstatligandet av BJ och elektrfieringen av TGOJ ledde till att loken kom tillbaka till SJ på 50-talet och då fick litterat G2. Samtidigt omlitterades de kvarvarande (2?) Ga (dvs lok med tysk panna) till enbart G.

Till detta kommer G4, tyskbyggda lok med BGb-panna och ett främre löphjul.

För att göra det mer komplett, med gå utanför frågan, så omlitterades svenskbyggda Gb till G5 och Gb2 (Gb-lok med ett främre löphjul) till G6.

mvh Tobias Johansson

SJ Ga - Ga2 - G - G2 och G3, G4, G5 och G6.

av Anders Sandgren, Friday, July 30, 2010, 00:21 (5017 dagar sedan) @ Tobias Johansson_

vad skiljer G och G2 förutom panna ( hytt, tender och underrede oförändrat?)

G och senare Ga (när Gb levererades) var vid leverans snarlika preussiska G8. Dock hade SJ litt G lägre skorsten än preussiska G8. Hyttaken på de svenska var välvda, tillskillnad från många preussiska lok som har en kantig påbyggnad på taket.

De tyska pannorna var inte de allra bästa och det vore dessutom effektivare om loken fick utbytespannor av svensk standard. De flesta Ga byggdes om med BGb-pannor och littererades då Ga2. Några fick sluten hytt (för det svenska klimatets skull), några byggdes tendern på med några rader plankor, antalet sanddomer minskade från 2 till 1 på flera lok.

Elektrifieringen på 20- och 30-talen gjorde flera G-lok överflödiga och där de ännu behövdes (i Skellefteåtrakten) användes utslutande de nyare Gb-loken. Därför ställdes många av och såldes sedan till TGOJ och BJ. Där littererades de G3 (där 3 betecknar överhyttning).
Förstatligandet av BJ och elektrfieringen av TGOJ ledde till att loken kom tillbaka till SJ på 50-talet och då fick litterat G2. Samtidigt omlitterades de kvarvarande (2?) Ga (dvs lok med tysk panna) till enbart G.

Till detta kommer G4, tyskbyggda lok med BGb-panna och ett främre löphjul.

För att göra det mer komplett, med gå utanför frågan, så omlitterades svenskbyggda Gb till G5 och Gb2 (Gb-lok med ett främre löphjul) till G6.

mvh Tobias Johansson

Sen fanns ju även SJ litt Ga3/G3, dvs Ga-panna och främre löpaxel. Ga 1410 ombyggdes 1940 med främre löpaxel och bibehållen Ga-panna (det var ont om BGb-pannor, för att klara upprustningen av B/Gb-loken 'offrades' dessutom två A2 som fick A-panna och blev A3, senare A) till Ga3, 1942 omlitt G3 och fick 1948 BGb-panna och blev då G4.

SJ Ga - G4

av Tobias Johansson_ @, Uppsala, Friday, July 30, 2010, 18:07 (5016 dagar sedan) @ Anders Sandgren


Sen fanns ju även SJ litt Ga3/G3, dvs Ga-panna och främre löpaxel. Ga 1410 ombyggdes 1940 med främre löpaxel och bibehållen Ga-panna (det var ont om BGb-pannor, för att klara upprustningen av B/Gb-loken 'offrades' dessutom två A2 som fick A-panna och blev A3, senare A) till Ga3, 1942 omlitt G3 och fick 1948 BGb-panna och blev då G4.

Intressant! Menar du att SJ ett tag hade egna G3, som alltså inte var detsamms som privatbanejärnvägarnas G3?! Vet du möjligen vilka G-lok som tillfälligt fick A-panna?

mvh Tobias Johansson

SJ Ga - G4

av Anders Sandgren, Friday, July 30, 2010, 21:31 (5016 dagar sedan) @ Tobias Johansson_

Inget G-lok fick A-panna, men Ga 1410 byggdes om med främre löpaxel och fick behålla sin Ga-panna till skillnad från andra Ga som fick främre löpaxel tillsammans med BGb-panna. Utvikningen om A-pannan är mer en tänkbar orsak till att man inte bytte pann-typ (loket hade leveranspannan till 1948). 1418 som samma år byggdes om med främre löpaxel fick även BGb-panna och blev då Ga4, sen G4. Upprustningen av B-lok och Gb/Gb2 som krävde B/BGb-pannor som då troligen blev bristvara.
Runt 1930 ville SJ avveckla udda pannor som A och Ga och lade därför in BGb i Ga-loken samt i de tre A-lok (atlantic) som byggdes om till 2C-kopplade. A-pannor och möjligen även Ga-pannor(?) fick inte revideras utan maskinbyråns godkännande. BGb-pannor låg ju dessutom Mc-loken (i början troligen i praktiken B-pannor för 12kg). De flesta Ga-pannor togs ur och skrotades under 1929-32. Fyra Ga/G hade kvar Ga-panna längre, 1410, 1413, 1414 & 1418. 1413 var det enda lok som fick Ga-panna inlagd (1930, pannan hade tidigare varit i Ga 1427), 1943 fick loket BGb-panna och blev G2. 1414 var alltjämt Ga/G när det 1948 fick BGb-panna och blev G2. Därmed hade var nog alla Ga-pannor urtagna.

SJ 1410 - bildefterlysning

av Tobias Johansson_ @, Uppsala, Friday, July 30, 2010, 22:11 (5016 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Inget G-lok fick A-panna, men Ga 1410 byggdes om med främre löpaxel och fick behålla sin Ga-panna till skillnad från andra Ga som fick främre löpaxel tillsammans med BGb-panna.

Då förstår jag, bra förklarat!

Finns det någon som sitter på en bild av SJ 1410 med Ga-panna och löphjul? Det vore spännande att se

mvh Tobias Johansson

SJ 1410 - bildefterlysning

av Carl-Erik Olsson @, 08, Friday, July 30, 2010, 22:42 (5016 dagar sedan) @ Tobias Johansson_

Inget G-lok fick A-panna, men Ga 1410 byggdes om med främre löpaxel och fick behålla sin Ga-panna till skillnad från andra Ga som fick främre löpaxel tillsammans med BGb-panna.


Då förstår jag, bra förklarat!

Finns det någon som sitter på en bild av SJ 1410 med Ga-panna och löphjul? Det vore spännande att se

mvh Tobias Johansson

Enligt SJK-bok nr 13 "Normalspåriga ånglok vid SJ" är inte något foto känt av detta lok. Kan vi hoppas att man har fel?
/CEO

SJ 1410 - bildefterlysning

av Kurt G Möller, Saturday, July 31, 2010, 07:09 (5016 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

En "rekonstruktionsskiss" av loket finns dock i boken - på sidan 81!

SJ 1410 - Notviken

av BD, Sunday, August 01, 2010, 18:36 (5014 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Inget G-lok fick A-panna, men Ga 1410 byggdes om med främre löpaxel och fick behålla sin Ga-panna till skillnad från andra Ga som fick främre löpaxel tillsammans med BGb-panna.


Då förstår jag, bra förklarat!

Finns det någon som sitter på en bild av SJ 1410 med Ga-panna och löphjul? Det vore spännande att se

mvh Tobias Johansson


Enligt SJK-bok nr 13 "Normalspåriga ånglok vid SJ" är inte något foto känt av detta lok. Kan vi hoppas att man har fel?
/CEO

Har för mig ha sett ett foto inne i verkstaden i Notviken där loket kan ses. Ska fundera och kanske komma på var jag sett fotot.

SJ 1410 - Notviken

av V1, Tuesday, August 09, 2011, 23:27 (4641 dagar sedan) @ BD

Har du kommit på något foto på SJ 1410 ännu BD?

SJ 1410(?) - Notviken

av Ulf L Eriksson @, Luleå, Tuesday, August 09, 2011, 23:58 (4641 dagar sedan) @ BD

Inget G-lok fick A-panna, men Ga 1410 byggdes om med främre löpaxel och fick behålla sin Ga-panna till skillnad från andra Ga som fick främre löpaxel tillsammans med BGb-panna.


Har för mig ha sett ett foto inne i verkstaden i Notviken där loket kan ses. Ska fundera och kanske komma på var jag sett fotot.

I den lokalt producerade minnesskriften till 75-års jubileet i Notviken finns en bild tagen från traversbanenivån ner över lokverkstadsskeppet med en samling lok. Bakom det närmaste, ett ellok skymtar också ett G-lok med panna av ursprunglig tysk typ men med spetsig sotskåpslucka. Bilden är reproducerad i så pass litet format att det är svårt att urskilja loknumret på hyttsidan. I övrigt syns bara pannans övre halva bakom elloket. Det skulle mycket väl kunna vara 1410, men sprider i så fall inget ljus över ev löpaxels utseende. Ur vilket arkiv bilden är hämtad framgår inte heller.