Vänersborg V / Öxnered - när och varför? (Bana)

av David Sohlberg, Tuesday, May 06, 2008, 18:38 (5827 dagar sedan)

Under vilken period kallades Öxnered för Vänersborg Västra?
Vad låg bakom idén att byta namn från början?

Vänersborg V / Öxnered - när och varför?

av S-O Strand, Tuesday, May 06, 2008, 19:02 (5827 dagar sedan) @ David Sohlberg

Under vilken period kallades Öxnered för Vänersborg Västra?
Vad låg bakom idén att byta namn från början?

Vänersborg Västra hette stationen mellan den 29 maj 1988 och den 27 maj 1990.
Tanken var väl att staden och namnet Vänersborg skulle poängteras och så att säga få fler förbindelser ut i Sverige. (Egentligen kanske en parallell till Krylbo och Avesta C) Problemet var väl att namnen blev för lika och att resande ibland hamnade vid fel station. Jag kommer ihåg när man åkte mellan Herrljunga och Uddevalla vilka omsorgsfulla och upprepade utrop i tåget som förarna fick göra för att inte resande skulle gå av för tidigt eller för sent.
St

Vänersborg V / Öxnered - när och varför?

av David Sohlberg, Tuesday, May 06, 2008, 23:58 (5827 dagar sedan) @ S-O Strand

Under vilken period kallades Öxnered för Vänersborg Västra?
Vad låg bakom idén att byta namn från början?


Vänersborg Västra hette stationen mellan den 29 maj 1988 och den 27 maj 1990.
Tanken var väl att staden och namnet Vänersborg skulle poängteras och så att säga få fler förbindelser ut i Sverige. (Egentligen kanske en parallell till Krylbo och Avesta C) Problemet var väl att namnen blev för lika och att resande ibland hamnade vid fel station. Jag kommer ihåg när man åkte mellan Herrljunga och Uddevalla vilka omsorgsfulla och upprepade utrop i tåget som förarna fick göra för att inte resande skulle gå av för tidigt eller för sent.
St


Aha, det var SÅ enkelt. Jo, jag minns att jag läst någonstans att det var en hel del som åkte fel och det var delvis därför jag undrade.