400 bilder på mfÖrSJs hemsida! (Fotografier/bildfrågor)

av Rasmus Axelsson, Friday, May 09, 2008, 14:06 (5803 dagar sedan)

Nu har totalt 400 bilder publicerats på mfÖrSJs hemsida om Svartåbanan!

[image]
Fyra järnvägsanställda framför Hidingebro stationshus. Bilden är troligen tagen under 1920-talet. Från vänster till höger står stationsinspektor Rudolf Mauritz Schultz, en okänd man som troligen arbetade som trafikbiträde samt med stor sannolikhet de båda stationskarlarna Anders Nero Carlsson och Adolf Hjalmar Sundin. Foto ur Rasmus Axelssons samling

Den senast inlagda bilden ovan, fick av databastekniska skäl nummer 1...

Välkommen till www.svartabanan.se för ett besök! Alla är varmt välkomna som medlemmar!

400 bilder på mfÖrSJs hemsida!

av Kurt Möller, Friday, May 09, 2008, 19:32 (5803 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Ang. bild 1:

Men vad sjutton är det för garnityr som dom två gubbarna t h har i mössorna...???

Näe - här det nånting som inte stämmer... Kan dom vara postisar???

Detaljbild

av Rasmus Axelsson, Saturday, May 10, 2008, 09:07 (5802 dagar sedan) @ Kurt Möller

[image]
Här kommer en detaljbild med huvuden... själv tycker jag att det ser ut som vinghjul... här ser man desto tydligare hur skrynkligt linne kan vara...

Detaljbild - så bra

av Kurt Möller, Sthlm, Saturday, May 10, 2008, 13:56 (5802 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Helt rätt, ja - vinghjul genomgående!

Nättopp enda gången jag sett stk i helvita uniformer, tror jag - obs att dom ofta skitade ner sej en del...

Mannen t v i mitten är dock fkb eller kb (kontorsbitr) = en galon i myssan!

Trafikbiträden?

av Rasmus Axelsson, Saturday, May 10, 2008, 20:58 (5802 dagar sedan) @ Kurt Möller

Mannen t v i mitten är dock fkb eller kb (kontorsbitr) = en galon i myssan!

[image]

Vad hade trafikbiträden på 1920-talet i mössan då? Jag tror aldrig att Hidingebro hade några kontorsbiträden nämligen... via de lönestater jag tittat i fanns bara trafikbiträden och stationskarlar jämte stationsföreståndaren.

Trafikbiträden?

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, May 11, 2008, 04:55 (5801 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Är inte bergsäker - dessa förhållanden ändrades formellt en del just under 20-talet. Alltså både tj-ställningar o galoner...

Dessutom kan ju engalons-gubben vara tillfälligt inlånad bara!

Ang. stinsen: Var han verkligen stins och inte bara stationsmästare? Kunde även stm ha det extrabreda röda bandet?? Obs. att det var ovanligt att någon station överhuvudtaget med mindre än fem-sex mans personal hade stins!!

Men fotot kanske togs en söndag, då bara två stk var i tjänst (plus ngn extra, som sagt). Detta skulle kanske även förklara dom vita uniformerna på smågubbarna!

Stinsen

av Carl-Axel Schiller, Sunday, May 11, 2008, 09:43 (5801 dagar sedan) @ Kurt Möller

Ang. stinsen: Var han verkligen stins och inte bara stationsmästare? Kunde även stm ha det extrabreda röda bandet?? Obs. att det var ovanligt att någon station överhuvudtaget med mindre än fem-sex mans personal hade stins!!

Rudolf Mauritz Schultz blev stins i Hidingebro 1897 och behöll titeln då SJ övertog banan 1900. Även Kvistbro och Fjugesta var 4B kl stationer år 1908 och förestods därmed av stationsinspektorer.
Källa: Matrikel öfver Sveriges Järnvägar 1908.

Stinsen

av Jöran Johansson ⌂, NÖ Småland, Sunday, May 11, 2008, 09:46 (5801 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

Bilden måste vara tagen före 1926.
Schultz var 1924 stationsinspektor klass 4 B i Hidingebro, men 1926 har han med samma titulatur motsvarande befattning i Fjugesta. Hans efterträdare i Hidingebro däremot fick nöja sig med att vara stationsmästare av 6 klassen.
I Hidingebro tjänstgjorde 1924
stins Schultz (lönegrad 16)
trafikbiträdet Knut Oskar Karlsson, f. 1882, lgr 6
de tidigare nämnda stationskarlarna Sundin, f. 1882 och Carlsson, f. 1884, båda i lgr 5.
1926 var motsvarande uppsättning:
stm Christian Victor Vitalis Ström, f. 1881, lönegrad 15
tb Karlsson, lgr 10
stk Sundin och Carlsson, lgr 9
1928
stm Ström
inget trafikbiträde
tre stationskarlar, de nämnda Sundin och Carlsson samt en Anders Enar Lidström, f. 1894, lgr 7.

Utöver de här ordinarie befattningshavarna kan det ha funnits extra eller extra ordinarie personal. Källor: SJ avlöningsstater.

/Jöran

Stinsen

av Stig Lundin, Sunday, May 11, 2008, 12:06 (5801 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Victor Ström var stationsmästare i Hammerdal innan han kom till Hidingebro 1925. 1920-1922 var han stationsmästare i Gropen på Svartåbanan.

Uppgifter efter 1940-50-tal?

av Rasmus Axelsson, Sunday, May 11, 2008, 15:20 (5801 dagar sedan) @ Stig Lundin

På dina historiska sidor har jag läst många nyttiga uppgifter om järnvägspersonal, men en sak undrar jag: de tryckta lönestaterna vid SJ försvann väl nån gång på 1940- eller 1950-talen, men på dina sidor har du med uppgifter längre fram. Vad har du använt för källor? SJs personalregister eller nåt annat?

Uppgifter efter 1940-50-tal?

av Stig Lundin, Monday, May 12, 2008, 01:18 (5800 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

SJs tryckta lönestater finns till år 1951.
Jag har inte ägnat tiden därefter så stort intresse. Uppgifter har jag i huvudsak tagit från Sveriges Statskalender där de större stationerna finns med. En del uppgifter kommer från SJs arkiv.
/Stig Lundin

Gott!

av Rasmus Axelsson, Monday, May 12, 2008, 08:31 (5800 dagar sedan) @ Stig Lundin

SJs tryckta lönestater finns till år 1951.

Jag har inte ägnat tiden därefter så stort intresse. Uppgifter har jag i huvudsak tagit från Sveriges Statskalender där de större stationerna finns med. En del uppgifter kommer från SJs arkiv.

Okej, tack för detta!