Strömtorp/Karlskoga (Fotografier/bildfrågor)

av Michael Erhardsson, Friday, May 02, 2008, 01:40 (5809 dagar sedan)

Detta foto (ur NBJ-arkivet) är ifrån början av 1900-talet(?) är taget vid stationen som då hette Karlskoga och låg vid banan vid Strömtorps nuvarande stationsområde, rätta mig gärna om jag har fel, eller fyll i info om ni önskar.
Apropå detta vill jag också påminna om SJKs och NBVJs gemensamma jubileum
helgen den 24-25 maj, då banan Bofors - Nora återinvigs på med SJKs
ångtåg som avgår ifrån Kristinehamn till Nora på morgonen den 24 maj.

Hjärtligt välkomna till Nora denna dag!

mer info: www.nbvj.nu

Mvh Michael

[image]

Strömtorp/Karlskoga

av Carl-Axel Schiller, Friday, May 02, 2008, 09:15 (5809 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

1 okt år 1900 bytte stationen Karlskoga vid Nordvästra stambanan namn till Strömtorp. Samma dag ändrades håll- och lastplatsen Bregårdstorp vid Nora-Karlskoga Järnväg till stationen Karlskoga.

Strömtorp/Karlskoga

av Lars-Åke Zettergren @, Saturday, May 03, 2008, 05:36 (5808 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Detta foto (ur NBJ-arkivet) är ifrån början av 1900-talet(?) är taget vid stationen som då hette Karlskoga och låg vid banan vid Strömtorps nuvarande stationsområde, rätta mig gärna om jag har fel, eller fyll i info om ni önskar.
Apropå detta vill jag också påminna om SJKs och NBVJs gemensamma jubileum
helgen den 24-25 maj, då banan Bofors - Nora återinvigs på med SJKs
ångtåg som avgår ifrån Kristinehamn till Nora på morgonen den 24 maj.

Hjärtligt välkomna till Nora denna dag!

mer info: www.nbvj.nu

Mvh Michael

[image]

Jag undrar om det verkligen är Strömtorp, på andra foton från den här tiden som jag sett är bangården rak. Jag undrar om det inte kan vara Degerfors på bilden. Den bangården ligger lite i kurva och det kan stämma med åsen i bakgrunden.
Mvh
L-Å

Strömtorp/Karlskoga

av Hans Keller, Monday, May 05, 2008, 18:05 (5806 dagar sedan) @ Lars-Åke Zettergren

Detta foto (ur NBJ-arkivet) är ifrån början av 1900-talet(?) är taget vid stationen som då hette Karlskoga och låg vid banan vid Strömtorps nuvarande stationsområde, rätta mig gärna om jag har fel, eller fyll i info om ni önskar.
Apropå detta vill jag också påminna om SJKs och NBVJs gemensamma jubileum
helgen den 24-25 maj, då banan Bofors - Nora återinvigs på med SJKs
ångtåg som avgår ifrån Kristinehamn till Nora på morgonen den 24 maj.

Hjärtligt välkomna till Nora denna dag!

mer info: www.nbvj.nu

Mvh Michael

[image]


Jag undrar om det verkligen är Strömtorp, på andra foton från den här tiden som jag sett är bangården rak. Jag undrar om det inte kan vara Degerfors på bilden. Den bangården ligger lite i kurva och det kan stämma med åsen i bakgrunden.
Mvh
L-Å

====
Det bör vara Degerfors. Bangården i kurva, åsen i bakgrunden mm. Tåget går mao i riktning Laxå, och dras av SJ A-lok 63. En riktig linslus som förekommer på andra foton på NVSB på 1890-talet och fram emot 1905./HK

Strömtorp/Karlskoga

av Kent Karlsson @, Degerfors, Thursday, August 11, 2011, 16:11 (4613 dagar sedan) @ Hans Keller

Hej

Stationen på bilden är inte Strömtorp och det borde jag veta som är född hundra meter från området. Däremot så kan det vara Degerfors med tanke på kurvan men jag ska låta det vara osagt. Stationen låg på andra sidan förr i tiden än den gör idag (Degerfors alltså)

Mvh