Skånska vägskydd: Karlsgatan (Teckomatorp) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, September 10, 2010, 22:32 (4948 dagar sedan)

Vid Västkustbanans södra infart till Teckomatorp finns en plankorsning med helbommar. Bilderna nedan togs troligen i slutet av 1950-talet

[image]

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Karlsgatan (Teckomatorp)

av Anders Olsson, Saturday, September 11, 2010, 08:43 (4947 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Är båda bilderna från samma tillfälle? Den övre kan ju delvis dateras med bilen men på den undre saknar jag tvåvåningshuset t v om Eslövsspåret som byggdes ca 1950-51 (finns på spårplanen i en tidigare tråd här på forumet).

Skånska vägskydd: Karlsgatan (Teckomatorp)

av Gunnar Ekeving, Saturday, September 11, 2010, 12:07 (4947 dagar sedan) @ Anders Olsson

Är båda bilderna från samma tillfälle?

Troligen

Skånska vägskydd: Karlsgatan (Teckomatorp)

av Claes J, Saturday, September 11, 2010, 19:57 (4947 dagar sedan) @ Anders Olsson

Gissar att spårplanen du refererar är denna, som jag lade in för ett tag sedan.
[image]


Så vitt jag kan se från den och bilderna är allt med. 2-våningshuset till vänster om Eslövsspåret är med i den övre bilden och i den undre (man ser bara en liten del av det). Huset ligger en bra bit ifrån huvudspåret och så vitt jag kan se på Google maps ligger det kvar än idag. Fö är väl det huset byggt runt förra sekelskiftet, om man ska gå efter byggnadsstilen.

Man tackar för de gamla vyerna. Det är inte så mycket som ändrats under åren :-)

Skånska vägskydd: Karlsgatan (Teckomatorp)

av Anders Olsson, Sunday, September 12, 2010, 10:07 (4946 dagar sedan) @ Claes J

Kanske lite missförstånd här. Tvåvåningshuset vid korsningen som är i rött tegel och tidigare var livsmedelsaffär finns förvisso med på båda bilderna. Transformatorhuset på den tiden ett torn (lilla fyrkanten på spårplanen) syns också. Det hus jag syftar på men som kanske ligger för långt från Eslövsspåret är det längst till höger på spårplanen. Byggt ca 1950 numera klätt med gul plåt.
Mellan trasformatorn och detta hus byggdes i början av 1960-talet en rad kedjehus.

Skånska vägskydd: Karlsgatan (Teckomatorp)

av Claes J, Sunday, September 12, 2010, 11:50 (4946 dagar sedan) @ Anders Olsson

OK, nu hänger jag med. Jag ser det heller inte i den under bilden. Kan tänka mig 2 förklaringar:

Bilden är tagen efter spårombyggnad och elektrifiering, men innan huset ifråga byggdes.

Eller ser vi inte huset därför att det från platsen där bilden togs (på övergången till plattformarna) ligger tegelhuset vid Karlsgatan och huset längre ut i ganska rak linje, så att tegelhuset i princip skymmer det längre ut liggande huset. Dessutom verkar det ganska disigt denna dagen, vilket gör att byggnader längre bort är svårare att se.

Ombyggnaden med nytt ställverk av Teckomatorps station var klar någon gång under 1950. Har ett tidningsklipp om det, fast inte framför mig just nu och båda bilderna verkar vara tagna efter det datumet.

Skånska vägskydd: Karlsgatan (Teckomatorp)

av Anders Olsson, Sunday, September 12, 2010, 19:11 (4946 dagar sedan) @ Claes J

Du har säkert rätt att huset finns fast det inte syns på bilden. Plattformen som tillkom vid bangårdsombyggnaden 1950 ser ju inte helt ny ut på bilden. Startar en ny tråd om Teckomatorp och din spårplan.