Degerfors 2 (Fordon: lok)

av V1, Sunday, May 04, 2008, 00:40 (5829 dagar sedan)

Finns det någon som känner till någon historia om industriloket Degerfors 2?
Det skulle vara kul om någon hade bilder och information om loket.
Gick loket på NBJ spår eller bara på industriområdet? ,det är ju ändå ett ganska kraftigt lok.
Jag tror att det var ett lok av V36 typ som numera finns i ett renoverat skick i Danmark?

Degerfors 2

av Jørgen Schwartz, Sunday, May 04, 2008, 09:53 (5829 dagar sedan) @ V1

Finns det någon som känner till någon historia om industriloket Degerfors 2?
Det skulle vara kul om någon hade bilder och information om loket.
Gick loket på NBJ spår eller bara på industriområdet? ,det är ju ändå ett ganska kraftigt lok.
Jag tror att det var ett lok av V36 typ som numera finns i ett renoverat skick i Danmark?

Hej!

Jeg kender ikke til lokomotivets historie i Sverige, men kan fortælle lidt om tiden i Danmark. Lokomotivet blev solgt til Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (TKVJ) i 1963 og blev til TKVJ M 2. Da TKVJ lukkede i 1968 henstod M 2 med defekt motor. I 1970 solgte likvidationsudvalget TKVJ M 2 til Lollandsbanen (LJ) hvor den efter istandsættelse og ommaling fra grøn til rød blev til LJ M 14. Sidste år blev LJ M 14 solgt til Westfälische Lokomotiv-Fabrik Karl Reuschling GmbH & Co i Hattingen, Tyskland. Den 17. april 2007 kørte LJ M 14 for egen kraft fra Nakskov til Rødby Færge og blev overført med færgen "Schleswig Holsten" til Puttgarden. Lokomotivet vil efter istandsættelse blive solgt videre.

Kilde: Dansk Jernbane-Klub´s medlemsblad "Jernbanen" nr. 3, 2007.

LJ M 14 i Nakskov

Mvh Jørgen

Degerfors 2

av Ola Almquist, Sunday, May 04, 2008, 23:30 (5828 dagar sedan) @ Jørgen Schwartz

Kan bara bidra med tillverkare och -nummer:
ARNOLD JUNG LOKOMOTIVFABRIK GMBH, Jungenthal, Kirchen a.d. Sieg,
Tyskland 11490/1951. Motorn lär vara en Mannheim (=MWM?) WR360C på 360 hk.

M.v.h.
Ola

Degerfors 2

av Bertil Bengtsson, Wednesday, May 07, 2008, 17:38 (5825 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jo MWM är MotorenWerke Mannheim. Motorn är på 360 hk, men WR360C är loktypen, inte motortypen. "Wehrmachtslokomotive für Regelspur mit 360 PS, Achsfolge C" betyder det. Hos DB och DR blev det V36.
Berra

Degerfors 2

av V1, Monday, January 12, 2009, 20:19 (5575 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag undrar om det finns någon sida på internet där man kan läsa mer om detta kraftiga industrilok som har användts på Degerfors järnverk.
Numera verkar loket befinna sig hos en förening i Tyskland?
Jag har tittat på listorna på http://www.rangierdiesel.de ,men ej funnit loket där.
Loket kom visst till Degerfors 1951 men frågan är om det var nytt då? ,då denna loktyp verkar vara av -30tals konstruktion?

Mvh Erik