Tankbilsfoton (Arkiv/forskning/litteratur)

av m.sundström, Thursday, May 01, 2008, 20:49 (5832 dagar sedan)

Att ta upp en fråga om tankbilar i detta forum är väl som att svära i kyrkan så jag ber redan inledningsvis om syndernas förlåtelse...

Det förhåller sig nämligen så att jag just nu bygger den sista versionen av Nynäs asfalttankvagnar och skulle vilja fuska till en trovärdig tankbil som på ett frilastspår tar emot asfalten från järnvägsvagnen. Vore däfrör tacksam om någon kunde anvisa någon site på nätet med bilder av /Nynäs/ tankbilar.

Ta(n)ck på förhand!

Olle Sundström

Tankbilsfoton

av Micke Carlsson, Thursday, May 01, 2008, 23:59 (5832 dagar sedan) @ m.sundström

Kul!

Det är alltså sena 50-talets ASJF-vagnar med brännarrör och skorstenar?

[image]

Vilket årtionde ska bilen passa? Vilken last har vagnen, är det tänkt? (Vägasfalt, vägolja, soppa för takpapp, eller naftablandat för takklister eller rostskyddsmedel?)

60-70-80-tal så var t ex Volvo F88 (kort hytt, boggie) och Scania 141 (lång hytt, boggie) vanliga. Nynäs sålde åkeriet samtidigt som mackarna så -82 ca så är det slut med Nynäsbilar. Nynäs hade som mest kring 300 bilar, har nästan bara sett Volvobilar från 50-60-talet.

Asfalttankar har bara en domlucka. Inga fack. Ibland brännare. (Likadan skorsten som på vagnen, men bara en.)

Vet inte om några bilder på nätet faktiskt, men ska leta och se om jag har någon bild att scanna.

Tankbilsfoton

av m.sundström, Friday, May 02, 2008, 17:53 (5832 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tack för svar!

Ja, det är i princip den vagntyp Du visar på bilden men den jag valt som förlaga är något nyare och har dubbla fjäderlänkar. En individ har nummer SNJ 500 278, en annan 500 286. Enligt Traintechs data var just 500 278 (senare 705 1050 7) tillverkad 1961.

Tyvärr saknar jag ritningsunderlag och har därför " proportionerat fram" relevanta mått från foton. Kanske Du har uppgift på de viktigaste måtten?

Vagnen ska hos mig transportera det jag som lekman kallar vägtjära som ska pumpas över till lämplig tankbil som precis som Du nämner ska ha "skorsten". Den tidsperiod jag valt för mitt modellbyggande i allmänhet är "mellan krigsslut och högertrafik" som kanske är ett väl långt intervall när det gäller landsvägsfordon så låt oss i detta sammanhang begränsa oss till tidigt sextiotal. Eftersom det är lättare att hitta lämpliga tyska lastbilar - läs Mercedes - vore jag mycket tacksam för sådana tips - om nu Nynäs åkeri ö h t hade sådana.

(Kan i detta sammanhang nämna att jag hittade en bild på en Mercedes Shelltankbil från sent 50/tidigt sextiotal när jag letade på nätet efter förebilder till mitt förestående bygge.)

Tack på förhand för Din hjälp.

Olle Sundström

Tankbilsfoton

av Micke Carlsson, Friday, May 02, 2008, 20:40 (5831 dagar sedan) @ m.sundström

Hej igen,

jag scannade några trycksaker jag hade liggande, har inte redigerat bilderna något så det är lite "plumpt" men det man vill se är ju med...

Hittade en Nynäs-tankbil för asfalt. Det är troligen någon privat åkare i Malmö. Nynäs egna bilar var mörkblå i ramen och upp till hyttens midjelinje, därovan vit. Samma färger som Nynäs-"N"-loggan.
Lägg märke till tanktexten "Asfalt". Bilden från sådär 60-61 så det passar ju bra. OBS jätteventilen i bakänden.

[image]


Här kommer en detalj på texten "Asfalt"

[image]

Tankvagnen när den var ny. 24 m3, axelavstånd 5,5 meter.
Upp till 500245 reggades hos SNJ, därefter resterande (500246-500295) hos SJ eftersom Nynäsbanan övergick i statlig ägo 1958.
500295 är den sista nylevererade till Nynäs, men det köptes en del begagnat längre fram.

[image]

Till sist en isolerad trailer med brännarskorstenar.

[image]

Tankbilsfoton

av Jonas Sjöberg - NJM ⌂, Stockholm, Friday, May 02, 2008, 22:25 (5831 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Här är två bilder till ur NJMs arkiv
/Jonas

[image]


[image]

Tankbilsfoton

av Micke Carlsson, Friday, May 02, 2008, 23:31 (5831 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg - NJM

Vilka monster, de båda sista! Fordar?
Malmö-reggade, Nynäs hade en depå och raffinaderi vägg i vägg med Mataki. Man pumpade faktiskt på rörledning rakt över till grannens takpappstillverkning fram till 1985.

Franzon-bilen överst ser helt klart ut som en asfaltbil också. Borde vara vågen på Nynäshamnsraffinaderiet.

Tankbil/tankvagnsfoton 70-tal

av Micke Carlsson, Saturday, May 03, 2008, 13:23 (5831 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Brochyr från 70-talet. Dock endast de delar där järnväg med lite god vilja skymtar fram!;-) Någon måtta får det vara!

Utlastning 1, lätta produkter, ugefär mitt i bilden och "bortåt":

[image]

Tankvagn och tankbil(bilen för bränslen och lätta oljor)

[image]

Flygfoto. Utlastning 1 vid "5", Tnkvagnen på bilden ovan strax nedanför "27" där det står en släpa vagnar på denna bild.

[image]

Tankbilsfoton

av m.sundström, Sunday, May 04, 2008, 19:16 (5829 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tack för intressanta bilder! Det jag spontant känner för är den gammalmodiga tanktrailern med skorstenar (ur CO:s katalog, eller hur?). Ett liknade fordon finns f. ö. i Rocos militärsortiment.
Tankvagnen på bilden är dock med sina 24 m3 ett par nummer mindre än den jag bygger (29 m3). "Min" vagn har också dubbla fjäderlänkar. Men jag antar att skorstensarrangemanget gäller för båda.
(Kul felskrivning i bildtexten till Ge-vagnarna, taran anges till 19 ton "i överensstämmelse med UIC-normer". Pnjaää, inte riktigt...)
Olle Sundström

Tankbilsfoton

av Micke Carlsson, Sunday, May 04, 2008, 19:39 (5829 dagar sedan) @ m.sundström

Tack för intressanta bilder! Det jag spontant känner för är den gammalmodiga tanktrailern med skorstenar (ur CO:s katalog, eller hur?). Ett liknade fordon finns f. ö. i Rocos militärsortiment.
Tankvagnen på bilden är dock med sina 24 m3 ett par nummer mindre än den jag bygger (29 m3). "Min" vagn har också dubbla fjäderlänkar. Men jag antar att skorstensarrangemanget gäller för båda.
(Kul felskrivning i bildtexten till Ge-vagnarna, taran anges till 19 ton "i överensstämmelse med UIC-normer". Pnjaää, inte riktigt...)
Olle Sundström

CO-katalogen ja. Undrar om någon sådan trailer någonsin byggdes? Den är extremt olämplig iallafall. Man vill kunna gå på med gasol eller ånga på bottenkranen, som ska sitta lågt i aktergaveln på tanken. Dylika "kjolinbyggnader" brukar ju innehålla räkneverk och annan bråte som man aldrig har på en asfaltsbil. Till asfalten hör nämligen att den alltid stelnat till en plugg i ventilen, man måste alltid gå på med "våld" för att få ut något. Om man gillar att vädra kraftigt så är asfaltsbilar lämpliga objekt. Minsta kondens får lasten att jäsa, så det "får" vara hur kladdigt som helst på och kring bilen...


Stämmer, de senare vagnarna i högre nummerserien var faktiskt lite större. I övrigt inga uppenbara skillnader dock, som jag minns det. Skorstensdelen är likadan. Värms med ånga eller i fält med brännare som monteras i eldrörsgaveln.

Det vore jättekul att få se en bild eller två av dina vagnar!

Tankbilsfoton

av B.Svensson, Saturday, May 03, 2008, 20:42 (5830 dagar sedan) @ m.sundström

Hej Olle!

Jag är helt ny i detta forum, men eftersom jag är intresserad av tankbilar och såg din efterlysning av lämpliga modeller till Nynäsfordon, tänkte jag ge lite hjälp med detta. För många år sedan besökte jag Nynäs dåvarande kontor i Stockholm city och fick då möjlighet att kopiera några bilder på tankbilar. Jag tror att en Mercedes som Wiking gör (gjorde?) skulle kunna intressera dig. Det är en Mercedes Benz L 6000 av 1952 års modell. Det är en dragbil så asfalttrailern får du försöka fixa själv. Jag har själv byggt den som vanlig tankbil för bensin/oljor. Dålig på att skicka bilder i sådana här forum, så hör av dig om du är intresserad av bilder och registreringshandlingar till bilen. Jag kan då skicka materialet direkt till din emailadress.

MVH

Björn Svensson, medlem i Smalspårsfrämjandet och MJK Trefoten.

_bjornsvensson@bredband.net

Tankbilsfoton

av m.sundström, Sunday, May 04, 2008, 19:31 (5829 dagar sedan) @ B.Svensson

Hej!

Va' trevligt med en "depåkollega", ser verkligen fram mot Dina bilder!

Min "egen" e-postadress är mariol.promenaden@tabortcomhem.se. (M. Sundström är min frus adress som jag tvingades använda när jag hade gjort bort mig alltför många gånger när det "nya forumet" körde igång vid årsskiftet. Datorer och jag trivs inte så bra ihop...).

Tack på förhand!
Olle S

Tankbilsfoton

av B.Svensson, Monday, May 05, 2008, 08:19 (5829 dagar sedan) @ m.sundström

Hej!

Va' trevligt med en "depåkollega", ser verkligen fram mot Dina bilder!

Min "egen" e-postadress är mariol.promenaden@tabortcomhem.se. (M. Sundström är min frus adress som jag tvingades använda när jag hade gjort bort mig alltför många gånger när det "nya forumet" körde igång vid årsskiftet. Datorer och jag trivs inte så bra ihop...).

Tack på förhand!
Olle S

Hej Olle!

Såg nu på morgonen att jag inte nått dig på den emailadress jag fick igår av dig.

Något är alltså fel.

Björn