Tack för den bilden Jonas! Den ser ändå "hyfsat välbehållen" ut, och får förhoppningsvis överleva - en charmig representant av vitvagnarna!
/ LYR
Hs 26581, tillverkad som litt H3 av Ljunggrens i Kristianstad 1913, användes utan att på något sätt vara ommärkt på sista tiden av banavdelningen i Helsingborg som förråd för spårsvetsningstermit. Man hade ställt in ett vanligt 220V-element för att hålla den välisolerade vagnen frostfri. Efter slopning hamnade den ute i Ljungbyhed hos Veteranjärnvägen som på den tiden troligen kallades KLJ. Den ingick sedan i en stor bytesaffär med SJVM.
En annan, åtminstone på sista tiden som trafikvagn vitmålad (kan möjligen tidigare ha varit brunmålad enligt någon äldre tråd i detta forum), vagn är den oisolerade men krokförsedda köttvagnen Gsk 26053, byggd i Falun 1910, som åtminstone för ett par år sedan ingick i Nynäs-samlingarna i Gävle enligt [link=http://jvmv.se/arkiv/jvm_forteckning/Fordon%20_SJVM_Version%203.pdf]SJVM-fordonslistan från 2008-11-21[/link]. Den hade från någonstans "räddats" av godsvagnsentusiasten C B Sandberg som huserade den på ett spår i Ulvsunda industriområde, nära Bromma flygplats. Det förekom diskussioner om försäljning till SÅS, som då fortfarande höll till på slakthusområdet, där det då fanns ett slakterimuseum som det skulle ha kunnat vara intressant att visa vagnen i anslutning till, men inför bygget av "Tvärbanan" revs alla spår där och dessa planer skrinlades. Vagnen hämtades istället av SJVM när vagnsamlingen avvecklades, troligen 1997.
Har för mig att den dessutom är försedd med enkammarbroms, troligen den typen med sammanbyggd cylinder och luftbehållare som brukade placeras över ena hjulaxeln, möjligen med New York-styrventil.
I Kristianstad finns ännu en Gsk, [link=http://www.mfosj.se/fordon/Kylvagn.jpg]26506[/link] (Falun 1912). Möjligen den enda som har renoverats hittills?
Även SKÅJ hade på den tiden några äldre plattaksfinkor, alla obromsade, i då gråmålat synnerligen befintligt, orenoverat tjänstevagns-/bangårdsvagnsskick, vilka sedan avyttrades till rörelser med mer lokal anknytning till deras ursprung. Vet inte om någon av dessa har renoverats på något sätt.
4 april 2003 stod då i Sundbyberg för ganska snar borttransport urspr ÖCJ G1 231 (Hässleholm 1901)/bgv-tjv-bgv, som hamnade i Kisa hos [link=http://www.stangadalsbanan.se/]Stångådalsbanans vänner[/link], och urspr ÖSJ G1 198 (Kockums+Tollarp 1914)/CHJ Gm 932/SJ Gm 2599/tjv-bgv, som det var tal om skulle till museet i Kristianstad, men jag vet ej om det blev så, kan inte hitta den i mfÖSJ:s [link=http://www.mfosj.se/fordon/index.html#godsvagnar]godsvagnslista[/link].
Dessutom fanns där urspr kylvagnen KJ H3 140 (Kalmar 1909)/Hs 403/SJ Hsu 37751/bgv-tjv-bgv. Fick för mig denna skulle skickas till Nässjö, men kan inte hitta något om godsvagnar på [link=http://www.lokstallet.se/index.php?page=lokochvagnar]NJ-hemsidan[/link] tyvärr. Lägg märke till dess SJ-nummer, alltså precis efter den tidigare omskrivna och avbildade fd [link=http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/godsvagnar/Hsu37750-1970.jpg]GBJ 442[/link], vilken hade blivit ombyggd med högvälvt tak enligt Kjell Friberg tidigare i denna tråd. Månne den såg ut ungefär som fd KJ Hs 403 tidigare? Ansågs denna senare kanske alltför risig, så att den redan 1942 degraderades till bangårdsvagn och inte byggdes om? Både GBJ och KJ förstatligades ju redan 1940, och den stora ombyggnaden av Hs-vagnar påbörjades tydligen inte förrän 1948. Månne skjutportarna på tidiga vagnsexemplar ersattes av vanliga utåtgående portar vid denna ombyggnad eller skedde detta tidigare? I så fall kanske i samband med att tryckluftbroms uppsattes av SJ och de höga, diggabla bromskurarna togs bort?
/CEO