Pris på ett B-lok i dagens pengavärde (Fordon: lok)
Funderade lite på det , vad kan ett B lok kostat i dagens pengavärde låt oss säga runt 1920?
/Mats J
av Mats J, Saturday, May 10, 2008, 11:41 (5801 dagar sedan)
Funderade lite på det , vad kan ett B lok kostat i dagens pengavärde låt oss säga runt 1920?
/Mats J
av Patrik E, Saturday, May 10, 2008, 12:05 (5801 dagar sedan) @ Mats J
Jag har hört att de modeller i 1:10 som finns på JVM skulle vara dyrare än sina förebilder när de byggdes. Hantverk kostade tydligen redan då.
av Stefan Skoglund, Saturday, May 10, 2008, 16:34 (5801 dagar sedan) @ Patrik E
Jag har hört att de modeller i 1:10 som finns på JVM skulle vara dyrare än sina förebilder när de byggdes. Hantverk kostade tydligen redan då.
Det var ju en separat avdelning vid CV i Örebro, med flera hantverkare på heltid
och avd.chef. Granholm stängde avdelningen under sin tid som GD.
Blev det några modeller av tex Da och Ra gjorda ?
Alltså med samma kvalite som de tidigare ångloksmodellerna.
av Kurt Möller, Sthlm, Saturday, May 10, 2008, 17:39 (5801 dagar sedan) @ Stefan Skoglund
Pågick i många år. Artikel om verksamheten fanns i SPÅR för ett par år sen...
Blev det några modeller av tex Da och Ra gjorda ?
Alltså med samma kvalite som de tidigare ångloksmodellerna.
Nix!! Senare modeller är rena krafset jämfört med dom äldre.
av Stefan Lindberg, Saturday, May 10, 2008, 16:10 (5801 dagar sedan) @ Mats J
Funderade lite på det , vad kan ett B lok kostat i dagens pengavärde låt oss säga runt 1920?
/Mats J
Hittar du ett nypris någonstans så skriv bara in det i omräknaren på länken.
av Jörgen Bergfors, Saturday, May 10, 2008, 22:37 (5801 dagar sedan) @ Stefan Lindberg
En SRJ "stortysk" skulle i så fall kosta 1272045 kr.
Det är ju inte mycket - det finns bilar som kostar mer. Lok har helt klart blivit dyrare, jämfört med annat.
av Jörgen Bergfors, Saturday, May 10, 2008, 22:42 (5801 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors
En trevlig boggipassvagn som SRJ Co 26 skulle man få betala 642751 kr för idag. Det låter väl lite mer realistiskt, fast även den skulle säker bli dyrare om man lät tillverka den.
av Ante Svensson, Sunday, May 11, 2008, 20:23 (5800 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors
Timkostnaden har gått upp sedan dess. Jag har fått en prislapp för renovering av en boggipass i samma storleksklass som lanterninvagnarna och den hamnade på 700 000 SEK och då fanns det ju så att säga redan en vagn... Då handlar det om byte av dåligt trä i stomme och paneler. Inredning etc finns liksom underrede etc.
Ante
av Anders Ljung, Saturday, May 10, 2008, 22:50 (5801 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors
En SRJ "stortysk" skulle i så fall kosta 1272045 kr.
Det är ju inte mycket - det finns bilar som kostar mer. Lok har helt klart blivit dyrare, jämfört med annat.
Fast då (1920) har SRJ verkligen uttnyttjat den kaotiska (läs totalhavererade)ekonomin i Tyskland precis efter krigsslutet.
av Stefan Skoglund, Sunday, May 11, 2008, 04:06 (5800 dagar sedan) @ Anders Ljung
En SRJ "stortysk" skulle i så fall kosta 1272045 kr.
Det är ju inte mycket - det finns bilar som kostar mer. Lok har helt klart blivit dyrare, jämfört med annat.
Fast då (1920) har SRJ verkligen uttnyttjat den kaotiska (läs totalhavererade)ekonomin i Tyskland precis efter krigsslutet.
Ja, priserna för tex VGJ 24/25 skulle nog vara mer representativa
och , nej jag vet inte vad 24 kostade vid leveransen
från NOHAB
av Stig Lundin, Sunday, May 11, 2008, 12:25 (5800 dagar sedan) @ Stefan Skoglund
Nohabs anbud för VGJ 24-25 låg på 36.000 kr/st. Det var i april 1911. Falun hade lämnat lägre bud.
av Dag Bonnedal , Sunday, May 11, 2008, 16:35 (5800 dagar sedan) @ Stig Lundin
Nohabs anbud för VGJ 24-25 låg på 36.000 kr/st. Det var i april 1911. Falun hade lämnat lägre bud.
... vilket alltså "bara" är 1,6 Mkr i dagens penningvärde.
Men det gäller att hålla tungan rätt i mun när man jämför. Detta handlar alltså om konsumentprisindex och om man tar hänsyn till köpkraft så blir jämförelsen helt annorlunda. Med samma omräkning så var normala löner för järnvägsanställda ca. 2-3 tusen kronor i månaden i dagens pennningvärde. Dvs. en tiondel av dagens. Så omräknat i köpkraft så skulle loken idag kosta 16 miljoner och det är kanske mer realistiskt (vid rationell tillverkning i mindre serie).
Dag B
av Jörgen Bergfors, Sunday, May 11, 2008, 19:50 (5800 dagar sedan) @ Anders Ljung
Fast då (1920) har SRJ verkligen uttnyttjat den kaotiska (läs totalhavererade)>ekonomin i Tyskland precis efter krigsslutet.
Mja, loken kostade 81325 kronor, medan SRJ 19 kostade bara 37100 kr tolv år tidigare. Visserligen var det ett mindre lok, men frågan är hur den allmänna prisutvecklingen var under den tiden.
/Jörgen