891 mm spårvidd (Bana)

av Per Ljungberg, Monday, May 05, 2008, 17:32 (5827 dagar sedan)

Vilka toleranser gäller för spårvidden på en 891 mm bana? Och vilka toleranser har man på avståndet mellan hjulens insidor d.v.s motsvarande A-måttet på normalspåriga axlar?
PLj

891 mm spårvidd

av Martin Kolseth, Monday, May 05, 2008, 20:22 (5826 dagar sedan) @ Per Ljungberg

A-måttet är nominellt 828mm med toleransen +-3mm.
//Martin

891 mm spårvidd. Hjulslitage

av Per Ljungberg, Tuesday, May 06, 2008, 07:24 (5826 dagar sedan) @ Martin Kolseth

Jag tackar för uppgifterna. Nu utvidgar jag frågan till att gälla hjulslitage. Finns det några gränsvärden angivna för när hjulbanan måste svarvas? Det som motsvarar Qr-mått, flänstjocklek,nedslitning och flänshöjd på normalspåriga hjul. Kan samma (eller modifierade) mätinstrument användas även på smalspår?
PLj

891 mm spårvidd. Hjulslitage

av Martin Kolseth, Tuesday, May 06, 2008, 08:42 (5826 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Om jag inte missminner mig finns det mått för flänstjocklek, flänshöjd och max styrvidd (heter det väl, måttet mellan flänsarnas utsidor). Har inga värden för det framför mig.

Jag har hittills inte sett något dokument från SJ angående Qr för smalspår. Kanske beror det på att Qr infördes när smalspåret var under avveckling, eller måhända på att europeiska standardiseringar inte omfattat smalspårsmaterielen.

Eftersom Qr är beroende av toppradien på flänsen, vilken i princip inte är i kontakt med rälen inses med lätthet att knasiga Qr-värden kan fås pga mindre fel i denna radie.
Att svarva om i övrigt felfria smalspårshjul pga konstiga Qr-värden uppmätta med ett mätdon anpassat för normalspårig profil är inte annat än komplett vansinne. Framför allt när flänsens vinkel egentigen inte mäts eftersom nämnda radie kan variera.

Mätdonet i fråga bör självklart kunna användas för smalspåriga profiler om det anpassas så att rätt referenser används. Frågan är bara till vilken nytta?
Enkelt att mäta måhända, men sannolikt med ganska stora mätfel. Sedan kan vi ju fundera över varför just ett visst värde på Qr inte är bra... Misstänker att det vetenskapliga underlaget för gränsvärdet är aningen tunnt...

//Martin

600 mm spårvidd. Hjulslitage

av Hans Wicklund, Tuesday, May 06, 2008, 11:17 (5826 dagar sedan) @ Martin Kolseth

På ÖSlJ använder vi ett modernt hjulmätdon med skjutbara slider där alltså flänstjocklek, flänshöjd och qR-mått fås ur en och samma mätning. Vi har empiriskt (:-( ) funnit att dessa mått liksom A-måttet är väsentliga för god samverkan mellan hjulaxel och växlar. Visst är qR-måttet beroende av toppradien på flänsen men lågt qR-mått ger en god indikation på flänsslitage som ger både mindre flänsvinkel och mindre (saknad) toppradie.
Vi har fastställt egna gränsvärden utgående från mätningar och studier av samverkan hjul/växlar.
/HW

600 mm spårvidd. Hjulslitage

av Martin Kolseth, Tuesday, May 06, 2008, 20:40 (5825 dagar sedan) @ Hans Wicklund

På ÖSlJ använder vi ett modernt hjulmätdon med skjutbara slider där alltså flänstjocklek, flänshöjd och qR-mått fås ur en och samma mätning. Vi har empiriskt (:-( ) funnit att dessa mått liksom A-måttet är väsentliga för god samverkan mellan hjulaxel och växlar. Visst är qR-måttet beroende av toppradien på flänsen men lågt qR-mått ger en god indikation på flänsslitage som ger både mindre flänsvinkel och mindre (saknad) toppradie.
Vi har fastställt egna gränsvärden utgående från mätningar och studier av samverkan hjul/växlar.
/HW


Nu blev jag lite nyfiken.

Att A-måttet är väsentligt för gång genom en växel är jag helt med på, men det slits ju bara försumbart, så jag antar att du i det fallet pratar om olika svarvprofiler och A-mått från början?

Har ni kunnat se att gångegenskaperna varierar med qR när hjulen slits, eller gäller det också hjul som är påtagligt olika från början?

Eftersom hjulen slits efter rälsen där fordonen används kommer ju flänsvinkeln att stabilisera sig i en viss vinkel som är beroende av rälshuvudets utseende. Börjar då fordonet gå dåligt innan qR stabiliserats eller inträffar det vid en viss tjocklek på flänsen?

//Martin

600 mm spårvidd. Hjulslitage qR- och qW-mått

av Leif B, Tuesday, May 06, 2008, 22:39 (5825 dagar sedan) @ Martin Kolseth

På ÖSlJ använder vi ett modernt hjulmätdon med skjutbara slider där alltså flänstjocklek, flänshöjd och qR-mått fås ur en och samma mätning. Vi har empiriskt (:-( ) funnit att dessa mått liksom A-måttet är väsentliga för god samverkan mellan hjulaxel och växlar. Visst är qR-måttet beroende av toppradien på flänsen men lågt qR-mått ger en god indikation på flänsslitage som ger både mindre flänsvinkel och mindre (saknad) toppradie.
Vi har fastställt egna gränsvärden utgående från mätningar och studier av samverkan hjul/växlar.
/HW

Nu blev jag lite nyfiken.

Att A-måttet är väsentligt för gång genom en växel är jag helt med på, men det slits ju bara försumbart, så jag antar att du i det fallet pratar om olika svarvprofiler och A-mått från början?

Har ni kunnat se att gångegenskaperna varierar med qR när hjulen slits, eller gäller det också hjul som är påtagligt olika från början?

Eftersom hjulen slits efter rälsen där fordonen används kommer ju flänsvinkeln att stabilisera sig i en viss vinkel som är beroende av rälshuvudets utseende. Börjar då fordonet gå dåligt innan qR stabiliserats eller inträffar det vid en viss tjocklek på flänsen?

//Martin

Jag vill påstå att qR-måttet är mycket väsentligt för säkerheten. Om qR-måttt ligger på fel sida om qW-måttet i de växlar som hjulet befar, finns det en påtaglig risk att hjulflänsen klättrar upp på tungspetsen vid gång i motväxel med (stor) risk för urspårning.

/Leif

600 mm spårvidd. Hjulslitage qR- och qW-mått

av Hans Wicklund, Tuesday, May 06, 2008, 23:51 (5825 dagar sedan) @ Leif B

På ÖSlJ använder vi ett modernt hjulmätdon med skjutbara slider där alltså flänstjocklek, flänshöjd och qR-mått fås ur en och samma mätning. Vi har empiriskt (:-( ) funnit att dessa mått liksom A-måttet är väsentliga för god samverkan mellan hjulaxel och växlar. Visst är qR-måttet beroende av toppradien på flänsen men lågt qR-mått ger en god indikation på flänsslitage som ger både mindre flänsvinkel och mindre (saknad) toppradie.
Vi har fastställt egna gränsvärden utgående från mätningar och studier av samverkan hjul/växlar.
/HW

Nu blev jag lite nyfiken.

Att A-måttet är väsentligt för gång genom en växel är jag helt med på, men det slits ju bara försumbart, så jag antar att du i det fallet pratar om olika svarvprofiler och A-mått från början?

Har ni kunnat se att gångegenskaperna varierar med qR när hjulen slits, eller gäller det också hjul som är påtagligt olika från början?

Eftersom hjulen slits efter rälsen där fordonen används kommer ju flänsvinkeln att stabilisera sig i en viss vinkel som är beroende av rälshuvudets utseende. Börjar då fordonet gå dåligt innan qR stabiliserats eller inträffar det vid en viss tjocklek på flänsen?

//Martin


Jag vill påstå att qR-måttet är mycket väsentligt för säkerheten. Om qR-måttt ligger på fel sida om qW-måttet i de växlar som hjulet befar, finns det en påtaglig risk att hjulflänsen klättrar upp på tungspetsen vid gång i motväxel med (stor) risk för urspårning.

/Leif

Svar till Martin: Svar ja på din första fråga
Svar till Leif: Just så! Och det har hänt innan vi började studera detta på allvar.
Betr. gångegenskaper finns det mer att göra för oss. I den mån det går. Våra primitiva standardboggier från de VoV-godkända 600-mmjärnvägarna har många brister som vi aldrig lär komma till rätta med, men det är ju det historiska arv som vi skall förvalta....
Ett annat problem (om det är det) är att vi använder cylindriska löpbanor, dvs närmast flänsen, konisk längre ut. Detta infördes på ÖSlJ för ca. 35 år sedan för att bättre samverka med de upprätstående rälerna utan underläggsplattor och utan laftade sliprar. Under senare år har vi rättat till andra fel som för tjocka flänsar, felaktiga A-mått mm. Vi har där fått ta fram kompromissmått mellan VoV-standard och en tysk industribanestandard som har betydligt tjockare flänsar och mindre A-mått. Nästa steg är att studera om vi skall definiera om löpbanorna.
/HW

600 mm spårvidd. Hjulslitage qR- och qW-mått

av Martin Kolseth @, Wednesday, May 07, 2008, 07:46 (5825 dagar sedan) @ Leif B

Jag har inga som helst invändningar mot att en för skarp fläns utgör ett problem i växlar. Däremot anser jag inte att qR är ett bra mått eftersom qR kan fås att variera genom ändring av den del av toppradien som inte är i kontakt med rälen, detta utan att någon som helst förändring av flänsens vinkel och den del av radien som är närmast flänsen skett.

Det skulle f.ö. vara intressant att ta del av utredningen som låg till grund för införandet av qR och fastställandet av gränsvärdet.

//Martin

600 mm spårvidd. Hjulslitage qR- och qW-mått

av Per Ljungberg, Wednesday, May 07, 2008, 09:09 (5825 dagar sedan) @ Leif B

Mycket intressanta inlägg. Men hur definierar ni qR-måtten på 891 och 600 mm spv? I normalspår utgår man ju från löpcirkeln och 10 mm ovanför denna mäts ett mått och sedan 2mm under flänsens toppvärde. Publicera gärna några skisser om Ni har möjlighet.
PLj

891 mm spårvidd. Hjulslitage

av Kurt Möller, Tuesday, May 06, 2008, 11:21 (5826 dagar sedan) @ Martin Kolseth

Det som avgör god gång eller mindre god gång är att den mjuka avböjningen från löpbana till fläns är kvar OCH att denna är likadan på båda hjulen - axeln ska ju vara självstyrande m h a denna och hela tiden (via sinusgången) tendera att hålla sej precis mitt emellan rälerna. Vilket i sin tur naturligtvis kräver ett gott spårläge.

891 mm spårvidd. Hjulslitage

av Martin Kolseth, Tuesday, May 06, 2008, 13:31 (5826 dagar sedan) @ Kurt Möller

Mjuk övergång mellan löpbana och fläns? De vanliga hjulprofilerna för smalspår har en radie 14 eller 16 mellan 1:20-lutningen på löpbanan och flänsen. Om denna inte överenstämmer med rälen lär den relativt snabbt anpassa sig därtill.

RB använder vad jag vet numera en profil med någon form av mjuk övergång i slutet av löpbanan. Bland det totala antalet 891-axlar bör profiler utan denna övergång vara dominerande.

//Martin

891 mm spårvidd. Hjulslitage

av Bo Johnsson @, Gävle, Monday, April 13, 2009, 18:24 (5484 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag tackar för uppgifterna. Nu utvidgar jag frågan till att gälla hjulslitage. Finns det några gränsvärden angivna för när hjulbanan måste svarvas? Det som motsvarar Qr-mått, flänstjocklek,nedslitning och flänshöjd på normalspåriga hjul. Kan samma (eller modifierade) mätinstrument användas även på smalspår?
PLj

Hej

Har Du fått något svar? Om så är fallet. kan jag få ta del av det?

Mvh
Bo Johnsson

891 mm spårvidd

av Sven Andersson @, Uppsala, Monday, May 05, 2008, 20:33 (5826 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Spårvidden 891 mm + 30 mm och - 5 mm är säkerhetstoleranserna.

891 mm spårvidd

av Daniel Engström @, Tuesday, May 06, 2008, 17:06 (5826 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Vilka toleranser gäller för spårvidden på en 891 mm bana? Och vilka toleranser har man på avståndet mellan hjulens insidor d.v.s motsvarande A-måttet på normalspåriga axlar?
PLj

Ritning på smalspårig (1067/891) hjulringsprofil finns på ritning A3174 från 1946.

Den som vill ha en kopia kan eposta mig.

/Daniel

891 mm spårvidd - mailadress???

av Martin Kolseth, Tuesday, May 06, 2008, 20:31 (5825 dagar sedan) @ Daniel Engström

Jag har inte den ritningen, så maila den gärna. Eftersom jag inte lyckas hitta någon e-postadress i ditt inlägg skulle du kanske kunna maila den till mig på: kolseth(snabela)srjmf.se

//Martin

891 mm spårvidd

av Håkan Zaar @, Sundsvall, Tuesday, May 06, 2008, 23:22 (5825 dagar sedan) @ Daniel Engström

Du får gärna skicka en kopia till mig med !

/Håkan

891 mm spårvidd

av Bo Johnsson @, Gävle, Monday, March 23, 2009, 20:54 (5504 dagar sedan) @ Daniel Engström

Hej
Skulle Du vilja skicka mig en kopia på ritningen på hjulprofilen för hjul för 891 mm:s spårvidd som Du har.
Hälsningar
Bo Johnsson
Cma
Jädraås - Tallås jvg