Vad väger ett ställarställverk? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Sunday, May 04, 2008, 00:33 (5808 dagar sedan)

[image]
Jag fick tidigare en fråga angående vikt på ställverksapparater för ställarställverk. Dessa apparater var gediget byggda, eftersom anläggningens säkerhet till stor del baserades på att ställarna var fysiskt låsta för att hindra farliga manövrer. När det nya ställverket vid Malmö C tagits i bruk 1925 lyckades en ställverksvakt med våld lägga om en låst växelställare, vilket medförde urspåring och en död konduktör. Sådant ville man förstås undvika. Felmanövern i Malmö möjliggjordes genom felaktigt montage och en olämplig konstruktion, och ställverksvakterna kanske inte riktigt hunnit ställa om sig från de gamla mekaniska ställverken där de nyligen tjänstgjort.

Hur tunga var då ställverksapparaterna? Jag har inte lycktas få något bra svar, men när SJ 1930 begärde in anbud på ställverksutrustning för Stockholm C, skulle både pris och vikt anges. Det gällde en apparat med 50 signalställare, 58 växelställare och 12 tomplatser. Beställningen utökades sedan innan leverans, eftersom man kommit fram till att det var förmånligt att även inkludera Tomteboda övre.

Den lösning som valdes, en Ericssonapparat med elektrisk förregling, uppgavs av Signalbolaget ha en nettovikt på 4 ton, och bestå av fem 24 fälts skåp (pga utökningen blev det sex skåp). Ett av skåpen syns på bilden (från Sveriges Järnvägsmuseum) på väg in i ställverkshuset. Jag har inte lyckats få besked om hur man räknar netto- och bruttovikt för ställverksapparater, men troligen avser nettovikten själva skåpen, utan ställare, spärrmagneter, kontaktaxlar, ev mekanisk förregling mm.

Ett Westinghouse elmek ställverk typ K (ett sådant som fanns i Malmö) för Stockholm C skulle komma att väga 4,5 ton netto och 7 ton brutto.

Ett Westinghouse typ L, med elektrisk förregling: 4,5 ton netto, 6 ton brutto (man sparade alltså ett ton på att inte ha mekaniskt förreglingsregister)

En Union Switch "Interlocking Frame Model No 14": netto 5,75 ton, brutto 10.5 ton. En bild på en sådan apparat, vid en depå tillhörande New Yorks tunnelbanesystem, finns på http://www.nycsubway.org/perl/show?6291

Dessvärre saknade Signalbolagets anbud uppgift om bruttovikt för Ericssonställverket

Källa: SJ bantekniska byrå, signalavdelningen, diarienummer 15/29 (Riksarkivet)