Flygbränsletåg Karlsborg (Järnväg allmänt)

av woodchip, Monday, October 04, 2010, 01:03 (4947 dagar sedan)

När kördes det sista flygbränsle tåget till Karlsborg?

Vilken typ av vagnar användes? vagnar med lösa tankar på?

Vilken loktyp användes till tågen? vad användes till växlingen på det oelektrifierade spåret till Flotiljen?

Var flygbränsle det enda godset till Karlsborg på slutet?

Kördes bränslet i heltåg eller i blandade godståg?

Det vore mycket intressant om någon hade några bilder på flygbränsle tåg...


Tack på förhand /Stefan

Flygbränsletåg Karlsborg

av Per Ljungberg, Monday, October 04, 2010, 14:10 (4946 dagar sedan) @ woodchip

Jag har ett minne av att jag sett öppna vagnar (Oubhl?) lastade med cylinderformade grå bränslecontainers i Karlsborg ca 1960-61. Men jag tror också att det fanns vanliga 2-axliga tankvagnar. FMV hade ju ett antal sådana. Bränslet kördes säkert i de ordinarie godstågen. Dragkraft Hd eller Hg. Det gick ju en del gods till Aspa Bruk som hade omlastning till lastbil i Karlsborg. Jag var tyvärr ganska snål med fotografering på den tiden. Dessutom var jag lite försiktig med att fotografera militära prylar.
PLj

Flygbränsletåg Karlsborg

av Christian, Monday, October 04, 2010, 17:38 (4946 dagar sedan) @ woodchip

Jag gjorde lumpen på F6 1988 på drivmedelsplutonen, och hade bl a som uppgift att tömma ankommande vagnar med flygbränsle.

Vi fick vagnar ett par kanske tre gånger per vecka, och jag vill minnas att det var tre vagnar åt gången. Det var boggievagnar med fast tank, i grå/svart färgsättning.

Godståget från Skövde drogs då av T43, som också skötte växlingen upp till flottiljen. Utlastning från Aspa bruk skedde då fortfarande vid stationen, för det mesta i Hbis/Habis-vagnar. Dessa gick i samma tåg som flygbränslet.

Som kuriosa kan nämnas att vi en gång inte fick våra utlovade vagnar, de var tydligen på väg till Karlsborgsbruk i Norrbotten...

Nog för att det var trevligt med "hembesök" av T43, men jag måste ändå erkänna att uppvisningsövningar med AJ37 Viggen var mer intressant:-P

/ Christian

Flygbränsletåg Karlsborg

av Ola Almquist, Monday, October 04, 2010, 18:58 (4946 dagar sedan) @ Christian

Jag tillbringade 10 månader i Karlsborg 1989 - 1990, men inte på F6 utan på en närbelägen fästning. Tidigt under "gröntjänsten" fick jag stifta bekantskap med flottilj-/fästningsspårets diken...:-|

Vad jag minns kom det inte tankvagnar varje vecka, men de kom i en "kampanj" när man enligt uppgift tömde ett beredskapslager. Jag hade dock väldigt lite med F6 att göra. Godståget såg jag inte heller så ofta. Har en bild, men den är från sommaren 1992 och då var det multipel Z70 som drog.

M.v.h.
Ola

Flygbränsletåg Karlsborg

av Peter Estelius, Monday, October 04, 2010, 20:49 (4946 dagar sedan) @ Ola Almquist

Likt Ola gjorde jag min tjänst i mitten av 1970-talet när det var Lansar, Drakar och en och annan Vigg i farten på F6. Själv hörde jag till grannförbandet med sladdar.

Vad jag kommer ihåg så kom inte bränsletåget värst ofta, och när det kom så var det "lagom" långt, skulle tro upp till fyra-fem vagnar av boggietyp, till flottiljen. Att det fraktades annat gods också från t ex Aspa var ju helt klart, men även tyngre "Green Cargo" som sjöfolket lär uttrycka det. Det fanns fler tunga gröna aktiviteter runt Karlsborg som krävde frakter. :-P

Dock var det vanligaste att man skumpade Y-nånting-buss mellan Skövde och Karlsborg som väring, om man nu inte tog direktbussen från Götet. :-D

Var inte direkt läge att plåta grönt då, så tyvärr får det bara vara minnesbilder :-D

Mvh

/Peter

Flygbränsletåg Karlsborg

av Peter Lidskog, Tuesday, October 05, 2010, 03:50 (4945 dagar sedan) @ woodchip

När kördes det sista flygbränsle tåget till Karlsborg?
F6 lades ned 1994, så det är väl atminstone ett sista möjliga datum. Verkar osannolikt att flygbränslet någonsin transporterats på lastbil.

Vilken typ av vagnar användes? vagnar med lösa tankar på?
Som redan konstaterats hade FMV många olika typer av tankvagnar under årens lopp, speglande den allmänna utvecklingen av tankvagnar. Mina minnen från Tibro, ungefär 1968 - 1980, innehåller Q12 av typen med tank på Ou underrede, samt 2-axliga Chr Olsson i några olika storlekar.

Vilken loktyp användes till tågen? vad användes till växlingen på det oelektrifierade spåret till Flotiljen?
Loktyprn var som redan nämnts Hd/Hg/Hg2, någon gång en Du. Växlingen torde ha skötts av den lokomotor som var stationerad i Karlsborg, Z43, på min tid, även T21 förekom senare har jag förstått.

Var flygbränsle det enda godset till Karlsborg på slutet?

Kördes bränslet i heltåg eller i blandade godståg?
Under perioden ovan kördes tankvagnarna i ordinarie godståg till Karlsborg på förmiddagen, och tomvagnar tillbaka med blandade tåget på eftermiddagen. Mitt minne är att tankvagnar förekom ganska ofta, men andras kommentarer om ett par gånger i veckan är väl sannolika. Vad jag förstått kom bränslet från ett bergrum i närheten av Munkedal. 4 - 6 vagnar i ett tåg för ovanstående vagnstyper.

Det vore mycket intressant om någon hade några bilder på flygbränsle tåg...

Hg 754 i B8747 Tibro April 1973.

[img]http://i300.photobucket.com/albums/nn17/plidskog/Hg754inB87471.jpg[/img]

Flygbränsletåg Karlsborg

av Olof W, Tuesday, October 05, 2010, 12:43 (4945 dagar sedan) @ Peter Lidskog

F6 lades ned 1994, så det är väl atminstone ett sista möjliga datum. Verkar osannolikt att flygbränslet någonsin transporterats på lastbil.

Även om flotiljen lagts ner så finns väll flygfältet kvar?
[link=http://kartor.eniro.se/m/IUgCv]Karlsborg på Eniro[/link]

/Olof

Flygbränsletåg Karlsborg

av Peter Lidskog, Tuesday, October 05, 2010, 19:59 (4945 dagar sedan) @ Olof W

Har nu hittat en uppgift i boken "Västgöta Flygflottilj - F6". Visar sej att jag hade fel om landsvägstransporter. Sista bränsleleverans via järnväg skedde 22 September 1992. Sedan övergång till landsvägstransport. Bilden på sista leveransen visar två boggi-vagnar och en Z65.

Flygbränsletåg Karlsborg

av woodchip, Tuesday, October 05, 2010, 21:55 (4945 dagar sedan) @ Olof W

F6 lades ned 1994, så det är väl atminstone ett sista möjliga datum. Verkar osannolikt att flygbränslet någonsin transporterats på lastbil.


Även om flotiljen lagts ner så finns väll flygfältet kvar?
[link=http://kartor.eniro.se/m/IUgCv]Karlsborg på Eniro[/link]

/Olof

Ja det flygs med både Hercules, helikoptrar och obemanade spanningsplan för försvaret.

Hercules används när fallskärmsjägarna på K3 i Karlsborg övar.

/Stefan

Flygbränsletåg Karlsborg

av woodchip, Tuesday, October 05, 2010, 21:58 (4945 dagar sedan) @ woodchip

Tack för alla svaren:-)

Jag levererar flis till vämeverket på det gamla flotilj området och korsar då spåret på området det är därför jag funderat lite på bränsletågen...


/Stefan