Tankvagnar-Oljedepåer (Byggnad)

av B.Svensson, Sunday, May 04, 2008, 13:29 (5833 dagar sedan)

På MJK Trefoten har vi en mycket liten bensin/oljedepå, som ska kunna servas via tankvagnar. Precis som i verkligheten (Bollnäs, numera riven) saknar den spåranslutning och rörledningar går under jord. Är det någon som vet hur tappningsanordningarna såg ut på dessa små anläggningar? Det finns alltså inga stora cisterner, utan bara ett enkelt betongförråd. En (1) vagn betjänade depån.

MVH

Björn

Tankvagnar-Oljedepåer

av Micke Carlsson, Sunday, May 04, 2008, 15:17 (5833 dagar sedan) @ B.Svensson

Jag hänger inte med riktigt, spåranslutning saknas men en vagn betjänar depån?
Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att se ut och funka.

Hur som helst, en betongplatta med en dagvattenuppsamling, en slang (per produkt), en ventil och en rörledning (per produkt) ner i backen och en pump någonstans på en kanske osynlig plats borde göra susen. Ska det hanteras bensin så är en jordlina inte fel heller. 70 cm fallhöjd räcker till statisk el nog att tända ångorna. Någon form av släckutrustning kan höra till också, kanske en större skumsläckare på hjul inhyst i ett "alldagligt" plåtskjul, 1 m3 byggyta, 1,2-1,5 m högt.
Till slangen hör ett par större fasta skruvnycklar, en ändplugg till slangen, ett droppkärl (t ex avkapat fat) och en bock där slangänden vilar då den inte är kopplad till en vagn. Någon form av elreglage för pumpstart/stopp. Kanske en grushög vid sidan om för att valla in eventuella läckage. En telefon eller larmanordning till brandkåren bör finnas nära.

Tankvagnar-Oljedepåer

av B.Svensson, Sunday, May 04, 2008, 16:19 (5833 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tack Micke för ditt snabba svar. Borde kanske skrivit att det är en underjordisk rörförbindelse från spårområdet på stationen till depån. Du råkar inte kunna göra en enkel skiss av det som du satt ord på? Skickar gärna en beskrivning på hur "vår depå" ligger i förhållande till spåret. Eftersom jag är dålig på att trixa med bilder o.dyl. behöver jag i så fall din emailadress. Då är det lättare för mig att skicka sånt.

Å MJK Trefotens vägnar

Vänliga hälsningar

Björn

Tankvagnar-Oljedepåer

av m.sundström, Sunday, May 04, 2008, 19:24 (5833 dagar sedan) @ B.Svensson

Den f. d. Koppartransdepån i Borlänge är förhållandevis intakt även om den sedan många år används av ett företag inom återvinningsbranschen. Den hade/har dock spåranslutning så därvidlag motsvarar den ju inte Din "kravspecifikation".
Men ett besök lönar sig sannolikt för den som har vägarna förbi Borlänge och är intresserad av bensinbolagsdepåer.

Jaså, depån i Bollnäs är borta. När jag på åttiotalet åkte som en tätting mellan Avesta och Alby sneglade jag alltid på depån och tänkte att "nästa gång ska jag..." Men nu är det alltså försent. Vad stod det på den? Hedens eller något sådant?

Olle Sundström

Oljedepå - Vara

av Johan S, Sunday, May 04, 2008, 18:59 (5833 dagar sedan) @ B.Svensson

En bit ner på denna sida finns en bild på en motsvarande (tror jag...) anlägging i Vara. Även den i anslutning till järnvägsstationen.

Oljedepå

/Johan

Oljedepå - Vara

av B.Svensson, Sunday, May 04, 2008, 19:22 (5833 dagar sedan) @ Johan S

Hej Johan och tack! Alla bilder och kommentarer tas tacksamt emot.

Björn