Hur länge fanns Lapplandspilen? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Monday, October 11, 2010, 19:20 (4944 dagar sedan)

Mellan vilka år fanns Lapplandspilen (Malmö-Narvik)? Resp "Fusklappen" (Nässjö-Narvik).

/undrar
Leif

Hur länge fanns Lapplandspilen?

av Gustaf H. Wadsten, Tuesday, October 12, 2010, 04:57 (4944 dagar sedan) @ Leif B

Mycket intressant fråga, när vi ändå är inne på ämnet undrar jag om det finns någon minnesgod människa här som minns sammansättningen från Malmö och vart lokbyten ägde rum, minns att det var F-maskin som drog från Malmö 1969.

Gustaf.

Hur länge fanns Lapplandspilen?

av Max, Tuesday, October 12, 2010, 21:46 (4943 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Som mycket ung åkte jag Lapplandspien från Alvesta till Louktatjåkka sommaren -79. Jag är ganska säker på att det var Rc hela vägen till Boden och ännu säkrare på att det därefter var Da.

Max

Hur länge fanns Lapplandspilen?

av Lars-Göran Eriksson @, Hallsberg, Thursday, October 14, 2010, 22:53 (4941 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Angående sms av "Lapplandspilen" tåg 751, har jag följande uppgifter, avseende tdt 170. Perioden 12.6-30.8.1970

Avser avgång Vns. Lok Ma, axelantal 60.

Nrv-Vns AB7 85
B8B 84
Kra-Lsl RB1 82
Nrv-M BF1 76
BC1 75
Le-M AB2 72
B1 71
WL1 70
Vns-M WL14 67
(Uå)Vns-M WL1 66
(Uå-)Vns-G WL3 65
Vns-G WL3 64
WL14 63
Le-G RB1 59 Serveringen stängd 22.30-06.30
BF1 58
B5B 57
AB2 56
Lok Ma

Hur länge fanns Lapplandspilen?

av Erling Norberg, Tuesday, October 12, 2010, 10:29 (4944 dagar sedan) @ Leif B

Jag har tidigare ställt frågan om tågsammansättning på Lapplandspilen och fått bra svar. Sök på
Lok- och vagnsammansättningar på 1950- och 60-talet

Finns fler uppgifter eller bilder på Lapplandspilen så lägg gärna ut detta.

Hur länge fanns Lapplandspilen?

av Gustaf H. Wadsten, Norrköping, Tuesday, October 12, 2010, 18:40 (4943 dagar sedan) @ Erling Norberg

Satt under lunchen idag och mumsade på en läcker schnitzel och tankarna föll på lokomloppen i Lapplandspilen, S 752 drogs av F-maskin förmodligen till Västerås där Ma tog över till Boden, F-maskinen drog sedan S 751 från Västerås till Malmö,
för att därifrån dra S 222 kl 17:10 till Cst och vidare till hemstationen Hagalund
sedan dragare i S 221 från Cst 06:00, med ankomst Malmö 12:35 och åter dra S 752 mot Västerås 16:20. Två F-omlopp måste gått åt till dessa tågsätt-
Rätta mig om jag har fel, detta var bara mina funderingar.

Hur länge fanns Lapplandspilen? Bild från 1968

av Rolf Johansson, Tuesday, October 12, 2010, 19:59 (4943 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Satt under lunchen idag och mumsade på en läcker schnitzel och tankarna föll på lokomloppen i Lapplandspilen, S 752 drogs av F-maskin förmodligen till Västerås där Ma tog över till Boden, F-maskinen drog sedan S 751 från Västerås till Malmö,
för att därifrån dra S 222 kl 17:10 till Cst och vidare till hemstationen Hagalund
sedan dragare i S 221 från Cst 06:00, med ankomst Malmö 12:35 och åter dra S 752 mot Västerås 16:20. Två F-omlopp måste gått åt till dessa tågsätt-
Rätta mig om jag har fel, detta var bara mina funderingar.

Intressant! Här ankommer ett av dessa F-lok med Lapplandspilen till Hässleholm i juni 1968.

[img]
http://www.hal1.se/Rolfs_web/Temporary_displays/Bilder/6806_28.jpg
[/img]

Lapplandspilen - i bägge riktningar?

av Ola Ahlström, Tuesday, October 12, 2010, 20:47 (4943 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Verkligen trevlig bild men då tåget i fråga är på väg mot Malmö uppstår den fullständigt oväsentliga fråga; var tåget benämt Lapplandspilen i bägge riktningarna?

Vill koppla frågan till de motorvagnståg från 60-talet som utgick från Stockholm bland annat mot Göteborg och Skåne; vill minnas att dessa hade olika namn beroende på riktningen.

/Ola

Lapplandspilen - i bägge riktningar?

av Rolf Johansson, Tuesday, October 12, 2010, 21:12 (4943 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Verkligen trevlig bild men då tåget i fråga är på väg mot Malmö uppstår den fullständigt oväsentliga fråga; var tåget benämt Lapplandspilen i bägge riktningarna?

Vill koppla frågan till de motorvagnståg från 60-talet som utgick från Stockholm bland annat mot Göteborg och Skåne; vill minnas att dessa hade olika namn beroende på riktningen.

/Ola

Som jag minns annonseringen var det Lapplandspilen i båda riktningarna - pil till resp från Norrland .-)

Lapplandspilen - i bägge riktningar?

av Gustaf H. Wadsten, Wednesday, October 13, 2010, 07:56 (4943 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ja! tåget hade namnet "Lapplandspilen" i bägge riktningarna.
Härlig bild frå:-) n en tid då järnvägen fortfarande levde

Hur länge fanns Lapplandspilen? Bild från 1968

av Per-Olov Brännlund, Tuesday, October 12, 2010, 23:24 (4943 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Från starten 1968 och under flera år framåt drogs Lapplandspilen av F-lok mellan Malmö och Norrköping, Ma Norrköping-Boden men med lokbyte i Ånge samt Da norr om Boden.

Hur länge fanns Lapplandspilen? Bild från 1968

av Gustaf H. Wadsten, Norrköping, Wednesday, October 13, 2010, 08:09 (4943 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Tack för ditt intressanta svar, kan det vara Norrköpingsförare som körde "Lappen" Nr-M-Nr, har du möjligen pejl på var förarna byttes av resten av vägen.

Fusklappen Bottenslusken, Förarbyten

av Roger Lundberg @, OFWJ-wärkstad, Wednesday, October 13, 2010, 08:46 (4943 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Rubr tåg kördes av Västeråspersonal på str Västerås-Krylbo-Bollnäs o.å.

I Krylbo (försök inte!! det heter för alltid KRYLBO;)så idkades sammanväxling av de två tågdelarna (Lapplandspilen? och Bottenviken?)runt midnatt på uppresa och runt kl 0530 på nerresa. Sammanväxlingen på natten var alltid ett stort orosmoment, eftersom siktförhållandena ej var de bästa då man försökte se signalgivarens lykta bland allt annat ströljus på Krylbo bangård. Ibland blev sammanstötningarna ganska hårda då de två vagnssätten stötte emot varandra, förmodligen till förfång för de resenärer som då hade krypit till kojs...

Norrut så var det som oftast fullt tåg dvs 68 axlar, och det var inte nådigt om det var fuktigt på rälerna. Dragkraften då jag började köra detta tåg (1977) var ibland F-lok, men allt som oftast så var det en slirande Rc :-(.

I Bollnäs hade vi överliggning i lokstallet i ett litet krypin på lokstallsvinden. Efter några år så blev det MODÄRNT och vi fick flytta in i det sk häktet, där två lokförare fick dela på samma rum.. Några år senare, så fick vi knalla iväg till en bostadslänga ca 10 min från stationsområdet. Viloperioden i Bollnäs var två timmar och en minut om jag minns rätt.

På hemgång efter KRYLBO så drack man upp den sista sura kaffeslurken, och ibland kunde det hända att man fyllde hyttens atmosfär med inte allt för angenäma dofter eftersom limpmakkorna ville komma ut i friska luften...

Fusklappen Bottenslusken, Förarbyten

av Gustaf H. Wadsten, Norrköping, Wednesday, October 13, 2010, 19:08 (4942 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Oj vilken härligt kryddad historia, det var inte lättare förr.
Håller fullständigt med dig om att KRYLBO är det rätta namnet, inget annat trams som Avesta, (har min käresta i Krylbo alldeles intill bangården)-
De flesta överliggningarna var urusla på 70-talet, långa turer hade man.
Vad beträffar förarpersonalen på S-752 måste det varit Norrköpingspersonal M-Nr, Nr-Vå
Västeråsförare Vå-Ky-Bn, Ångeförare Bn-Åg, Åg-Vns, samt bodenförare till Bdn,
samma ordning i S-751.

Mvh kollegan
Gustaf.

Hur länge fanns Lapplandspilen? Bild från 1968

av Per-Olov Brännlund, Wednesday, October 13, 2010, 19:44 (4942 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Lapplandspilen kördes åtminstone fram till 1971 av förare från Malmö M-N, Nässjö N-Nr, Hallsberg Nr-Vå-Ky, Bollnäs Ky-Bn, Ånge Bn-Åg, Långsele Åg-Lsl, Vännäs Lsl-Vns och Vns-Bdn (eventuellt kan det varit förarbyte också i Bastuträsk, från Vns- till Bodenförare. Var så när jag sommaren 1971 med vederbörligt loktillstånd åkte från Långsele till Boden på Ma 827 i snälltåg 902). Norr om Boden vet jag inte riktigt säkert men det kan lika gärna varit Luleå- som Bodenförare.
Jag har aldrig hört att tåget kördes av Norrköpingsförare, inte ens söder om Norrköping trots F-lok. Norr om Norrköping kördes tåget av Hallsbergsförare beroende på att Norrköpingsförarna inte var utbildade på Ma-lok. Våren 1971 kommer jag ihåg att man kunde se Ma-lok passera Linköping i södergående godståg vid middagstid. Ma-lok så långt söderut var på den tiden något helt unikt.
Senare i mitten av 1970-talet när Rc-lok tagit över kördes tåget av Katrineholmsförare i olika turkombinationer sträckan K-N och jag vet att Västeråsförare också körde Vå-Bn.

Hur länge fanns Lapplandspilen? Bild från 1968

av Gustaf H. Wadsten, Norrköping, Thursday, October 14, 2010, 08:07 (4942 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Bäste Per-Olov!
Du verkar vara en befaren lokförarkollega som förmodligen gått den långa vägen till lokförarstolen, gissar att du började som lokbiträde.
Dina berättelser är för mig oerhört intressanta, vore kul att få läsa dina berättelser från dina turer ute i landet, vart var du stationerad?
Nu blir jag nyfiken.

Mvh Gustaf (alias Nicke nyfiken)

Hur länge fanns Lapplandspilen?

av Johan P, Tuesday, October 12, 2010, 14:57 (4943 dagar sedan) @ Leif B

Från Postvagnens FAQ:
Vad var Lapplandspilen och Fusklappen?

Lapplandspilen var SJ:s nattåg mellan Malmö och Luleå/Kiruna/Narvik. Den började gå 12/5 1968, och upphörde att gå (åtminstone under det namnet) någon gång på 80-talet. Lapplandspilen gick över Eskilstuna och Västerås i stället för Stockholm eller Örebro. Fusklappen var smeknamnet på en variant av Lapplandspilen som endast gick till Nässjö i stället för Malmö.

Gammalt PV snack från Tydal (http://www.tydal.nu/postvagnen/94807.htm )

Mellan vilka år gick den _riktiga_ 'Laplandspilen' mellan Malmö - Luleå/Kiruna/Narvik.
Jag har i tidigare inlägg kunnat läsa om att man på tidigt 60-tal inte 'hann' längre än till Nässjö när man kom norrifrån.
Sedan har jag också hört talas om 'fusklappen'. Har detta någon samhörighet med ovanstående ?
/Bengt

Den började gå den 12 maj 1968. Däremot vet jag inte när den upphörde men det torde varit någon gång på 1980-talet. "Fusklappen" var det inofficiella namnet på ett tåg som gick som Lapplandspilen men vände i Nässjö i stället för Malmö.
Unikt med Lapplandspilen var att den framfördes via Eskilstuna-Västerås för att fånga upp resande i denna region. Örebro betjänades ju redan genom den del som gick till/från Göteborg.

Kan tillägga att den riktiga Lapplandspilen, snt 751/752, fortfarande 1978 gick den klassiska sträckan Narvik - Boden - Avesta/Krylbo - Sala - Norrköping - Malmö. Från 1977 eller 1978 fanns också direkta vagnar till Köpenhamn via Helsingborg sommartid.
Från 1975 eller 1976 tillkom sommartid som förstärkning ett tåg 753 Ånge - Hallsberg - Nässjö där vissa av vagnarna från övre Norrland till Malmö gick. I Nässjö kopplades vagnarna i ett dagtåg Norrköping - Malmö. (Enligt tidtabellen klarades inkopplingen under ett tre minuters uppehåll, men längre tid måste det väl rimligen ha tagit.) Genom att ta denna genväg kunde resenärerna anlända 40 minuter tidigare till Malmö. Kan det möjligen vara så att det inofficiella namnet Fusklappen från början sattes på detta tåg? Ett fyndigt namn brukar ju gärna användas i flera sammanhang.
Tyvärr har jag inte nu tillgång till tidtabeller från 1980-talet.

Jodå, någonstans kring 1980 fanns det tåg som gick via Mjölby-Hallsberg till övre Norrland (och omvänt), och benämndes "Fusklappen". Om Nässjö eller Malmö var södra änden är jag inte säker på.
Vill faktiskt minnas att några år in på 1980-talet, utgick "Fusklappen" från Malmö, medan tåget via TGOJ-Västerås-Sala utgick från Nässjö. Namnet Lapplandspilen var då borttaget från tidtabellerna.
Minns jag rätt?

Känner igen detta! Men tåget från Malmö hette nog hela tiden Lapplandspilen. Tror att tåget som vände i Nässjö infördes i början av 1980-talet, det hette "Bottenviken", men kallades lokalt för "Fusklappen".
Jag tror att Lapplandspilen gick sina sista turer i slutet av 1980-talet, därefter blev det enbart Jämtlandsvagnar i det tåget.
:-)

Lapplandspilen gick över Västerås - Sala fram till den 30 maj 1981 då den sista gången gick denna väg. Jag åkte tåget hela sträckan Narvik - Malmö i sittvagn en av de sista dagarna.
Från den 31 maj 1981 gick Lapplandspilen över Hallsberg och nya Bottenviken (Fusklappen) Luleå - Sala - Västerås - Nässjö.

Hur länge fanns Lapplandspilen?

av Claes J, Tuesday, October 12, 2010, 15:55 (4943 dagar sedan) @ Johan P

1986 fanns Lapplandspilen fortfarande med i tidtabellen. Tåg 974 från Malmö 18.10, tåg 973 till Malmö 10.05

Gick dagligen till Narvik 1 jun - 31 aug, resten av året F,S mot Kiruna, M,L mot Malmö

Hur länge fanns Lapplandspilen? Västerås eller Hallsberg?

av Leif B, Tuesday, October 12, 2010, 18:54 (4943 dagar sedan) @ Johan P

Lapplandspilen gick över Västerås - Sala fram till den 30 maj 1981 då den sista gången gick denna väg. Jag åkte tåget hela sträckan Narvik - Malmö i sittvagn en av de sista dagarna.
Från den 31 maj 1981 gick Lapplandspilen över Hallsberg och nya Bottenviken (Fusklappen) Luleå - Sala - Västerås - Nässjö.

Hur menar du? Ett tåg skulle ju mycket väl kunna passera både Hallsberg och Västerås - Sala på väg från Malmö till Lappland. Gick tåget "Malmö - Mjölby - Hallsberg - Frövi - Fagersta - Krylbo - Storvik - Ockelbo - Narvik" före 1981 och "Malmö - Flen - Eskisltuna - Västeås - Sala - Krylbo - Storvik - Ockelbo - Narvik" därefter?

/undrar
Leif

Hur länge fanns Lapplandspilen? Västerås eller Hallsberg?

av Claes J, Tuesday, October 12, 2010, 20:23 (4943 dagar sedan) @ Leif B

Gångväg 1977:
Malmö - Hässleholm - Alvesta - Nässjö - Norrköping - Katrineholm - Västerås - Avesta-Krylbo - Bollnäs - Ånge - Vännäs - Boden - Gällivare - Kiruna - Narvik

Gångväg 1986:
Malmö - Hässleholm - Alvesta - Nässjö - Mjölby - Motala - Hallsberg - Örebro - Avesta-Krylbo - Bollnäs - Ånge - Vännäs - Boden - Gällivare - Kiruna - Narvik

Hur länge fanns Lapplandspilen? Västerås eller Hallsberg?

av Leif B, Tuesday, October 12, 2010, 20:40 (4943 dagar sedan) @ Claes J

Gångväg 1977:
Malmö - Hässleholm - Alvesta - Nässjö - Norrköping - Katrineholm - Västerås - Avesta-Krylbo - Bollnäs - Ånge - Vännäs - Boden - Gällivare - Kiruna - Narvik

Gångväg 1986:
Malmö - Hässleholm - Alvesta - Nässjö - Mjölby - Motala - Hallsberg - Örebro - Avesta-Krylbo - Bollnäs - Ånge - Vännäs - Boden - Gällivare - Kiruna - Narvik

Örebro - Avesta-Krylbo via Frövi - Fagersta (Västanfors), förmodar jag?

I bägge fallen utan att passera Gävle, antar jag.

/Leif

Hur länge fanns Lapplandspilen? Västerås eller Hallsberg?

av Claes J, Tuesday, October 12, 2010, 22:35 (4943 dagar sedan) @ Leif B

Tidtabellen jag har för 1977 anger inga uppehåll mellan Västerås och Bollnäs. Tillhörande karta visar en gångväg via Avesta-Krylbo och direkt till Bollnäs.

1986 gick Lapplandspilen - Örebro - Frövi - Fagersta - Avesta-Krylbo (utan uppehåll på mellanstationer). Gick inte via Gävle.

Hur länge fanns Lapplandspilen? Västerås eller Hallsberg? Tack!

av Leif B, Thursday, October 14, 2010, 22:12 (4941 dagar sedan) @ Claes J

Tack för svar!

/Leif

Hur länge fanns Lapplandspilen? Västerås eller Hallsberg?

av Ekdahl, Monday, November 07, 2011, 00:26 (4553 dagar sedan) @ Leif B

Jag började att åka Lapplandspilen som grabb i början på 70talet reste från östersund till Alvesta natttåg tur och retur sommartid .Jag minns en resa på väg upp mot Östersund så dök de upp på en äldre man som frågade om han fick fota mig i tågcupen när jag satt och läste. Han sa att vi åkte med den sista turen som kallades lapplandspilen han själv va tågfanatiker och ville inte missa. Vad jag minns så här i efterhand så utspeladessig detta i början på 90 talet.