Ko-port vid Hjortöström under renovering (bilder) (Bana)

av Peter Sjöquist ⌂ @, För tillfället: Virserum, Friday, May 02, 2008, 23:22 (5836 dagar sedan)

På tre eller om det är fyra platser på smalspåret söder om Hultsfred finns det koportar, låga balkbroar i samma utförande som över mindre vattendrag, avsedda för just nötkreatur så att dessa kunde passera banan t.ex. ner till en sjö. En av dem ligger alldeles norr om byn Hjortöström. Det var minst sagt dags att byta brosliprarna och i samband med detta kommer även balkarna och räcket att målas. Arbetena inleddes på 1:a maj, tyvärr i regnväder... Det till i eftermiddags och i morgon utlovade solskenet verkar utebli, vilket kommer att innebära att tidplanen 'pajar'. Nåväl.

Tänkte visa några bilder, här kommer en första del.

[i]Verkstadsrälsbussen lastad och klar för avfärd från Virserum[/i]
[img]http://www.smalsparet.nu/bilder/2008april_ 016.jpg[/img]

[i]Virserums stationshus har fått nya kuport till ytterbelysningen. De gamla hade blivit spräckta av stenkastning flr ett antal år sedan. Efter tips visade det sig att Rosdala glasbruk i Norrhult hade ett litet lager i originalförpackning från 40-talet... Ställverket ska strax ställas till läge obevakat så sköter sig vägskyddet i södra bangårdsänden automatiskt. Avfärd mot arbetsplatsen.[/i]
[img]http://www.smalsparet.nu/bilder/2008april_ 014.jpg[/img]

[i]Bäst att stanna, här är det ett A-arbete. [/i]
[img]http://www.smalsparet.nu/bilder/2008april_ 021.jpg[/img]

[i]Så ser en koport ut, ca 1,5 m fri höjd. Kunde vara intressant att få ltie info om hur balkarna kan ha målats 1911 när banan byggdes. Antar att den målats om åtminstone nån gång under åren... Synbarligen mycket tunt färglager, ingen blymönja i botten här. Till skillnad från räcket som var 'fint' orange under den flagnade ytfärgen...[/i]
[img]http://www.smalsparet.nu/bilder/2008april_ 018.jpg[/img]

[i]Efter en del trixande (och oberäknat behov av väderskydd) har överbyggnaden demonterats. Långsliprarna på 'landsidan' ska tas i en andra etapp. Här borstas balkarna rena för inspektion och senare knackning och grundmålning (det blir när vädret bättrat sej...). Inga större rostangrepp tack och lov. [/i]
[img]http://www.smalsparet.nu/bilder/2008april_ 042.jpg[/img]

[i]Arbetsplatsen sett från en fd ägoväg. Här ska två införskaffade äldre grindar sättas upp. Vi har börjat en kampanj att bevara och skydda grindar längs banan. De finns användbara i ganska stort antal ännu. De fylller ingen funktion längre, men väl framröjda och efterhållna är det ännu en detalj för dressincyklare m.fl. att titta på. [/i]
[img]http://www.smalsparet.nu/bilder/2008april_ 045.jpg[/img]

Ko-port vid Hjortöström under renovering (bilder)

av Daniel Niklasson ⌂, Vbä, Friday, May 02, 2008, 23:44 (5836 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Så ser en koport ut, ca 1,5 m fri höjd. Kunde vara intressant att få ltie info om hur balkarna kan ha målats 1911 när banan byggdes. Antar att den målats om åtminstone nån gång under åren... Synbarligen mycket tunt färglager, ingen blymönja i botten här. Till skillnad från räcket som var 'fint' orange under den flagnade ytfärgen...
[image]

Det är inte troligt att balkarna målats om. Broarna på sträckan Jenny-Hultsfred målades 1937 och har sedan inte målats förrän i modern tid... Sliprarna byttes i samband med att grövre räl lades in, ca 1955-1956. Detta gör att broslipersbyte är ett synnerligen aktuellt kapitel även på denna sträcka. Hittills har broslipers bytts ut på följande broar: Silverån (N Hultsfred), Totebo vägport, Toteboån, Långsjön södra, Långsjön farleden (jodå, brukets ångare var ju tvungen att kunna passera under...) samt Verkebäcksån. De längre broar som återstår är Alsarp och Möckeln, ca 10 sliprar långa samt några kortare skapelser vid Valstad och Gnötteln. Den kortaste har två (!) brosliprar.

För brorenovering finns ju ett särskilt målningsprogram framtaget där blymönja samt ett antal strykningar med särskild pigmentfärg används. Torktiden är inget för korta dispositioner. Målarmästare tillika vd Andersson har programmet om du behöver det.

mvh D

Ko-port vid Hjortöström under renovering (bilder)

av Peter S, Saturday, May 03, 2008, 09:53 (5835 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Broar är ett intressant kapitel. Hittade i ett häfte jag köpte på Tradera ett kompendium från 30/40-tal om broars underbyggnad och grundkonstruktioner med några typritningar som passar bra för smalspårets broar. Det är f.ö. också intressant med broar i kurva och lutning. Visst hantverk uppstår för att få till rätt rälsförhöjning m.m....

Tackar för intressant målningstips. Vi planerar ju för att göra vid den stora bron i Hjortöström vad det lider. Skulle vara kul att göra det enligt alla konstens regler. Koporten kommer dock att målas med modern färg (men i rätta kulörer), det blev lite mer akut att fixa den än vad vi hade planerat och det saknas tid för annat än att snickra ihop 'eländet' till nästa helg.

Mvh/PSj

Ko-port vid Hjortöström under renovering (bilder)

av Ola Almquist, Sunday, May 04, 2008, 23:43 (5834 dagar sedan) @ Peter S

Det var 1933 som broarna mellan Jenny och Hultsfred byttes och sedan inte målats om förrän i modern tid. Observera att bron över Silverån var för grön när den var nymålad, vet inte om färgen har blekts sedan dess. Lycka till!

M.v.h.
Ola

Ko-port vid Hjortöström under renovering (bilder)

av Daniel Niklasson, Monday, May 05, 2008, 21:22 (5833 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det var 1933 som broarna mellan Jenny och Hultsfred byttes och sedan inte målats om förrän i modern tid. Observera att bron över Silverån var för grön när den var nymålad, vet inte om färgen har blekts sedan dess. Lycka till!

M.v.h.
Ola


Japp, kollade faktiskt en i går när vi var ute på banan och det var 1933 som står målat på broarna snyggt och prydligt. 1937 var ett felminne. Hur var det förresten med brukets båt, var det inte något med fällbar skorsten eller var det någon annanstans?

mvh D

Ångslupar på Långsjön

av Ola Almquist, Thursday, May 08, 2008, 23:48 (5830 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Det var 1933 som broarna mellan Jenny och Hultsfred byttes och sedan inte målats om förrän i modern tid. Observera att bron över Silverån var för grön när den var nymålad, vet inte om färgen har blekts sedan dess. Lycka till!

M.v.h.
Ola

Japp, kollade faktiskt en i går när vi var ute på banan och det var 1933 som står målat på broarna snyggt och prydligt. 1937 var ett felminne. Hur var det förresten med brukets båt, var det inte något med fällbar skorsten eller var det någon annanstans?

mvh D

Ångslupen som tillhörde bruket var Framåt. Enligt den ritning på typen jag har sett var den inte så hög i leveransutförande, men skorstenen kan likafullt ha varit fällbar. Den hamnade senare hos NVHJ (undrar om Skärgårdsbåtars uppgift om motoriseringsåret är korrekt) och blev radikalt ombyggd.

[link=http://www.skargardsbatar.se/framat_1879/]Framåt på skärgårdsbåtar.se[/link]

Det fanns ytterligare (minst) en ångslup på Långsjön, Undine. Denna finns det i alla fall bilder (även som vykort) på.

[link=http://www.skargardsbatar.se/josephine_1860/]Undine på skärgårdsbåtar.se[/link]

[link=http://www.hjulsbrovarvet.se/undine.htm]Undine på hjulsbrovarvet.se[/link]

Hon hade fällbar skorsten med gnistsläckare om jag har förstått saken rätt.
Jag tror att Hjulsbrovarvets uppgifter är korrekta. En släkting från Ankarsrum har berättat att när han var barn i början av 1930-talet såg han när Undine lastades på ett par järnvägsvagnar för transport till Linköping.

M.v.h.
Ola

Ko-port vid Hjortöström - Artikel i "Barometern"

av Granis, Monday, May 12, 2008, 12:16 (5826 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

[link=http://www.barometern.se/nyheter/hultsfred/koportar-fixas-infor-turistsasongen(632589).gm]Koportar fixas inför turistsäsongen[/link]

/ L G