Järnvägs övergången i Hällefors (Signaler/säkerhet)

av Hans O, Wednesday, April 30, 2008, 13:02 (5811 dagar sedan)

Umdrar lite om det finns någon historia bakom att väg signalerna i Hällefors, varför blev dom kvar tex? Om jag har förståt rätt så är det en äldre modell!! Eller är det en avart som bara fanns där? Finns dessa någon annan stanns i Sverige?

[image]


[image]


Får väl kalla det bonus fråga då vi ändå är i Hällefors så undrar jag om den uppställda signalen (som ni ser på bilden) är i från gamla smalpåret till Neva? Och sen om den står på rätt ställe eller är den dit flyttad?

[image]


(Bilderna blev inte dom bästa, just det som skulle synas blev lite för mörkt)

Mvh Hans O

Inte ovanligt

av Rasmus Axelsson, Wednesday, April 30, 2008, 15:20 (5811 dagar sedan) @ Hans O

Umdrar lite om det finns någon historia bakom att väg signalerna i Hällefors, varför blev dom kvar tex? Om jag har förståt rätt så är det en äldre modell!! Eller är det en avart som bara fanns där? Finns dessa någon annan stanns i Sverige?

Ljussignaler mot vägen med ett sken är en äldre modell, men inte sällsynta för det, de finns kvar lite här och där än så länge... bl.a. i centrala Örebro längs spåret ut till f.d. centralverkstäderna.

Inte ovanligt

av Lars-Henrik Eriksson, Wednesday, April 30, 2008, 19:31 (5811 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Umdrar lite om det finns någon historia bakom att väg signalerna i Hällefors, varför blev dom kvar tex? Om jag har förståt rätt så är det en äldre modell!! Eller är det en avart som bara fanns där? Finns dessa någon annan stanns i Sverige?


Ljussignaler mot vägen med ett sken är en äldre modell, men inte sällsynta för det, de finns kvar lite här och där än så länge... bl.a. i centrala Örebro längs spåret ut till f.d. centralverkstäderna.

Enligt Banverkets föreskrifter får dessa signaler inte längre användas, men de är tillåtna (vid helbomsanläggningar) enligt trafiklagstiftningen. De kan alltså nyinstalleras på t.ex. museijärnvägar.

Gamla signaler mot vägen längst till 2020

av Ulf Pålsson, Friday, May 02, 2008, 09:58 (5809 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

Ljussignaler mot vägen med ett sken är en äldre modell, men inte sällsynta för det, de finns kvar lite här och där än så länge... - - -


Enligt Banverkets föreskrifter får dessa signaler inte längre användas [på BV:s järnvägsnät, /up], men de är tillåtna (vid helbomsanläggningar) enligt trafiklagstiftningen. De kan alltså nyinstalleras på t.ex. museijärnvägar.

Ja, men man har inte mer än två och ett halvt år på sig att sätta upp den gamla typen av signaler mot vägen. Den nya vägmärkesförordningen lyder så här (SFS 2007:90, 3 kap. 16 §):

"Ljussignalen [vid korsning med järnväg eller spårväg] består av två ljusöppningar på samma höjd som avger växelvis blinkande rött ljus och en skärm i form av en triangel med rundade hörn och med spetsen nedåt. Under de röda ljusöppningarna kan det finnas en cirkulär ljusöppning, från vilken det kan avges blinkande vitt ljus för att göra korsningen lättare att upptäcka."

Och så finns det en övergångsbestämmelse, nummer 4, sist i förordningen:

"Vägmärken och andra anordningar enligt äldre bestämmelser som till storlek eller utformning strider mot förordningen får sättas upp till utgången av år 2010 och användas tills vidare, dock längst till utgången av år 2020. I fråga om sådana vägmärken och anordningar gäller äldre bestämmelser om inte Vägverket föreskriver annat."

Det kanske är bra för museijärnvägarna att redan nu börja fondera medel för det stora utbytet av signaler mot vägen i december 2020.
/up

Gamla bommar?

av Baloo, Friday, May 02, 2008, 15:33 (5809 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

När vi ändå är inne i sådana här föreskrifter och gräver tänkte jag passa på att fråga lite om bommar. De äldre bommarna med stålrör misstänker jag är förbjudna sedan länge för att man skall kunna köra igenom bommarna om man råkar fastna emellan. När slopades dessa egentligen? De verkade vara standard på sextiotalet men minskade till synes kraftigt under sjuttiotalet. Fanns de kvar in på åttiotalet?