Skånska vägskydd: Lomma lastplats (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, September 17, 2010, 23:33 (4962 dagar sedan)

[image]

Ungefär en halv kilometer söder om Lomma kyrka fanns en plankorsning vid Lomma lastplats. Bommarna vid båda vägarna manövrerades av vägvakten vid Lomma kyrka.

Bilderna är odaterade men troligen från slutet av 1950-talet. Bommar och signaler är av ungefär samma typ som vid Lomma kyrka, och på registerkortet där bilderna var uppklistrade fanns en uppgift om att anläggningen moderniserats 1961, samma dag som vid Lomma kyrka. Som Kjell Aghult nämnde innebar moderniseringen troligen automatisering. Det kan synas egendomligt att man inte automatiserade anläggningarna redan när moderna bommar med enhetsdriv installerades, sannolikt någon gång under 1950-talet. Kanske tvekade man med anledning av att tåg som gjorde uppehåll vid kyrkan skulle medföra att bommarna låg nere oacceptabelt länge.

Huset invid övergången måste väl vara en banvaktstuga, trots att banvakt.se inte har någon uppgift om banvaktstuga på just denna plats. Kan det ha varit den banvaktstuga som Stig Lundin nämner i sitt inlägg?

[image]


[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Lomma lastplats

av Claes J, Saturday, September 18, 2010, 00:30 (4962 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Platsen torde vara där Smålandsgatan slutar vid järnvägen idag. En bit söderut går Södra Västkustvägen under banan.

Banvaktsstugan är borta, likaså övergången. Men på satellitbilden verkar det som om det står kvar ett elektronikskåp på samma ställe som i den undre bilden.

Skånska vägskydd: Lomma lastplats

av Kalle Hasselquist, Monday, May 23, 2011, 21:19 (4714 dagar sedan) @ Claes J

Så här ser elektronikskåpet ut som står ungefär på samma ställe som på den gamla bilden:
[image]

Den här bilden är tagen ungefär på samma ställe som den första bilden från 50-talet. Finns till och med lite asfalt kvar från vägen som synes på bilden. Över planket ser man taket på det hus som är till höger på originalbilden. Smålandsgatan fortsätter rakt fram på andra sidan planket.
[image]

Här har jag "gått över" järnvägen. Som synes känner man tydligt igen husen på höger sida:
[image]

Och om man vänder sig om från ovanstående position finns idag bara ett trist plank:
[image]

Mvh, Kalle.

Skånska vägskydd: Lomma lastplats

av Claes J, Monday, May 23, 2011, 21:48 (4714 dagar sedan) @ Kalle Hasselquist

Det är bara att buga och tacka för jämförelsebilderna. Tyvärr en plats längs järnvägen som inte blivit snyggare när åren gått.

Skånska vägskydd: Lomma lastplats

av Kent A, Mariefred, Monday, May 23, 2011, 22:15 (4714 dagar sedan) @ Kalle Hasselquist

Som vägtrafikmänniska med huvudinriktning på vägmärken och skyltning kan jag
bara älska märkeskombinationen till höger på den sista bilden.
Jag försöker frenetiskt komma på något fel man inte har gjort när man satte ihop den samlingen VM.
Jag skulle vilja använda den som avskräckande exempel.
Har du copyright på den och får jag i så fall använda den för att visa nuvarande och blivande kollegor så att de slipper göra liknande fadäser

Skånska vägskydd: Lomma lastplats

av Kalle Hasselquist, Monday, June 20, 2011, 08:31 (4687 dagar sedan) @ Kent A

Hej! Klart du kan använda den om du vill:-)

Skånska vägskydd: Lomma lastplats

av Kent A, Mariefred, Monday, June 20, 2011, 14:53 (4687 dagar sedan) @ Kalle Hasselquist

Tackar, jag har visserligen just inlett fyra arbetsfria (nåja, fria från betalt arbete i alla fall) veckor, men jag vet ju var den finns så jag "tar tag i" den när livet återgår till ordinarie rutin