Kurvradietavla (Järnväg allmänt)

av Marcus, Thursday, September 23, 2010, 10:48 (4963 dagar sedan)

Sprang på denna kurvradietavla i Klostersågen längst forna MöToJ / MSJ:

http://win2003.abc.se/m10901/RAIL/r2500.html

De av dessa tavlor jag sett brukar ha varnat för radier om några få hundra meter - vad är anledningen att säga till om en så pass vid kurva som 2500 meter?

/M

Kurvradietavla

av Baloo, Thursday, September 23, 2010, 12:40 (4963 dagar sedan) @ Marcus

Sprang på denna kurvradietavla i Klostersågen längst forna MöToJ / MSJ:

http://win2003.abc.se/m10901/RAIL/r2500.html

De av dessa tavlor jag sett brukar ha varnat för radier om några få hundra meter - vad är anledningen att säga till om en så pass vid kurva som 2500 meter?

/M

Det var mig veterligen inte för att varna lokpersonalen (skyltarna var så små att lokpersonalen inte kunde utläsa dem ändå och snarare var det linjekännedom och tavlor som begränsade fordonens hastighet då behov fanns) utan snarare för de som skulle ut och baxa kurvan. Banmästare höll i regel en ganska hög kvalitet på den gamla onda tiden och visste ofta i huvudet vilka radier som gällde. Om inte annat fanns det ofta en ritning till hands vid planerade arbeten. Däremot kunde det vara ett akut uppkommet fel som banvakten eller annan utkallad personal tvingades rätta till utan annan utrustning än enklare mått och några spett. Då kom kurvradietavlorna till sin rätt.

Kurvradietavla

av Erik Andersson, Thursday, September 23, 2010, 16:09 (4963 dagar sedan) @ Baloo

Radietavlorna finns också av en annan anledning. De visar nämligen tangentpunkterna på kurvan.

Där ett rakspår övergår från rakspår till övergångskurva står en vitmålad loktub utan radieskylt. Vid tangentpunkten mellan övergångskurvan och cirkulärkurvan står en radietavla som den på din bild, där kurvans ungefärliga radie uppges.

Vid en enkel kurva med raksträckor på båda sidor ska det alltså finnas 4 tavlor.