HFJ: Bara ånga till Neva? (Bana)

av Johan P, Thursday, May 01, 2008, 11:58 (5837 dagar sedan)

En liten fundering...Hann Krupp-loken gå något på sträckan Fredriksberg-Neva innan den lades ner 1963 eller sköttes trafiken på den linjen helt av ånga? Finns det ev. någon bild på dieselloken i Neva under den aktuella perioden 1956-1963?

HFJ: Bara ånga till Neva?

av Baloo, Friday, May 02, 2008, 09:19 (5836 dagar sedan) @ Johan P

En liten fundering...Hann Krupp-loken gå något på sträckan Fredriksberg-Neva innan den lades ner 1963 eller sköttes trafiken på den linjen helt av ånga? Finns det ev. någon bild på dieselloken i Neva under den aktuella perioden 1956-1963?

I boken "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" finns det minst en bild på dieslar på banan väster om Fredriksberg, närmare bestämt en bild från Tyfors. Kan dremot inte dra mig till minnes att det finns speciellt många bilder ifrån Neva i den boken och därmed förmodligen ingen på något diesellok. Osäker om det ens fanns någon annan bild än en bild MVJ-stationshuset.

Absolut...

av Olle E, Saturday, May 03, 2008, 21:52 (5835 dagar sedan) @ Baloo

En liten fundering...Hann Krupp-loken gå något på sträckan Fredriksberg-Neva innan den lades ner 1963 eller sköttes trafiken på den linjen helt av ånga? Finns det ev. någon bild på dieselloken i Neva under den aktuella perioden 1956-1963?


I boken "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" finns det minst en bild på dieslar på banan väster om Fredriksberg, närmare bestämt en bild från Tyfors. Kan dremot inte dra mig till minnes att det finns speciellt många bilder ifrån Neva i den boken och därmed förmodligen ingen på något diesellok. Osäker om det ens fanns någon annan bild än en bild MVJ-stationshuset.

Hmmm. Om jag inte minns helt fel så finns en dieselbild från Neva precis ovanför bilden från Tyfors på samma sida i boken...
Hur som helst så var ångloken reserver i linjetrafiken efter att dieslarnas inkörningsproblem var avhjälpta, och jag har i alla fall aldrig hört att Neva-linjen skulle ha varit undantagen från detta. Bilderna i "De sista svenska ånglioken" var nog knappast representativa från tiden efter dieselifieringen.

Absolut...

av S-O Strand, Sunday, May 04, 2008, 14:17 (5834 dagar sedan) @ Olle E

En liten fundering...Hann Krupp-loken gå något på sträckan Fredriksberg-Neva innan den lades ner 1963 eller sköttes trafiken på den linjen helt av ånga? Finns det ev. någon bild på dieselloken i Neva under den aktuella perioden 1956-1963?


I boken "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" finns det minst en bild på dieslar på banan väster om Fredriksberg, närmare bestämt en bild från Tyfors. Kan dremot inte dra mig till minnes att det finns speciellt många bilder ifrån Neva i den boken och därmed förmodligen ingen på något diesellok. Osäker om det ens fanns någon annan bild än en bild MVJ-stationshuset.


Hmmm. Om jag inte minns helt fel så finns en dieselbild från Neva precis ovanför bilden från Tyfors på samma sida i boken...

Helt rätt. Längst upp på sid 122 finns en bild på lok 2+1 vid överföringsrampen i Neva år 1962. Förutom bild på stationshuset finns det också en bild från Neva med den originella postdressinen som medtog resande mellan Neva och Tyfors.
St

Absolut...

av Johan P, Sunday, May 04, 2008, 21:34 (5834 dagar sedan) @ S-O Strand

Då tackar man för svar! Förutom i ovannämnda bok (som jag inte införskaffat ännu) finns det ju inte alls många bilder från Neva-Fredriksberg. De bilder jag har sett är just från De Sista Ångloken, Stig Lundins artiklar, SJK-resan 1959 mm och då ser man bara ånglok... En bild jag gärna sett i färg: "Neva anno 1962. En orange Y6 på inlandsbanan möter två gröna 802mm Krupp-dieslar som håller på att rampa. Vilken härlig färgkombination! Synd att nog ingen tog en sån bild!

Absolut...

av S-O Strand, Monday, May 05, 2008, 18:37 (5833 dagar sedan) @ Johan P

Då tackar man för svar! Förutom i ovannämnda bok (som jag inte införskaffat ännu) finns det ju inte alls många bilder från Neva-Fredriksberg. De bilder jag har sett är just från De Sista Ångloken, Stig Lundins artiklar, SJK-resan 1959 mm och då ser man bara ånglok... En bild jag gärna sett i färg: "Neva anno 1962. En orange Y6 på inlandsbanan möter två gröna 802mm Krupp-dieslar som håller på att rampa. Vilken härlig färgkombination! Synd att nog ingen tog en sån bild!


Jag vill också slå ett slag för bildhäftet "Säfsen järnvägsbilder" utgivet av Säfsen fotodokumentation år 1996 på 48 sidor. Här finns bl a ett 15-tal bilder från Neva, Tyfors, Annefors och även linjebilder.
St